28253
۲۴ مهر ۱۳۹۶
پارک کودک

پارک کودکی که روزنه ای ست بسوی یار پند دان

متفاوت تر از همیشه بنظر میآمد شلوغی جمعیت وسط پارک کودکی که دیگر کودک نیست جلب توجه می کند محتوای پارچه نوشت اویزان شده به بید مجنون از چرایی ازدحام رمز گشایی می کند: ‘بیا با هم بخوانیم’

به گزارش کودک پرس، به پارک کودک می رسیم، ترکیب زیبایی از مجنونی بید، برافروختگی نارون و برافراشتگی چنار در پارک کودک سایه سار و زمین شکل گیری خاطراتی جاودان برای کودکان ،نوجوانان وجوانان دهه های 50 و 60 ،70 شهر ایلام بوده و هست .
حاصل خلیدن خار به دست شماری از پرورش دهندگان و نگهداران گل وگیاه و درخت – به خصوص اقای رستمی که به واسطه سختگیری زیاد بیشتر یادم مانده – آلبومی از زیباترین سبزینه های ظریف اما تناور را دراین شهر سیمانی و بی جذبه تحت عنوان پارک کودک رقم زده است.
جذابیت عصر پنجشنبه گذشته پارک کودک چیزی بیشتر از سایه سنگین نارون ها آن است.
نزدیکتر می روم، کنار کتابخانه قدیمی پارک چند میز چوبی مستطیل شکل کنار هم قرار گرفته که شمار زیادی کتاب با موضوع های مختلف روی آن چشم را نوازش و ذهن را با سوال مواجه می کند ،کی ؟چرا ؟ .
پارچه نوشت’بیا با هم بخوانیم’ دعوتی به پایان جفا به و با یار’ پند دان’ دوران دبستان همه ما ‘غافل ‘ ها است متولی این برنامه حدود 20 جوان فعال در حوزه فرهنگ هستند.
اطراف میز شلوغ است و رهگذران با دعوت چند خانم و آقای جوان که متولی این برنامه هستند به سمت میز آمده تا کتاب های مورد علاقه را برداشته و در دور ونزدیک همان مکان نیمکت خالی یافته و لحظاتی را با متن سپری کنند.
تعدادی نیمکت و صندلی هم توسط مجریان این طرح در اطراف کتابخانه و زیر سایه درختانبه نیمکت های پارک اضافه شده است اما بعد از ساعتی چای خالی نمانده و مراجعان به نشستن روی چمن قناعت می کنند.
ایستگاه نقاشی این برنامه مانند همه فرصت های مشابه نقاشی پر رونق است به عنوان فرصت مطالعاتی برای بزرگترها ، کودکان دختر و پسر در پشت میزها قرار می گیرند.
علاقه مندان با استفاده از وسایل نقاشی که مجریان دراختیار انها قرار می دهند از کاغذ گرفته تا مداد رنگی مشغول نقاشی می شوند.
که البته دراین سرگرمی هنری از کمک خانم مربی که با حوصله بچه ها را اموزش می دهد استفاده می کنند و نقاشی تازمانی که مادر و پدر مطالعه می کنند ادامه دارد شاید بچه ها دعا می کنند که مطالعه تمام نشود.
عصر فرهنگی خوبی برای مراجعان رقم خورده است بیشتر مادران و پدرانی که همراه فرزندان به پارک آمده اند در این طرح شرکت کرده و سراغ کتاب می روند.
به قول جمیله یار محمدی مدیر این جمع دوستانه، طرح ارائه کتاب در بوستان های شهر با استقبال خوب شهروندان همراه شده است.
وی توضیح می دهد: این برنامه با عنوان ‘نیمکت کتاب’ و با شعار ‘بیایید با هم بخوانیم’ را با شماری از دوستانم تابستان امسال آغاز کردیم و در قالب آن روزهای پنجشنبه هر 2 هفته یکبار از ساعت 16تا 18در این پارک اقدام به عرضه کتاب برای مطالعه مردم می کنیم.
امروز نهمین هفته اجرای نیمکت کتاب است که هزینه و همه اقدام های مربوط به هماهنگی و اجرای ان توسط اعضا این گروه 20 نفره تامین شده است.
خانم یارمحمدی با بیان اینکه در این طرح شرکت کنندگان علاوه بر مطالعه می توانند کتاب هم به امانت ببرند گفت: اگرچه ممکن است کتاب ها دیگر برگشت داده نشوند ولی اهمیت مطالعه کتابها از سوی مردم بیشتر از این موضوع برای ما اهمیت دارد.
وی از توسعه این طرح خبر داد و گفت: این گروه بدنبال توسعه این طرح بوده و برنامه دوم ما اجرا در حاشیه شهرها از جمله شهرک هجرت است تا بچه ها و والدین آنها به مطالعه تشویق شوند.
وی گفت: سومین برنامه ای که ما داریم طرح کیوسک کتاب است که در قالب آن در چهار راه های پر تردد شهر کیوسک هایی دایر و ضمن جمع آوری کتاب های اضافی منازل مردم آنها را به دیگران اهدا می کنیم.
این فعال فرهنگی عمده موضوع کتاب های عرضه شده به مردم در این طرح را فرهنگی، روانشناسی، درمانی، تاریخی، ادبیات و رمان عنوان کرد و گفت: استقبال شهروندان دلگرم کننده است.
گویا دلگرمی واگیر دار است من هم از استقبال مردم خوشحال می شوم و این برای من که مکرر اظهارنظر مسوولان مرتبط درخصوص بی رغبتی مردم به کتابخوانی را بازتاب داده ام کمی بعید به نظرم می امد.

*** سرانه مطالعه در ایلام پایین است
مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام در خصوص سرانه مطالعه و کتابخوانی در این استان گفت: سرانه مطالعه شامل کتابخوانی، روزنامه، مجلات و غیره است و در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد ولی در مجموع این سرانه نه تنها در ایلام بلکه در کل کشور پایین است که باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب این سرانه ارتقا یابد.
مراد جلیلیان ؛سرانه کتاب در این استان را یک جلد عنوان کرد و گفت: اکنون به ازای هر ایلامی یک جلد کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است.
وی ادامه داد: 540 هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی و بیش از 50 هزار جلد کتاب نیز در هشت کتابخانه های مشارکتی این استان وجود دارد که باعث شده برای همه جمعیت 580 هزار نفری ایلام کتاب در کتابخانه ها موجود باشد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سرانه کتاب در این استان مطلوب است و به تعداد همه مردم کتاب وجود دارد ولی در تامین برخی منابع مورد نیاز و درخواست مخاطبان کتابخوان، این نهاد با مشکل مواجه است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام عمده منابع مورد نیاز کتابخوانان ایلامی را در حوزه های علوم اجتماعی، رمان، کودک، ادبیات و فنی و حرفه ای بانوان عنوان کرد و یادآور شد: در صورتیکه این نیاز برآورده شود تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه کتاب نیز در این استان به ازای هر نفر به سه جلد افزایش پیدا می کند.
جلیلیان به طرح (رف خوانی) کتاب در این استان همزمان با کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح تمامی کتاب های موجود کتابخانه های عمومی و مشارکتی استان در سیستم سامان ثبت و اطلاعات آنها بروز می شود تا دسترسی افراد برای منابع آسان بطوریکه مشخص شود کتابی که مخاطب می خواهد در کدام کتابخانه کشور وجود دارد.
وی همچنین از طرح وجین کتاب ها با هدف خروج کتاب های فرسوده از فضای کتابخانه های عمومی استان از ابتدای سال جاری خبر داد و اضافه کرد: اگرچه این طرح مختص حذف کتاب های فرسوده از کتابخانه هاست و تا پایان مراداماه ادامه دارد ولی چنانچه منابعی قابل تعمیر باشند توسط این نهاد بازسازی و مورد استفاده مخاطبان قرار می گیرند.
به گفته مدیر کل کتابخانه های عمومی ایلام ، 32 هزار نفر در استان ایلام در 40 کتابخانه عمومی و هشت کتابخانه مشارکتی عضویت دارند که بیشتر این اعضا را زنان تشکیل می دهند که با احتساب این تعداد اکنون اکنون از هر 100 ایلامی پنج نفر در کتابخانه های عمومی عضویت دارند.
سرانه فضای کتابخوانی در شهرستان 220 هزار نفری ایلام 2،3 متر مربع است.
روزگاری نه چندان دور کتاب جایزه موثر برای تقویت هرکار و رفتاری بود اکنون کتاب و کتابخوانی با جایزه و هدیه تشویق می شود که بین این دو فاصله بسیار است گویی قرار است دوران تکنولوژی روزگار بی اقبال محصولات عصر گوتنبرگی چاپ و نشرباشد.

 

 

 

 

 

منبع:ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار