250390
۰۶ دی ۱۴۰۲
علیرضا عسگریان

اعطای یارانه به مادران باردار و دارای کودک شیرخوار دهک یک

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای طرح یسنا خبر داد و گفت: مادران باردار و مادرانی که کودک زیر دو سال دارند و جزو دهک یک در هشت استان هستند، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه طی نشستی خبری فرایند آغاز اجرای طرح امنیت غذایی مادران باردار و شیرده (یسنا) را تشریح کرد.

وی ابتدا به تشریح نحوه اجرای طرح امنیت غذایی در کشور پرداخت و گفت: این طرح یکی از راهبردی‌ترین طرح‌های دولت در حوزه امنیت غذایی است. بررسی نوع تغذیه مردم از سال ۹۱ تا ۹۹ نشان می‌دهد که میزان کالری مصرفی در خانواده‌ها کاهش پیدا کرده است. یکی از وظایف دولت تأمین سفره مردم است که با همین هدف میزان یارانه پرداختی به مردم هشت تا ۹ شده و بدون توقف پرداخت می‌شود.

عسگریان با اشاره به اینکه قرار بود یارانه، سبد غذایی مردم را تقویت کند، گفت: در گذشته زیرساخت قرار گرفتن یارانه در سفره مردم فراهم نبود اما اکنون ۲۰۰ هزار فروشگاه تجهیز شده داریم که بارکد خوان دارند و به شبکه ما متصل شده‌اند و مردم می‌توانند با یارانه اعتباری از این فروشگاه‌ها خرید کنند.

وی با اشاره به اینکه کالابرگ یکی از اصلی‌ترین طرح‌ها برای تقویت سفره مردم در شش مرحله اجرا شده و اکنون به اینجا رسیده است، گفت: هفت دهک مردم اکنون درگیر کالابرگ هستند و این طرح در این دهک بسته خواهدشد و شامل دهک‌های بعدی نمی‌شود.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم یارانه را وارد سفره مردم کنیم طرحی ارائه شد که براساس آن اگر مردم به اندازه ۲۰۰ هزار تومان یا بیشتر از یارانه نقدی خود از فروشگاه‌های اعلام شده اقلام گفته شده را خریداری کنند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اعتباری در حساب آنها شارژ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کالابرگ را سرپرستان خانوار نمی‌توانند جای دیگری هزینه کنند، گفت: میزان استقبال از طرح امنیت غذایی از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر به ۱۵,۷ درصد رسیده است؛ یعنی در این ماه ۱۰ میلیون نفر از آن استقبال کرده‌اند و شیب استقبال افزایشی است. در حالی که در ماه‌های اول اجرای طرح میزان مصرف بسیار پایین بود و فکر می‌کنیم تا پایان سال با این روند افزایشی به ۲۰ درصد استقبال برسیم.

عسگریان با اشاره به اینکه دهک‌های ۲،۳،۱،۴،۵،۶،۷ به ترتیب بیشترین استقبال را از طرح امنیت غذایی و دریافت کالابرگ داشته‌اند، گفت: با استفاده از این کالابرگ مردم بیشتر برنج، روغن، ماکارونی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات، گوشت مرغ و گوشت قرمز خریده‌اند و اجرای این طرح بر کاهش فقر تأثیر گذاشته است.

طرح امنیت غذایی کودکان

وی با اشاره به اینکه در کنار این طرح، طرح‌های دیگر نیز در حال اجراست، به تشریح طرح امنیت غذایی کودکان پرداخت و گفت: در طرح امنیت غذایی کودکان، کودکان نیازمند تغذیه مضاعف توسط وزارت بهداشت شناسایی شده‌اند. در این طرح ۱۴۰ هزار کودک شناسایی و معرفی شدند که ۱۵ هزار کودک از دهک هفت هستند که کمبود تغذیه آنها به خانواده‌هایشان اعلام و مشاوره‌های لازم در این خصوص به آنها ارائه شده است. به سرپرستان ۱۲۵ هزار کودک دیگر که از دهک یک تا شش بودند به کودکان دهک یک تا پنج یک میلیون تومان و به کودکان دهک شش و هفت ۶۰۰ هزار تومان در ماه اختصاص داده شده و ۱۱ قلم کالایی که در طرح امنیت غذایی اعلام شده بود به ۱۶ قلم کالای غذایی برای کودکان افزایش داده شد که در این سبد غذایی به میوه و سبزیجات تأکید شده است.

این مسئول وزارت رفاه افزود: برای اینکه ببینیم آیا این پول به کودکی که دچار سوء تغذیه است اختصاص داده شده یا نه، طی شش ماه کورک در مراکز درمانی سنجش می‌شود؛ اگر وضعیت کودک بهتر نشده بود یارانه سرپرست خانوار قطع می‌شود و سرپرست مورد مشاوره قرار می‌گیرد. حتی اگر سرپرست خانوار پول را صرف کودکان دیگر خود کند و کودکی که نیاز دارد از آن استفاده نکند باز هم یارانه قطع می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شیر خشک نیز جزو این سبد غذایی است، گفت: شیر خشک مشمول این طرح نیست. یارانه شیرخشک جداست و در صورتی که مراکز بهداشتی نیاز کودک به شیرخشک را تأیید کنند و اجبار به استفاده از شیر خشک وجود داشته باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرند. در مورد کودکان نیازمند تغذیه مضاعف، دو ماه فرصت به سرپرست خانوار داده می‌شود تا از فروشگاه‌های اعلام شده مواد غذایی را خریداری کنند، والا یارانه حذف می‌شود و ذخیره نمی‌شود.

وی اعلام کرد: از امروز دو ماه یارانه امنیت غذایی کودکان یکجا پرداخت می‌شود و یارانه ماه بهمن پیشاپیش پرداخت می‌شود تا قدرت خرید بیشتر شود و امکان خرید دانه‌ها مثل بادام که امکان پوره کردن برای کودکان دارد، نیز فراهم شود. تعداد فروشگاه‌‌های مشارکت کننده در این طرح نیز زیاد است و هر نفر هر کجا باشد فاصله با فروشگاه‌های مورد نیز زیر ۲۰۰ متر است.

عسگری با تأکید بر اینکه این یارانه اعتباری فرصت خوبی برای مردم است تا وضعیت سفره خانواده را بهبود ببخشند، گفت: اگر کسی فکر می‌کند کودکش نیاز دارد از این یارانه استفاده کند اما مشمول طرح نشده، به مراکز بهداشتی وزارت بهداشت مراجعه کند.

حمایت از مادران باردار

وی در بخش پایانی سخنان خود به تشریح طرح امنیت غذایی مادران باردار و شیرده(یسنا) پرداخت و گفت: مادران باردار و مادران دارای کودک زیر دو سال، دهک یک در ۸ استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، گلستان، فارس و هرمزگان شناسایی شده‌اند. این مادران ۲۷ هزار نفر هستند که ۲۲ هزار مادر مشمول این طرح شده‌اند و از امروز هر ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه برای خرید ۱۶ قلم ماده غذایی دریافت می‌‌کنند که لبنیات، سبزیجات و میوه‌جات برجسته شده است.

عسگری با اعلام این مطلب که از امروز همه حساب‌ها شارژ و پیامک ارسال می‌شود، گفت: این پول نیز به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. تا ۲۲ بهمن امسال نیز طرح‌های دیگری به این طرح‌ها اضافه خواهد شد و دهک‌های بعدی و استان‌های بعدی نیز اضافه می‌شوند. طرح یسنا با کمک آستان قدس رضوی در حال اجراست و بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی طرح مکمل یسنا را که شامل مواد شوینده و پوشاک است اجرا می‌کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار