252343
۰۷ فروردین ۱۴۰۳
کتاب و مجله

پیشنهاد مطالعه نوروزی معصومه میرابوطالبی برای نوجوانان

معصومه میرابوطالبی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان دو اثر نوجوان را برای مطالعه در ایام نوروز ۱۴۰۳ به نوجوانان پیشنهاد کرد.

به گزارش کودک پرس ، معصومه میرابوطالبی مجموعه «بارتیمیوس» را که رمان نوجوان سه جلدی در ژانر فانتزی است و از سوی نشر افق منتشر شده برای مطالعه در نوروز ۱۴۰۳ معرفی کرد و درباره علت پیشنهاد خود گفت: این اثر برای نوجوانان و سنین بالاتر می‌تواند جذاب باشد از این جهت که در آن، یک جن چندهزارساله حضور دارد که لحن طنزی دارد. اسم این جن بارتیمیوس است و با لحن طنز خود داستان را جذاب کرده است؛ چون نگاهی به انسان‌ها، اشتباهات‌شان و قدرت‌طلبی‌هایشان و وقایع تاریخی دارد که بر جذابیت اثر افزوده است.

او افزود: از طرف دیگر شخصیت پسری نوجوان هم در رمان حضور دارد که از موضع ضعف وارد می‌شود و کم‌کم برای خود قدرت جمع می‌کند و نشان داده می‌شود که آن قدرت با این پسر چه بازی‌ای می‌کند! به این دلایل از نظر من این مجموعه رمان سه جلدی قوی است و علاوه‌بر اینکه جذاب است و جهان‌های جدیدی را به مخاطب نشان می‌دهد، مفاهیم عمیقی نیز درباره انسانیت، بازی قدرت و محبت و عشق به خانواده در خود دارد.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان اثر دیگری از نشر افق را نیز به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کرد و در این‌باره توضیح داد: رمان «همچون رعد» را معرفی می‌کنم که به تازگی منتشر شده است. این اثر را جاسمین وارگا نوشته و درباره این موضوع است که پسری در یکی از مدارس آمریکا به چندنفر شلیک کرده و آن‌ها را کشته است؛ اما درواقع داستان درباره آن پسر نیست. موضوع درباره خواهر آن پسر و دوستِ خواهرش است که خواهر او نیز در بین کشته‌شدگان قرار دارد. چیزی که این رمان را کمی از رمان‌های دیگر هم‌شکل خود متفاوت می‌کند این است که آن دختر اصالتاً لبنانی است و به ظاهر مسلمان. نفرتی که آن پسر از مسلمانان داشته یا از زنان یا از گروه اقلیت‌های دینی در جامعه خود، بر انجام آن کشتار اثر گذاشته است و ما در داستان می‌فهمیم که او در جلساتی شرکت می‌کرده که احتمالاً بر ذهنش اثرگذار بوده‌اند.

میرابوطالبی درخصوص دلایل جذابیت اثر بیان کرد: این اثر جالب است چراکه دو دختر که از بچگی با هم دوست بودند ناگهان تحت‌تأثیر یک کشتار و نفرتی قرار می‌گیرند که مال خود آن‌ها نیست؛ یعنی آن دو هیچ نفرتی از هم ندارند بلکه آن نفرت را کسی در دل برادر یکی از دخترها کاشته و باعث شده است که او دست به کشتار بزند. از این جهت رمان «همچون رعد» اثر متفاوت و جذابی است و درباره عشق و دوستی‌ای است که قرار است بعد از نفرت و کشتار شکل بگیرد و آدم‌ها بعد از حادثه‌ای تلخ خود را پیدا کنند و با مسائلی کنار بیایند؛ مثل اینکه یک بچه باید با این مسئله کنار بیاید که برادرش قاتل است و بچه‌ای دیگر با این موضوع کنار بیاید که خواهرش را از دست داده و همیشه دیدار آخر خود را با او مرور می‌کند و فکر می‌کند که کاش روز آخر با خواهرش طور دیگری حرف می‌زده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار