250550
۱۵ دی ۱۴۰۲
خانه کتاب و ادبیات ایران

انتشار بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب در آذر

فصل پاییز درحالی به پایان رسید که حدود ۱۰ هزار و ۳۳ عنوان کتاب در آذرماه چاپ شد که حدود ۲ هزار و ۹۲ عنوان به حوزه کودک و نوجوان اختصاص دارد.

به گزارش کودک پرس ، نگاهی به آمار منتشر شده خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد، آذرماه ۱۴۰۲، تعداد ۱۰ هزار و ۳۳ عنوان کتاب به چاپ رسیده که در مقابسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

کتاب‌های ماه آذر به‌همت یک‌هزار و ۳۷۹ ناشر، پشت ویترین کتابفروشی‌ها رفته که یک‌هزار و ۳۲۶ کتاب را ناشران حقوقی (دارای پروانه نشر) و ۵۳ عنوان نیز به‌صورت موردی منتشر شده‌اند.

همچنین آمار و درصد تغییر تعداد کتاب‌های ماه آذر ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که بیشترین افزایش در رده‌های فلسفه و روانشناسی به میزان ۳۹ درصد، کودک و نوجوان به میزان ۳۰ درصد و بعد موضوعات کمک درسی و آموزشی ۱۶ درصد است. بیشترین کاهش عناوین نیز در رده‌های زبان به میزان ۲۸ درصد، علوم طبیعی و ریاضیات به میزان ۲۷ درصد و کلیات به میزان ۸ درصد بوده است.

بیشترین عناوین کتاب در آذرماه سال جاری باز هم به حوزه کودک و نوجوان اختصاص دارد که حدود ۲ هزار و ۹۲ عنوان را شامل می‌شود، این عدد در آذر سال گذشته یک هزار و ۶۱۳ عنوان بود که نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی انتشار کتاب در این حوزه است.

همچنین تعداد کتاب‌های کمک آموزشی در ماه گذشته، یک‌هزار و ۵۸۴ عنوان بود، این عدد در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۳۶۱ عنوان بود که نشان‌دهنده رشد ۱۶ درصدی کتاب‌های کمک آموزشی در ماه آذر ۱۴۰۲ است.

نکته جالب این است که کتاب‌های حوزه کلیات با ۹۸ عنوان، علوم طبیعی و ریاضیات با ۱۰۵ عنوان و حوزه زبان ۱۲۳ عنوان پایان این فهرست قرار دارند.

بر اساس این گزارش، میانگین شمارگان کتاب در آذر ماه سال جاری ۹۹۹ نسخه بوده و این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود یک‌هزار و ۱۰۸ عنوان بوده است که حدود ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میانگین قیمت کتاب‌ها در آخرین ماه فصل پاییز نیز ۳۳ درصد رشد داشته است؛ به طوری که در سال جاری این عدد یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار و ۹۴۰ ریال و سال گذشته یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۶۰۸ ریال بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار