249658
۰۴ آذر ۱۴۰۲
معصومه میرابوطالبی

بی‌اطلاعی ناشران از تفاوت‌ها و سختی کار نویسندگان رده سنی کودک و نوجوان

نویسنده کتاب «بابا فوفو» از دشواری کار مولفان رده سنی کودک و نوجوان گفت و بی‌توجهی ناشر و دستمزدهای کم برای نویسنده این رده را ناعادلانه دانست.

به گزارش کودک پرس ، معصومه میرابوطالبی نویسنده کتاب «بابا فوفو» در مورد چالش‌های نویسندگان کودک و نوجوان گفت: نوشتن برای رده سنی کودک و نوجوان بسیار سخت است، زیرا ارتباط برقرار کردن با این رده ویژگی‌هایی دارد و نیاز است تا نویسندگان احاطه کامل روی علوم روان‌شناسانه داشته باشند. از سوی دیگر زبان کودک با زبان نوجوان نیز متفاوت است. آنها دنیاهای متفاوتی دارند بنابراین ورود مولف به دنیای این رده‌های سنی، نیازمند شرایطی خاص خواهد بود. این نکته‌ای مهم است که از نگاه ناشران دور می‌ماند.

وی ادامه داد: در قراردادهایی که ناشران با نویسندگان می‌بندند دستمزدهای نویسندگان بزرگسال را بیشتر از مولف عرصه کودکان قرار می‌دهند و این امر نشان‌دهنده عدم توجه و یا بی‌اطلاعی ناشران از تفاوت‌ها و سختی کار نویسندگان رده سنی کودک و نوجوان است.

میرابوطالبی تاکید کرد: اولین رسالت کتاب کودک و نوجوان جذب این رده سنی با توجه به سهل‌الوصل بودن فضای مجازی و رایانه‌ها محسوب می‌شود، بنابراین باید کتاب به حدی جذاب باشد که کودکان و نوجوانان ترجیح دهند تا کتاب را برای مطالعه انتخاب کنند. برای اینکه کتاب توسط کودک و نوجوان کنار گذاشته نشود و تا انتها مورد مطالعه قرار گیرد، باید سوال‌سازی از سوی نویسنده در ذهن کودک شکل بگیرد و این کار بسیار دشوار است.

وی گزینه‌های مهم در هنگام تالیف کتاب کودک و نوجوان را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای کتاب کودک و نوجوان تالیف شود که ذهن کودک با داستان همراه شود و در برخی موارد مخاطب خود را با شخصیت نخست داستان همراه بداند تا بتواند تجربیات مطرح‌شده را برای خود درونی کند. این نکات بسیار مهم هستند و در عین حال رسالت مولفان را دشوار می‌کند.

این نویسنده کتاب، فرهنگ‌سازی را از دوران کودکی قابل‌ اجرا دانست و تاکید کرد: هنجارسازی زمانی برای افراد درونی می‌شود که از دوران کودکی شکل بگیرد. این مهم بر عهده والدین و با همراهی کتاب‌ها انجام می‌شود. بنابراین دوره‌ای حساس و بسیار مهم برای آموزش و تربیت نسل آینده به دست مولفان سپرده می‌شود. نکته‌ای که در کتاب «بابا فوفو» در نظر گرفته‌ام و مسائلی همانند محیط‌زیست، زباله‌ها، آزار و اذیت حیوانات را برای این دو رده حساس مطرح کرده‌ام. وقتی شما می‌بینید که از داخل یک ماشین گران‌قیمت زباله به سطح خیابان ریخته می‌شود، این امر بیانگر عدم درونی شدن مقوله محیط‌زیست و در درجه دوم‌ عدم مطالعه و اطلاعات کافی از عواقب اعمالی است که انجام می‌دهند.

میرابوطالبی در مورد کتاب «بابا فوفو» توضیح داد: این کتاب که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده، تلنگر خوبی است برای ما انسان‌ها که از کره زمین، یعنی همان زیستگاه خود غافل شده‌ایم. خواسته و ناخواسته به این سرمایه و نعمت الهی آسیب می‌زنیم. کتاب «بابا فوفو» جلدِ دوم کتاب «پروفسور فوفو» بوده و شخصیت نخست آن دختری به نام «سحر» است و یک دنیای خیالی و موجودات اساطیری را کاوش می‌کند. دنیایی که اعمال و رفتار مخرب بعضی از انسان‌ها به آن آسیب‌زده، اعمالِ زیانباری مانند ریختن زباله در دریا و مرگ آبزیان، ریختن زباله‌های صنعتی و خانگی در طبیعت و محیط‌زیست، آلودگی کارخانه‌ها و… در عین حال پندهای اخلاقی نهفته در بطن داستان غیرمستقیم مطرح شده و تلاش دارد کودکان و نوجوانان را با خود همراه کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار