251011
۰۴ بهمن ۱۴۰۲
جامعه

اورژانس اجتماعی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشورگفت: اختلافات خانوادگی، کودک‌آزاری، خشونت‌ها، افکار خودکشی و… از موضوعاتی است که اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی در سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، غلام‌عباس ترکی،معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور سوم بهمن ماه در آئین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دادستانی کل کشور و سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه سازمان بهزیستی ماموریت‌های متعدد و متنوعی دنبال می‌کند که عمده آنها حمایتی، توانبخشی، مشاوره‌ای، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تربیتی و راهبری است، گفت: این سازمان از اهمیت بسیار زیادی در راستای اهداف انقلاب اسلامی برخوردار است. جامعه هدف سازمان نیز طیف‌های متعددی هستند که نیازمند حمایت جامعه‌اند.

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان پناهجو و آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، زنان متقاضی طلاق و کودکان در معرض مخاطرات، یادآور شد: این جامعه هدف بسیار حائز اهمیت است و دستگاه‌های متعددی برای حمایت از این گروه‌ها تکالیف قانونی برعهده دارند اما محوریت همه این کارها برعهده بهزیستی است که به طور شبانه‌روزی خدمات متعددی ارائه می‌دهند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور افزود: این سازمان همچنین در شناسایی و کاهش آسیبهای اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کند. موضوع آسیب‌های اجتماعی موضوع چند وجهی و بین دستگاهی است و بدون همکاری و مددرسانی همه قوا و بدون مشارکت گسترده مردم امکان وصول به همه اهداف تعیین شده، وجود ندارد.

ترکی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم سازمان بهزیستی، اورژانس اجتماعی است که خدمات بسیاری به مردم و افراد در معرض آسیب ارائه‌ می‌دهد، گفت: اختلافات خانوادگی، کودک‌آزاری، خشونت‌ها، افکار خودکشی و… از موضوعاتی است که اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی در سراسر کشور خدماتی ارائه می‌دهد، در این میان نهاد دادستانی هم تکالیف قانونی را برعهده دارد. باتوجه به اینکه این موضوعات از مصادیق حقوق عامه هستند، دادستان‌ها تکلیف قانونی دارند که مسایل مربوط به حقوق عامه را پیگیری و نظارت کنند.

ترکی تصریح کرد: دادسراها مسئولیت‌هایی در حوزه امور سرپرستی دارند که این مسئولیت‌ها با مسئولیتهای سازمان بهزیستی همسو است. لذا دادستانی کل و دستگاه قضایی، براساس تکالیف قانونی برنامه‌های عملیاتی متعددی برای دادستان‌ها پیش‌بینی کرده است که در این حوزه وظایف قانونی خود را اعم از قضایی و پیگیری و نظارت حقوق عامه و پیشگیری انجام می‌دهند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور ادامه داد: این همسویی و ماموریت‌های مشترک، همکاری نزدیک ما و سازمان بهزیستی را برای انجام بهتر ماموریت‌ها و رسیدن به اهداف مشترک می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به همایش مشترک دادستانی با کمیته امداد طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری این بود که تفاهمی بین دادستانی و کمیته امداد برای حمایت قضایی و اجتماعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد، شناسایی چالشهای حقوقی و قضایی جامعه هدف، تشکیل دبیرخانه دائمی در دادستانی کل، احصای چالش‌های مهم و ارائه راهکارها و تدابیر حمایتی و پیشگیرانه به طور مشترک داشته باشیم. در آنجا تفاهم‌نامه به امضاء رسید و در ادامه تدابیر مشترکی به عمل آوردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال این ایده مشترک مطرح شد تا این تجربه نیز با سازمان بهزیستی داشته باشیم، تصریح کرد: در این ایام مبارک تفاهم‌نامه همکاری بین دادستانی و سازمان بهزیستی امضاء خواهد شد. موضوعات متعددی در تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

ترکی همچنین با بیان اینکه ریاست قوه قضاییه دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق اشخاص دارای معلولیت و سالمند را در فرایند دادرسی ابلاغ کردند، گفت: یکی از محورهای همکاری‌های ما در تفاهم‌نامه عملیاتی کردن کامل دستورالعمل خواهد بود. باید برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابان تلاش کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار