250962
۰۲ بهمن ۱۴۰۲
فرهنگ و هنر

رویداد نوجوانانه «سفر قهرمان» آغاز شد

سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه کودک و نوجوان گفت: در رویداد «سفر قهرمان» تعریف ما از قهرمان کاملا متفاوت با هالیوود و دیگر روایت‌های خارجی است.

به گزارش کودک پرس ، نشست خبری رویداد ملی «سفر قهرمان» و رونمایی از پوستر آن صبح در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه کودک و نوجوان سخنران ابتدایی این مراسم بود و طی سخنانی گفت: هدف اصلی ما توانمندسازی نوجوانان با محوریت تولید آثار هنری در رشته‌های مختلف است. معتقدم که این رویداد به نوجوانان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با فرآیند تولید یک اثر هنری، توانایی‌های خود در این زمینه را بالا ببرند.

وی با اشاره به اینکه قهرمان‌محوری یکی از محورهای اصلی این رویداد است، تاکید کرد: امسال مسیر تولید را از همین ابتدا مساله محور تعریف کرده‌ایم و قهرمان مساله اصلی ماست. معتقدم قهرمان کسی است که زیست شرقی دارد؛ برخاسته از اقلیم خودش است و در دنیایی شبیه به آن چیزی که هست زندگی می‌کند. شاید نوجوان تصویر واضحی از آینده نداشته باشند یا این تصویر مخدوش باشد. بنابراین باید آینده‌ای برای او متصور شویم و برایش قهرمانی در نظر بگیریم. باید تاکید کنم که تعریف ما از قهرمان کاملا متفاوت از هالیوود و دیگر روایت‌های خارجی است.

عباسی ضمن تعریف «سفر قهرمان» که به عنوان نام این رویداد انتخاب شده است، گفت: «سفر قهرمان» یک سفری درونی است که نوجوان طی و آن را به مخاطب خود معرفی می‌کند. کمیک استریپ، استاپ موشن، پرده خوانی و نقالی از جمله هنرهایی است که نوجوانان شرکت‌کننده می‌توانند برای بیان خود از آن استفاده کنند. این هنرها نوجوان را درگیر روایت، داستان و تکنیک می‌کنند و در نهایت او را به مسیر مورد نظرش می‌رسانند.

او خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید سال گذشته رویداد ملی استاپ موشن را برگزار کردیم که نزدیک به 2 هزار نوجوان در آن متقاضی شده بودند. و این رویداد در ادامه همان اتفاق خواهد بود.

معاون فرهنگی حوزه کودک و نوجوان در بخش دیگری از این نشست خبری درباره محتوای مورد استفاده برای نوجوانان در قالب‌های هنری مذکور گفت: شرکت‌کنندگان می‌توانند به سایت آرتین مراجعه کرده و از مجموعه محتوای موجود استفاده کنند. بخشی از این محتوا کتب است. از جمله این منابع می‌توان به مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» که شامل داستان‌های 40 شهید است، اشاره کرد.

او درباره جزییات داوری آثار نوجوانان بیان کرد: یک بوم اختصاصی در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا کار هنری خود را ارایه بدهند. سپس این بوم‌ها داوری شده و اگر در مراحل اولیه موفق شوند به رویدادهای منطقه ای دعوت می‌شوند که مجموعه‌ای از اردوهای سه روزه در 7 استان کشور خواهد بود. سپس آنها به یک رویداد 5 روزه ملی دعوت می‌شوند و در فرآیندی 5-6 ماهه آثار خود را تولید می‌کنند. مراسم پایانی این رویداد تیرماه سال آینده خواهد بود.

عباسی اسامی استان‌هایی که در این رویداد حضور داشته و میزبان اردوهای آموزشی خواهند بود را بیان کرد و گفت: 7 استان در این رویداد حضور دارند که از آن جمله می‌توان به گیلان، آذربایجان شرقی‌، همدان، کرمان، خوزستان و خراسان رضوی اشاره کرد:

به گفته معاون حوزه کودک و نوجوان، جوایز برگزیدگان این رویداد حمایت از تولید اثر بعدی آنان خواهد بود. نفرات برگزیده‌ از رتبه اول 30میلیون، 20میلیون و 10میلیون در استاپ موشن، 15، 10و 8 میلیون در کمیک استریپ و 10، 8 و 6 میلیون در پرده خوانی دریافت خواهند کرد. بهترین کارگردانی، داستان، دکور و تصویر نیز هر کدام 10میلیون هدیه می‌گیرند.

عباسی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حضور دانش آموزان گفت: علاوه بر مدارس سعی کردیم هنرستان‌ها را نیز فعال کنیم.

او همچنین گفت: رویداد‌های منطقه‌ای اواخر بهمن آغاز شده و تا ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد. علاوه بر این رویدادها را در فروردین ادامه می‌دهیم و تا خرداد ادامه خواهد داشت. اختتامیه نیز در تیرماه 1403 خواهد بود.

براساس این گزارش، رویداد «سفر قهرمان» با هدف رشد و پرورش نوجوانان مستعد و پیش بردن آنان در مسیر تولید در حوزه‌های «ایستانمایی، داستان مصور، نقالی و پرده‌خوانی» برگزار خواهد شد. محتوای رویداد سفر قهرمان که بناست با شعار «قهرمانان بازمی‌گردند» و در دو محور «گذشته» و «حال یا آینده»برگزار شود، براساس داستان زندگی 40 فرمانده شهید خواهد بود که برگرفته از مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار