251108
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
کتاب و ادبیات

نشر در دی‌ماه؛ تالیف یک‌هزار و ۴۲۶ کتاب کودک

ناشران در دی‌ماه ۱۰ هزار و ۲۸۰ عنوان کتاب شامل ۲ هزار و ۷۶۰ عنوان کودک منتشر کردند که در این حوزه یک‌هزار و ۴۲۶ تالیفی است.

به گزارش کودک پرس ، ناشران در دی‌ماه ۱۰ هزار و ۲۸۰ عنوان کتاب شامل ۲ هزار و ۷۶۰ عنوان کودک منتشر کردند که در این حوزه یک‌هزار و ۴۲۶ تالیفی است.

همزمان با نخستین ماه فصل زمستان، در دی‌ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۸۰ عنوان کتاب از سوی ناشران حوزه‌های مختلف منتشر شده، درحالی که در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار و ۲۲۷ عنوان کتاب تولید شده بود.

کتاب‌های تألیفی در ماه گذشته حدود ۶ هزار و ۷۱۷ عنوان و آثار ترجمه شده ۳ هزار و ۵۶۳ عنوان بوده است؛ همچنین ۷ هزار و ۵۸۷ عنوان از این کتاب‌ها سهم ناشران تهرانی و ۲ هزار و ۶۹۳ عنوان توسط ناشران استانی منتشر شده‌اند.

همچنین ۵ هزار و ۵۱۸ عنوان از این کتاب‌ها چاپ اول هستند، ۴ هزار و ۷۶۲ عنوان تجدید چاپی و میانگین شمارگان کتاب‌ها در دی‌ماه سال جاری، ۹۶۴ نسخه و میانگین قیمت کتاب در این ماه نیز یک میلیون و ۲۵۵ هزار ریال بوده است.

براساس آمار سایت مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سهم کتاب‌های کودک و نوجوان در دی‌ماه ۱۴۰۲ بیشتر از سایه حوزه‌ها و حدود ۲ هزار و ۷۶۰ عنوان است که یک‌هزار و ۴۲۶ عنوان آن تألیفی و یک‌هزار و ۳۳۶ عنوان آن ترجمه هستند که نسبت به سال گذشته رشد داشته است. نگاهی به آمار سال گذشته نشان می‌دهد که سال گذشته در همین زمان یک‌هزار و ۶۶۹ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است.

مروری بر این آمار نشان می‌دهد که سهم ناشران تهرانی از کتاب‌های کودک و نوجوان ۲ هزار و ۳۰۹ عنوان و سایر استان‌ها ۴۵۱ عنوان بوده است؛ همچنین فقط ۸۸۸ عنوان از این کتاب‌ها چاپ نخست هستند و مابقی یعنی یک‌هزار و ۸۷۲ عنوان آثار تجدید چاپی ناشران این حوزه هستند.

پس از کودک و نوجوان، رتبه دوم پُرعنوان‌ترین حوزه به کتاب‌های ادبیات با یک‌هزار و ۵۱۰ عنوان اختصاص دارد. در این حوزه ۹۷۹ عنوان تألیفی و ۵۳۱ عنوان ترجمه شده است. در این حوزه دی‌ماه سال گذشته حدود یک‌هزار و ۴۰۶ عنوان کتاب روانه بازار نشر شده است.

رتبه سوم و چهارم‌ترین‌های جدول دی‌ماه را کتاب‌های کمک آموزشی با یک‌هزار و ۲۷۶ عنوان و علوم اجتماعی با یک‌هزار و ۱۰۱ عنوان از آن خود کرده‌اند، پس از آن‌ها نیز کتاب‌های علوم عملی با ۹۶۳ عنوان در رتبه پنجم قرار دارد.

براساس این گزارش، کتاب‌های حوزه کلیات با ۹۰ عنوان، زبان با ۱۲۵ عنوان و علوم طبیعی و ریاضیات با ۱۲۷ عنوان در انتهای این جدول قرار دارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار