248644
۲۱ مهر ۱۴۰۲
کتاب سلام

قم به دومین مرکز ادبیات کودک و نوجوان کشور تبدیل شد

حسن زاده آملی با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» بعد از ۱۳ سال دوباره برگزار شد، گفت: در این جشنواره آثاری از ناشرین خارجی شرکت می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام‌ عبدالله حسن‌زاده آملی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام»، در نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» که در سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال 1375 اولین دوره از جشنواره کتاب سلام برگزار شد، اظهار داشت: در آن سال در مجموعه نشریات سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک تصمیم بر این شد که جشنواره سال نشریات سلام بچه‌ها برگزار شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره با بیان اینکه آثاری که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگیرد، ملاک حضور در این جشنواره است، ابراز کرد: درصدد هستیم که آثار برتر و فاخر و آثاری که پاسخگوی نیازهای کودکان هستند را معرفی کنیم و خوشبختانه این حرکت با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

حجت‌الاسلام‌ حسن‌زاده آملی با اشاره به استقبال خوبی که توسط ناشران از جشنواره‌های قبلی شد، گفت: ناشران هر کتابی که مربوط به کودک بود را برای ما ارسال می‌کردند و به‌ندرت ناشری کتاب نمی‌فرستاد و ما از بازار تهیه می‌کردیم که این نشان‌دهنده همت ناشران در حمایت از این جشنواره بود.

اهمیت جشنواره سلام بچه ها در بین ناشران

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه 13 سال از آخرین دوره برگزاری جشنواره کتاب سلام گذشته است، یادآور شود: در زمان برگزاری جشنواره اگر کتابی در جشنواره سلام بچه‌ها برنده می‌شد در جلدهای بعدی کتاب می‌نوشتند که این کتاب برنده جایزه از جشنواره سلام بچه‌ها بوده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن تأکید براینکه برای به‌دست‌آوردن جایگاه مناسبی که این جشنواره دارد تلاش‌های فراوانی شده، گفت: در زمانی که جشنواره را برگزار می‌کردیم، شهر قم به‌عنوان مرکز دوم ادبیات کودک و نوجوان کشور معرفی شده بود و کسانی که در تهران بودند این حرف را به زبان جاری کردند.

حجت‌الاسلام‌ حسن‌زاده آملی با اشاره به اینکه یکی از ناشران مطرح کشور که می‌خواست در کنار چاپ آثار، نشریه‌ چاپ کند، نشریه پوپک را الگو قرار داد، گفت: هدف ما از برگزاری جشنواره، معرفی آثاری است که مورد توجه کودکان است که البته در کنار این کار نویسندگان مورد تشویق قرار می‌گیرند و از ناشران تقدیر می‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به تأثیر جشنواره بر فضای فرهنگی کشور یادآور شد: وقتی آثاری از طرف جشنواره برنده اعلام می‌شود مسیری برای ناشران مشخص می کند که در این مسیر آنها بیشتر فعالیت می کنند و به نویسندگان موضوعاتی را پیشنهاد می‌کنند که در این زمینه  قلم بزنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن تأکید بر اینکه درگذشته ملاک ناشران برای انتشار کتاب‌های نویسندگان ناشناس چاپ اثر آنها در نشریات معتبر بود، ابراز کرد: شاعران و نویسندگانی که آثار آنها در نشریات سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک منتشر شده بود مورد تأیید ناشران قرار می‌گرفت.

حجت‌الاسلام‌ حسن‌زاده آملی با اشاره به اینکه سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک صرفاً نشریه نیستند، افزود: نیروهای زیادی در این نشریه رشد کردند و بالیدند و در عرصه فرهنگی به‌جایی رسیدند و راهی بود برای کسانی که می‌خواستند نویسنده کتاب کودک و نوجوان باشند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه تمام سیزده دوره گذشته جشنواره کتاب سلام در تهران برگزار شده است، ابراز کرد: این جشنواره مورد استقبال ناشران واقع شد و اکنون بعد از گذشت سیزده سال معاونت فضای مجازی و هنر و رسانه دفتر تبلیغات تصمیم گرفته است که دوباره این جشنواره را برگزار کند.

حجت‌الاسلام‌ حسن‌زاده آملی با بیان اینکه کتاب‌های غیرفارسی درگذشته مورد بررسی ما نبوده، ابراز کرد: امسال تصمیم گرفته شد آثاری که به زبان غیرفارسی در حوزه ادبیات کودک نوشته شده است نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار