موقعیت فعلی شما : خانه/بیماری های مادر و کودک
19779
۲۱ تیر ۱۳۹۶

تغذیه ی مناسب برای کودکی که تب دارد

معمولا داشتن تب باعث بی اشتهایی فرد می‌شود به طوری که لب به غذا نمی‌زند. در این صورت می توانید در طول روز هر دو ساعت یکبار آب پرتقال و آب به او بدهید. در واقع لازم است نصف لیوان آب ولرم را با نصف لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و به فرد تب دار بدهید. این کار باعث افزایش انرژی و بالا بردن حجم ادرار می‌شود و مقاومت بدن در برابر عفونت را بالا می‌برد. مصرف زیاد آب و مایعات برای افراد تب دار لازم و ضروری است.

به گزارش کودک پرس،  تب یک عکس العمل طبیعی از طرف بدن برای خنثی کردن عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی است.
دمای بدن ما در حالت تب به بالای 38 درجه سانتی گراد می‌رسد در حالیکه در شرایط عادی بین 36.5 و 37.5 درجه قرار دارد. تب های معمولی بدون مصرف دارو نیز بین 2 تا 3 روز درمان می شوند؛ اما تب های بالا به همراه حالت تهوع و استفراغ باید حتما تحت نظر پزشک باشند.
عوامل متعددی برای تب وجود دارد مانند آنفلوانزا، آنژین، ذات الریه و غیره. البته وجود تومور، مصرف برخی از داروها و عوامل دیگر نیز باعث تب می‌شوند و با علائمی مانند احساس سرما و لرز، سوزش چشم، بی اشتهایی، دهیدراته شدن، ضعف، دردهای عضلانی و تعریق زیاد، خود را نشان می‌دهد. در این مطلب به تغذیه ی مناسب در حین و بعد از تب اشاره می کنیم. لطفا با ما باشید.

مواد غذایی مناسب برای زمانی که تب دارید
معمولا داشتن تب باعث بی اشتهایی فرد می‌شود به طوری که لب به غذا نمی‌زند. در این صورت می توانید در طول روز هر دو ساعت یکبار آب پرتقال و آب به او بدهید. در واقع لازم است نصف لیوان آب ولرم را با نصف لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و به فرد تب دار بدهید. این کار باعث افزایش انرژی و بالا بردن حجم ادرار می‌شود و مقاومت بدن در برابر عفونت را بالا می‌برد. مصرف زیاد آب و مایعات برای افراد تب دار لازم و ضروری است.

مواد غذایی ضدتب
میوه ها و سبزیجات: شاید مصرف سبزیجات برای فردی که تب دارد و دچار ضعف و بی اشتهایی است کمی دشوار باشد. اما این افراد باید میزان زیادی سبزیجات مانند اسفناج، کاهو و میوه هایی مانند سیب، انگور، پرتقال، هلو و دیگر میوه های آبدار فصل را مصرف کند.
غلات کامل: غلات باید به خوبی پخته و مصرف شود. می‌شود غلات را با شیر آماده و مصرف کرد.
قند شیر به جای قند معمولی: در مدت تب مصرف شیر باعث جذب قند می‌شود. در واقع قند شیر بهتر از قند معمولی است.
سوپ های رقیق: سوپ حاوی انواع سبزیجات با آب مرغ یا آب گوشت یکی از بهترین غذاها برای افراد تب دار است. البته باید سعی کنید تمام چربی های آب مرغ یا گوشت را بگیرید.
شیر: همانطور که گفته شد شیر برای فرد تب دار نوشیدنی مناسبی است. هر فرد تب دار می‌تواند روزانه بین یک و نیم تا دو لیتر شیر مصرف کند. برای ایجاد تنوع می‌توانید به شیر مقداری کاکائو اضافه کنید. همچنین می‌توانید تخم مرغ را با شیر زده و به فرد تب دار بدهید.
فراموش نکنید که بیمار تب دار باید غذاهای ساده و زودهضم مانند سوپ و همچنین
آب میوه های طبیعی مصرف کند تا بدنش به میزان کافی آب دریافت کرده و دچار بی آبی(دهیدراته) نشود. مصرف مایعات زیاد به دستگاه گوارش این امکان را می دهد
که استراحت کرده و بعد از نابودی عفونت یا بیماری تجدید قوایی بکند
تغذیه ی مناسب برای بعد از تب
زمانی که با مراقبت‌های خاص دوره ی تب توانستید درجه ی حرارت بدن را به حالت نرمال یعنی زیر 37.5 درجه برسانید بیمار می‌تواند به مدت دو روز تغذیه ی خود را بیش از هر چیز دیگر بر پایه ی میوه شروع کند. به خاطر اینکه بیمار همچنان بی اشتهاست و معمولا ضعف دارد. در هر حال باور غذا نخوردن در هنگام تب باور اشتباهی است. بعد از پشت سر گذاشتن تب فرد بیمار حتما باید روزانه سه وعده ی غذایی را به همراه میوه های تازه و آبداری مانند گلابی، سیب، انگور، پرتقال، آناناس، هلو، هندوانه و تمام میوه های فصل شروع کند.
از بین نوشیدنی ها، آب در درجه ی اول و سپس آبمیوه های خانگی و به خصوص آب حاوی لیموترش بدون قند افزوده برای فردی که تب دارد و یا به تازگی از آن خلاص شده است مفید است. سپس فرد بیمار می‌تواند به تدریج به تغذیه ی عادی برگردد و به ویژه میوه های تازه و یا سبزیجات خام یا کم پخته شده را مصرف کند.

منوی پیشنهادی
برای ناشتایی: آب یک لیموترش را بگیرید و با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و میل کنید.
صبحانه: میوه ی تازه، یک لیوان شیر و عسل، غلات سبوس دار یا آجیل
ناهار: سبزیجات تازه ی بخارپز شده، سوپ، مقداری برنج
میان وعده: یک لیوان آب میوه ی خانگی تازه
شام: سالاد سبزیجات، جوانه ها با آب لیموترش به همراه غذایی که میل تان می کشد. مصرف این میزان میوه و سبزیجات برای بازگشت به تغذیه ی عادی و دریافت ویتامین های لازم موثر است.

حین و بعد از تب از این ها بپرهیزید
گوشت قرمز پرچرب، چای، قهوه، نوشیدنی های گازدار، غذاهای تند، مواد غذایی سرخ کرده، فست فودها، چاشنی ها و غذاهای کنسروی، مواد غذایی تصفیه و فراوری شده، مواد غذایی صنعتی تهیه شده از آرد سفید و قندی جزو مواد غذایی است که فرد تب دار باید از مصرف آن‌ها پرهیز کند.

نکات تکمیلی
فراموش نکنید که بیمار تب دار باید غذاهای ساده و زودهضم مانند سوپ و همچنین آب میوه های طبیعی مصرف کند تا بدنش به میزان کافی آب دریافت کرده و دچار بی آبی(دهیدراته) نشود. مصرف مایعات زیاد به دستگاه گوارش این امکان را می دهد که استراحت کرده و بعد از نابودی عفونت یا بیماری تجدید قوایی بکند. میوه های آبدار و سبزیجات بخارپز حاوی ویتامین ها و ماد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم هستند و فرد تب دار بیشتر به آن‌ها نیاز دارد.
سوپ مرغ
سوپ مرغ با رشته یکی از غذاهای مقوی برای بیماران تب دار است. سوپ مرغ بسیار سالم، خوشمزه و مفید است و سبزیجات، تکه های مرغ و حتی سبزیجات معطر داخل آن مانند جعفری، برای تقویت و رفع ضعف بیمار موثر است.
معمولا فرد تب دار ضعف داشته و بیحال است. برای همین انرژی کافی برای نشستن و میل غذا ندارد. در اینصورت علاوه بر نوشیدن آب زیاد، آب میوه های خانگی و سوپ های رقیق، لازم است که به جای 3 وعده غذا، در طول روز چندین وعده غذایی کم حجم و جزئی داشته باشند تا این حالت ضعف کمتر شود. ترکیب پاستاها با سبزیجات یا یک پروتئین حیوانی، یک غذای سیرکننده برای فرد تب دار خواهد بود.
مصرف بلغور جو دوسر یکی دیگر از غذاهای ساده و مفید برای مقابله با تب است. چون حاوی فیبرهای غذایی و پروتئین است و ترکیب آن با میوه ها یا حتی شیر می‌تواند برای بیمار مفید باشد.
زمانی که تب با استفراغ یا اسهال همراه باشد باید حواستان باشد که بدن فرد بیمار دچار بی آبی نشود. استفراغ مکرر نشان دهنده ی از بین رفتن مایعات بدن است. برای همین لازم است که مصرف مایعات افزایش یابد. توجه داشته باشید که این گونه افراد حتما باید به پزشک مراجعه کنند. برای تامین دوباره ی آب بدن باید از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی‌های گازدار و صنعتی جدا خودداری شود. مصرف سوپ و نوشیدن آب میوه های تازه ی خانگی بهترین گزینه است. اگر فرد دچار اسهال شده باشد لازم است که آب میوه ی وی را با آب ترکیب کنید.
رعایت بهداشت غذایی در این دوره و زمانی که بیمار به دلیل ضعف دستگاه گوارش بیشتر در معرض مسمومیت غذایی است لازم است. یادتان باشد که فرد تب دار باید مواد غذایی مقوی و سالم و زودهضم مصرف کند تا سیستم ایمنی بدنش قوی شده و زودتر بهبود یابد.
فاطمه مهدی پور
مرجع: بخش تغذیه و آشپزی تبیان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 نظر برای "تغذیه ی مناسب برای کودکی که تب دارد"

انگور که گفتید اصلااااا برای تب خوب نیست خواهشا بیشتر دقت کنید برای تب سم به حساب می آید

مصرف شیر موقعی که تب داری مخصوصا در کودکان باعث تشنج میشه.در صورتی که شما بارها نوشتین فرد تب دار شیر بنوشه.اشتباه محضه😨

آخرین اخبار