موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
3416
۰۹ شهریور ۱۳۹۵

راه اندازی پرتال کودک همزمان با آغاز سال تحصیلی

علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: پرتال کودک با هدف ایجاد امکانات و برنامه های مناسب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با تلاش کانون طراحی و همزمان با آغاز سال تحصیلی راه اندازی می شود.

به گزارش کودک پرس    علیرضا حاجیان زاده با بیان اینکه فضای مجازی یک پدیده جدید در کشور بوده و به سرعت در حال توسعه است و بچه ها متاثر از این فضای مجازی هستند، افزود: سیاست کانون بر این است که محتوای مناسبی را برای بچه ها در فضای مجازی فراهم کند، از این رو پرتال کودک را طراحی کرده که اکنون مراحل آزمایشی را طی می کند و بزودی رونمایی می شود.
وی توضیح داد: در این پرتال سعی شده تمامی امکانات کانون و غیر کانون که برای کودکان و نوجوانان مفید است مثل قصه های کودکانه، کتاب ها، شعرهای کودکانه، آموزش کاردستی، معرفی اسباب بازی های مناسب، فایل های صوتی و تصویری و فیلم ها ارائه شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: همچنین در این پرتال بخشی نیز به بزرگسالان اختصاص داده شده که شامل مقالات، اخبار و اطلاع رسانی برنامه های کودکان و نیازهای خانواده ها از جمله پزشکان کودکان و نوجوانان و مشاوره های کودکان است.
حاجیان زاده یادآور شد: در فاز بعدی در نظر است تا مستقیم بین این پرتال و کودکان و نوجوانان تعامل برقرار شود به نحوی که بچه ها می توانند آثار تولیدی خود را در این پرتال به نمایش بگذارند و مربیان و خانواده ها نیز می توانند با این پرتال ارتباط برقرار کنند تا فضای امنی برای کودکان، نوجوانان، خانواده ها و فعالان حوزه فضای مجازی فراهم شود.
وی اضافه کرد: همچنین تولید کتاب های الکترونیک با پنج زبان دنیا شروع شده و در کنار هر کتاب یک متن گویا هم وجود دارد، اپلیکیشن های مختلف در حال طراحی است تا بچه ها بتوانند در فضای مجازی از برنامه های مناسب سن خود استفاده کنند.

** اجرای طرح کانون مدرسه در سراسر کشور
مدیرعامل کانون پرورش فکری در تشریح دیگر برنامه های کانون در سه سال گذشته ادامه داد: در راستای اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب و حذف تعطیلی پنجشنبه ها سال گذشته در مرحله اول اجرای این طرح، فعالیت های 942 مرکز کانون به مدارسی که از قبل مشخص شده بود، برده شد.
حاجیان زاده افزود: در این طرح از یک سو مربیان کانون در مدارس حضور یافته و به ارائه آموزش های لازم برای جذب دانش آموزان به فعالیت های کانون پرداختند و از سوی دیگر معلمان همراه با بچه ها در کانون حضور یافته و از برنامه ها استفاده کردند.
وی توضیح داد: امسال طرح کانون مدرسه که از قبل به شکل آزمایشی در یک دوره انجام شده بود، بازنویسی شد و با توجه به شرایط و نیازهای روز در اول سال تحصیلی با هدف تقویت ارتباط بین مدارس و کانون پرورش فکری به اجرا در می آید.
مدیر عامل کانون پرورش فکری افزود: در طرح کانون مدرسه سال گذشته به شکل موردی مربیان به مدارس اعزام شدند و امسال با قوت بیشتری ادامه می یابد که چند مرحله دارد از جمله آوردن بچه ها به کانون و رفتن مربیان به مدارس و آموزش دادن به معلمان است.
حاجیان زاده خاطرنشان کرد: طرح کانون مدرسه در هر مدرسه ای که علاقه مند به فعالیت های کانون باشد، بدون هیچ محدودیتی در سال تحصیلی جدید اجرا می شود.

* راه اندازی 25 مرکز جدید سیار روستایی
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کانون در سال های گذشته در راستای توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی که از سیاست های کلی نظام تعلیم و تربیت است گام هایی برداشته است، گفت: از جمله کارهایی که در گذشته سابقه داشته و اکنون با جدیت دنبال می شود حضور کانون در روستاها و مناطق محروم است.
حاجیان زاده اظهار داشت: مراکزی با عنوان کتابخانه های کانون در شهرها وجود دارد که فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی انجام می دهند که کودکان و نوجوانان عضو کانون شده و در کلاس ها شرکت می کنند.
وی ادامه داد: همین فعالیت را در قالب مراکز سیار به روستاها برده ایم و سعی شده ماشین هایی به کتابخانه تجهیز شده و همراه مربیان به روستاها بروند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری افزود: بچه های روستا می توانند با عضویت در این مراکز سیار کتاب به امانت گرفته و از فیلم ها و قصه گویی مربیان بهره مند شوند.
حاجیان زاده یادآور شد: اخیرا یک امکان پرتابلی به منظور اجرای نمایش عروسکی در این مراکز سیار تهیه شده و تمامی فعالیت های یک مرکز ثابت در شهر در این مراکز سیار روستایی گنجانده شده است.
وی با بیان اینکه همچنین این مراکز سیار در حاشیه شهرها هم حضور می یابند و به اجرای برنامه می پردازند، اضافه کرد: در سال 92 تعداد مراکز سیار روستایی کانون پرورش فکری 95 مرکز بود که در مدت سه سال گذشته با راه اندازی 25 مرکز جدید این تعداد به 120 مرکز رسیده است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: این مراکز سابقه 40 و 50 ساله دارند که به تدریج توسعه یافته و برنامه بعدی کانون این است که توسعه مراکز سیار را در اولویت قرار دهد.

** تا پایان سال 95 هر استان به یک مرکز فراگیر مجهز می شود
حاجیان زاده با بیان اینکه از جمله مصادیق توسعه عدالت فرهنگی ایجاد و توسعه مراکز فراگیر است، گفت: این مراکز در راستای خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص همچون افراد ناشنوا، نابینایان، افراد با ناتوانی جسمی و ذهنی دایر شده که امکانات مورد نیاز برای این افراد همچون تجهیزات و مربیان فراهم است.
وی ادامه داد: تجهیزاتی همچون کتاب های بریل و امکانات سمعی و بصری تهیه شده و با همکاری سازمان های بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی سعی شده فعالیت این مراکز توسعه یابد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری خاطرنشان کرد: اکنون 21 مرکز فراگیر در سراسر کشور فعال است که بزودی این مراکز در همه استان ها توسعه می یابد و برنامه این است که در هر استان یک مرکز فراگیر داشته باشیم که تلاش بر این است تا پایان سال 95 محقق شود.

** راه اندازی مراکز تخصصی در کانون
حاجیان زاده اظهار داشت: کانون پرورش فکری فعالیت های 42 گانه در کنار کتابخوانی ایجاد کرده تا بچه هایی که در سنین پایین تر در کلاس های عمومی شرکت می کنند در سنین نوجوانی علاقه مند به یک رشته خاص شده و به طور تخصصی به آن رشته بپردازند.
وی ادامه داد: از این رو اکنون مراکز تخصصی در برخی رشته ها ایجاد شده تا بچه هایی که علاقه مند هستند در یک گرایش تخصصی کار کنند این امکان برای آنها فراهم شود از جمله این مراکز، مرکز تخصصی ادبی و مرکز تخصصی علوم و فنون است.
مدیر عامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه اکنون در حال برنامه ریزی برای راه اندازی مرکز تخصصی قرآن و عترت هستیم، گفت: کانون تلاش می کند تا مراکزی که از قبل بوده اما حالت نمادین دارد را فعال کند.

** تشکیل اتاق فکر برای پیوست فرهنگی بین عناصر و تولیدات کانون
حاجیان زاده با بیان اینکه از دیگر فعالیت های کانون بحث محتوای مناسب فرهنگی در تولیدات کانون است، اظهار کرد: کانون تولیداتی همچون کتاب، فیلم، تئاتر، اسباب بازی و سرگرمی ، موسیقی و سرودهای کودکانه دارد که به منظور ایجاد پیوست فرهنگی بین عناصر و تولیدات مختلف در دولت یازدهم اتاق فکری تشکیل شده است.
وی افزود: به عنوان مثال در زمینه اسباب بازی و یکی از مصادیق آن که عروسک است باید پیوست فرهنگی ایجاد شود به این معنا که در کنار عروسک، باید داستان و کتاب و رمان داشته باشیم و انیمیشن هایی تولید شود تا آن شخصیت برای بچه ها ملموس باشد که این بحث حتی در توصیه های رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه همچنین طرحی با عنوان سامان بخشی صنعت اسباب بازی نیز در کانون به اجرا درآمده است، اضافه کرد: در این رابطه جشنواره اسباب بازی در سال های 94 و 95 برگزار شد که این جشنواره ها یک قطعه از طرح جامع سامان بخشی صنعت اسباب بازی در کشور است.
حاجیان زاده اظهار داشت: در این طرح پیش بینی شده به عنصر محتوا، تولید، حمایت از تولید کنندگان و موضوع توزیع و سامان دهی عرصه توزیع محصولات اسباب بازی بها داده شود.
وی ادامه داد: در جشنواره امسال اسباب بازی بیش از 60 شرکت تولید کننده محصولات خود را عرضه کردند و 16 نشست و کارگاه تخصصی با موضوعات آموزش و نقش اسباب بازی در آموزش، نقش اسباب بازی در توسعه ارزش ها و فرهنگ کشور، رویکرد خلاقیت در اسباب بازی و اقتصاد اسباب بازی برگزار شد و بیش از 40 بازی ایرانی به منظور توسعه، ترویج و معرفی بازی های ایرانی و سنتی آموزش داده شد.

** افزایش فروشگاه های کانون به 150 باب
مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه کانون تلاش دارد تا فعالیت های خود را برای تمامی کودکان ایران فراگیر کند، افزود: آغاز فعالیت های کانون به 50 سال قبل باز می گردد و همواره سعی کرده بچه های علاقه مند را عضو کرده و بسیاری از بچه ها قدیم امروز از چهره های مطرح فرهنگی و هنری کشور هستند.
حاجیان زاده اظهار داشت: البته ممکن است برخی کودکان و نوجوانان عضو کانون نباشند که با بهره گیری از دیگر روش ها همچون محصولات کانون شامل کتاب، فیلم، تئاترهای تولید کانون و اسباب بازی ترتیبی داده شده تا همه بچه ها از امکانات کانون استفاده کنند.
وی ادامه داد: در این رابطه همچنین تعاملی با آموزش و پرورش انجام شده تا بتوانیم با برگزاری نمایشگاه هایی در مدارس امکان دسترسی بچه ها به محصولات کانون را راحت تر کنیم.
مدیر عامل کانون پرورش فکری افزایش فروشگاه های کانون را از دیگر راه های دسترسی تمامی کودکان به محصولات عنوان کرد و یادآورشد: تا سه سال گذشته 55 باب فروشگاه کانون فعال بود که اکنون به 114 باب رسیده و تا پایان سال 95 به 150 فروشگاه افزایش می یابد.
حاجیان زاده اضافه کرد: برنامه ریزی شده در پنج سال آینده تمامی مناطق آموزش و پرورش کشور که حدود 750 منطقه است در هر منطقه حداقل یک فروشگاه دایر شود تا مدارس آن منطقه بتوانند از امکانات و محصولات کانون استفاده کنند.
وی اظهار کرد: اکران فیلم های تولید کانون از اول مهر آغاز می شود و با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا دانش آموزان را برای تماشای این فیلم ها به سالن های کانون بیاورند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: همچنین یک تریلی نمایشی داریم که در گذشته هر سال صرفا در دو استان نمایش اجرا می کرد اما در سال 94 طی برنامه مشخصی به همه استان های کشور سفر کرد و 300 اجرا در کشور داشت.
حاجیان زاده افزود: این تریلی سیار امسال و در دومین سال اجرای خود 600 اجرا خواهد داشت که پیش بینی می شود به 700 اجرا نیز برسد که این کار نیز در راستای توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی است چرا که در برخی شهرها سالن تئاتر وجود ندارد و بچه های آن شهر ممکن است تاکنون نمایش هیچ تئاتری را تجربه نکرده باشند.
وی بیان داشت: همچنین در رابطه با توسعه فراگیر کردن فعالیت های کانون از فضای صدا و سیما استفاده شد و برخی از فیلم ها و پویانمایی های کانون از اردیبهشت امسال هر روز از شبکه دو به نمایش گذاشته شد.
مدیر عامل کانون پرورش فکری خاطرنشان کرد: با شبکه دو سیما توافقی انجام شده تا 60 برنامه تولیدات کانون در این شبکه به نمایش درآید که بزودی تولید و نمایش آنها شروع می شود.

** ساماندهی زبان های خارجی در کانون
مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه اقدام دیگر توسعه آموزش و ساماندهی زبان های خارجی است، گفت: کانون سابق طولانی در خصوص آموزش های زبان های خارجی در قالب کانون زبان ایران دارد که از جهت تخصصی و زبان آموزی و اعتمادی که مردم به کانون زبان دارند، برتری دارد.
حاجیان زاده اظهار داشت: اکنون 237 مرکز کانون زبان ایران در سراسر کشور وجود دارد و شرایطی فراهم شده و از آنجا که رهبر معظم انقلاب نیز در مورد بازنگری آموزش زبان های خارجی و انحصار نکردن این آموزش ها به زبان انگلیسی تاکید کرده اند، کانون زبان نیز تلاش می کند جنبه فرهنگی آموزش زبان را مدنظر قرار دهد.
وی بیان داشت: کانون زبان همچنین سعی کرده تولید کتاب متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی باشد که کتابی هم آماده شده که می تواند برای کانون زبان و هر آموزشگاه آزادی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری خاطرنشان کرد: کانون زبان ایران هفت زبان زنده دنیا شامل انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، عربی، روسی و فارسی را تدریس می کند و این امکان وجود دارد تا بتوانیم این آموزش ها را توسعه دهیم.
حاجیان زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش زبان های متنوع وجود ندارد و معلمان و کتاب های درسی خاص نیاز دارد، این آمادگی از سوی کانون زبان ایران وجود دارد تا با توجه به تعداد متقاضیان در مناطق مختلف کشور آموزشی غیر از زبان انگلیسی به دانش آموزان ارایه شود.
وی ادامه داد: در این رابطه شورای سیاستگذاری آموزش زبان های خارجی تشکیل شده که به تصویب شورای راهبردی وزارت آموزش و پرورش نیز رسیده است پیش بینی شده دبیرخانه شورا در کانون باشد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه این شورا تلاش می کند در حوزه کتاب های درسی آموزش و پرورش و محتوای آموزشی آموزشگاه های آزاد موثر باشد، افزود: زبان انگلیسی متقاضی زیاد دارد برای فرهنگسازی و گرایش افراد به دیگر زبان ها این آمادگی در کانون زبان وجود دارد تا در هر منطقه در صورت به حد نصاب رسیدن متقاضیان برای زبان دیگری غیر از زبان انگلیسی کلاس تشکیل شود.
حاجیان زاده اظهار داشت: مصوبه ای در شورای عالی آموزش و پرورش از سال ها قبل وجود دارد مبنی بر اینکه بچه ها می توانند به جای زبان انگلیسی سایر زبان های تعریف شده را بخوانند که این مصوبه نتوانست همان سال ها اجرا شود چون متقاضی برای دیگر زبان ها وجود نداشت و اکنون این ظرفیت و فضا برای دانش آموزان مهیا شده است.

 

 

 

منبع:    ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار