25216
۰۴ مهر ۱۳۹۶

قدرت یادگیری دانش آموزان با تغذیه سالم

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه به چند اشتباه رایج تغذیه‌ای در دانش آموزان اشاره کرد و گفت: نخوردن صبحانه از شایع‌ترین این اشتباهات است.

به گزارش کودک پرس ، رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز فصل بازگشایی مدارس و لزوم توجه به تغذیه کودکان و نوجوانان، گفت: سال‌‌هایی که کودک در مدرسه می‌گذراند از نظر تغذیه دوره مهمی است، زیرا رشد کودک در این سنین هنوز ادامه دارد.دکتر زهرا اباصلتی خاطرنشان کرد: اگر چه سرعت رشد کودکان سنین مدرسه کمتر از سال‌‌های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: اصولا دانش‌آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌های غذایی شامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند.

اباصلتی با بیان اینکه صبحانه باعث تثبیت قند خون می‌شود و فعالیت طبیعی مغز هم به دنبال تثبیت قند خون حاصل می‌شود، گفت: از آنجا که سوخت سلول‌های مغزی با مواد قندی حاصل می‌شود، تامین این سوخت در صبح موجب افزایش قدرت یادگیری، تقویت حافظه کوتاه مدت، افزایش تمرکز و کاهش خواب آلودگی می‌شود.

وی افزود: دانش آموزان می‌بایست صبحانه را 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از شروع فعالیت فکری میل کنند و بهتر است که صبحانه بر پایه نان باشد، همچنین مصرف مواد غذایی پروتئینی که دارای پروتئین هایی با کیفیت بالا هستند(نظیر شیر، پنیر، ماست چکیده و تخم مرغ) و سبزیجات نیز برای وعده صبحانه بسیار مفید است.

اباصلتی درس خواندن بلافاصله بعد از غذا خوردن را از دیگر اشتباهات تغذیه‌ای دانش آموزان دانست و تصریح کرد: بلافاصله بعد از خوردن یک وعده غذایی، سراغ مطالعه نروند چون ثابت شده است که پس از صرف یک وعده غذایی، خون رسانی به دستگاه گوارش بیشتر می‌شود و کارایی اعمال هوشمندانه افت می‌کند.

وی افزود: خوردن تنقلات موقع درس خواندن از دیگر اشتباهات رایج در بین دانش آموزان است. بسیاری از دانش آموزان طبق عادت زمان درس خواندن از تنقلات استفاده می‌کنند، این شیوه از غذا خوردن در خلال درس خواندن اگرچه برای تامین سوخت مغز ، مناسب است اما اگر حالت افراط پیدا کند و از برنامه درستی پیروی نکند، خطر چاقی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته اباصلتی؛ بهترین برنامه برای میان وعده‌ها استفاده از میوه و سبزیجات تازه یا میوه‌های خشک شده است.

وی نخوردن میوه و سبزی را از دیگر اشتباهات تغذیه‌ای دانش آموزان برشمرد و اظهار کرد: میوه‌ها به خاطر آب و ویتامین‌های فراوانی که دارند موجب حفظ شادابی و رفع خستگی می‌شود، همچنین مصرف آن اضطراب را کاهش می‌دهد.

اباصلتی افزود: این گروه از مواد غذایی به دلیل موثر بودن در تنظیم قند خون می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت‌های مغزی را تامین کند، لذا توصیه می‌شود در طول یک روز ، دست کم ۲ تا ۳عدد میوه مصرف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: امیدواریم با حساسیت و دقت نظری که اولیاء دانش آموزان و مسئولین مدرسه در نوع تغذیه دانش آموزان به کار می‌برند بتوان از بسیاری از بیماری‌ها در آینده پیشگیری کرد.

 

 

منبع:خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار