186278
۰۱ آبان ۱۳۹۷
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد؛

تحصیل اتباع خارجی در مدارس ایران و حاشیه‌های آن

سید محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به «طرح فرمان» و تحصیل اتباع خارجی در کشور اشاره کرد و از ورود سالانه حدود ۷۰ هزار کودک اتباع خارجی به نظام آموزشی ایران خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، سیدمحمدجواد ابطحی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 70 هزار کودک اتباع خارجی وارد سیستم آموزشی کشور شدند و کارت حمایت تحصیلی دریافت کردند، ادامه داد: هر سال به صورت میانگین حدود 70 هزار نفر به دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایرانی اضافه می‌شود و در مجموع، 450 هزار نفر در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی واصل شد مبنی بر اینکه شهریه‌های دریافتی مدارس از اتباع زیاد بود؛ این مبالغ تحت عناوینی همچون کمک‌های مردمی یا کمک به مدرسه اخذ می‌شد؛ همچنانکه که بر خلاف قانون اساسی، مدارس دولتی از دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی و به انواع حیل و شیوه‌ها وجه دریافت می‌کنند.

 

7 شرط برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایرانی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ترس اتباع از شناسایی و حضور غیرقانونی در ایران در صورت ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس، توضیح داد: 7 شرط برای این منظور وجود دارد که باید حتما رعایت شود؛ از جمله احراز هویت و مدارک لازم جهت اقامت لذا عدم ثبت‌نام فرزندان برخی اتباع در مدارس به دلیل ترس از شناسایی یا نداشتن پول لازم برای اخذ پروانه اقامت است.

وی با بیان اینکه پرونده اداری و روند قانونی برخی اتباع به دلیل نداشتن توانایی مالی انجام نمی‌شود، ادامه داد: چنین مشکلاتی وجود دارد و ما نمی توانیم به دنبال تک‌تک آنها رفته و مجبور به ثبت نام در مدارس کنیم.

 

ثبت‌نام فرزندان اتباع غیرمجاز در مدارس، مخاطراتی به همراه دارد

ابطحی با اشاره به اینکه به دنبال صدور «طرح فرمان»، زمینه و تسهیلات بسیار خوبی برای ثبت نام کودکان افغانستانی بازمانده از تحصیل فراهم شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران و نظام آموزشی به این افراد کمک بسیار خوبی کرده است.

وی در خصوص راهکار ثبت‌نام فرزندان اتباع غیرمجاز در مدارس ایرانی گفت: تسهیلات به این دسته، باعث مهاجرت بی‌رویه از کشورهای دیگر به ایران خواهد شد لذا تا مجوز اقامت نداشته باشند، نمی‌توان آنها را در مدارس ثبت نام کرد یا تسهیلات ویژه داد.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است اگر فرزندان اتباع غیرمجاز اجازه پیدا کنند در مدارس ثبت‌نام کنند، مخاطرات بسیاری برای کشور ایجاد خواهد شد لذا حتما باید مدارک هویتی داشته باشند.

 

مهاجران به ایران، برای قانونی شدن حضور خود اقدام کنند

ابطحی تنها راه حل این مساله را کمک برای تسریع در دریافت پروانه اقامت این دسته از مهاجران دانست و افزود: البته وطیفه دینی و انسانی جمهوری اسلامی است که به آنها کمک کند؛ کمااینکه اقدامات خوبی هم انجام شده ولی مجوز برای حضور غیرقانونی اتباع، خلاف مصلحت کشور است؛ مخصوصا در شرایط کنونی که بحث داعش و حضور او در افغانستان مطرح است و حدود 6 هزار نفر داعشی به افغانستان آمدند لذا محتمل است که تحت عناوین مختلف وارد ایران شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگر مهاجران به ایران، به دنبال اقامت قانونی و سوادآموزی فرزندانشان هستند برای اخذ مجوز اقدام کنند و وزارت کشور هم در بحث ساماندهی و شناسایی اتباع و اخراج آنها که مجوز ندارند و کنترل مرزها اقدام کند./

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار