250537
۱۴ دی ۱۴۰۲
جشنواره «کتاب سال سلام»

تجلیل از ۲۰ کتاب کودک و نوجوان در جشنواره «سلام»

دبیر جشنواره «کتاب سال سلام» با بیان اینکه ۲۰ کتاب کودک و نوجوان در آیین اختتامیه این رویداد ادبی تجلیل خواهند شد، گفت: با ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره کتاب سال «سلام» قم مرکز ادبیات دینی کودک و نوجوان ایران می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، نشست خبری اختتامیه چهاردهمین جشنواره «کتاب سال سلام» با حضور «علی باباجانی» دبیر جشنواره و «روح‌الله رفیعی» رئیس مرکز هنر و رسانه تبلیغات اسلامی برگزار شد.

رفیعی: ایجاد دبیرخانه دائمی «کتاب سال سلام» در قم

در ابتدا، روح‌الله رفیعی رئیس مرکز هنر و رسانه تبلیغات اسلامی اظهار داشت: ما در معاونت فضای مجازی و هنر تبلیغات اسلامی، بیش از انجام کارهای نو و جدید، به‌دنبال احیای کارهای خوب و تاثیرگذار گذشته هستیم که جشنواره «کتاب سلام» که بعد از ۱۳ سال تعطیلی امروز درحال برگزاری است، یکی از نمونه‌های این کارها بود.

وی از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی کتاب «سال سلام» خبر داد و تاکید کرد: اصل و هدف اصلی این رویداد جریان‌سازی و کمک به ادبیات دینی کودک و نوجوان است. ادبیات دینی کودک حوزه بزرگی دارد که محوریت آن همان سبک زندگی است که پیامبران و ائمه علیهم‌السلام برای آن زحمت کشیده‌اند و این جدای از تاریخ مذهب و موضوعات مناسکی است.

باباجانی: قم مرکز ادبیات دینی کودک و نوجوان می‌شود

در ادامه، علی باباجانی به تشریح تاریخچه جشنواره «کتاب سال سلام» پرداخت و گفت: سال ۱۳۶۸ مجله «سلام بچه‌ها» از سوی معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی قم برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر می‌شد که مورد استقبال قرار گرفت و این مجله تا به امروز بعد از ۳۵ سال همچنان چاپ می‌شود و از دل این مجله، مجله پوپک بیرون آمد.

وی تصریح کرد: مجله رشد خیلی خوبی داشت و تصمیم گرفته شد جشنواره کتاب «سلام بچه‌ها» برگزار شود. از سال ۱۳۷۵ که این جشنواره برگزار شد، طی انتشار فراخوان‌هایی نویسندگان آثار خود را برای دبیرخانه ارسال می‌کردند و اعضای مجله، کتاب‌ها را داوری می‌کردند و اختتامیه در تهران برگزار می‌شد و این جشنواره تا ۱۳ و تا سال ۱۳۸۸ برگزار شد.

دبیر جشنواره سلام با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ نویسنده، شاعر و تصویرگر در جشنواره سلام معرفی و مورد تجلیل قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: این جشنواره بیش از یک دهه به دلیل پاره‌ای از مشکلات تعطیل شده بود که امسال با همت همکاران احیا و برگزار شد. این جشنواره یکی از رویدادهای مهم حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان است که بسیاری از نویسندگان و اهالی قلم روی آن حساب می‌کردند.

باباجانی از اهدا نشان «سلام» به کتاب‌های برتر این رویداد خبر داد و گفت: در این دوره بخاطر کمبود وقت فراخوانی از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر نشد و بخاطر همین از ظرفیت خانه کتاب و ادبیات ایران در جهت گردآوری و داوری آثار استفاده شد و آثار با همکاری داوران نشریه و کارشناسانی از مشهد و تهران در محل خانه کتاب و ادبیات ایران جمع‌اوری و داوری شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار کتاب کودک و نوجوان در مرحله ابتدایی جشنواره مورد بررسی قرار گرفتند که طی یک ریزش اولیه ۱۸۰۰ کتاب به مرحله بعد رسید، اظهار داشت: در مراحل بعدی و با داوری‌هایی که صورت گرفت در ادامه ۲۰۰ کتاب و در نهایت ۲۰ کتاب، اثر برگزیده جشنواره سلام شدند. ما در بخش‌های داستان، شعر، ترجمه، تصویرگری، مقاومت و انقلاب اسلامی و بخش رضوی آثار را بررسی کردیم.

دبیر جشنواره سلام درباره روند داوری آثار رسیده به دبیرخانه گفت: بعد از هفت‌ماه تلاش اعضای دبیرخانه مراسم اختتامیه جشنواره «کتاب سال سلام» روز پنج‌شنبه در قم برگزار خواهد شد و با تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره قم به‌عنوان قطب ادبیات دینی کودک و نوجوان کشور میزبان هرساله جشنواره خواهد بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار