251799
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
مسافرت با کودکان

در زمان سفر با کودکان به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای اینکه سفر خانوادگی ما تبدیل به فاجعه نشود، باید در زمان سفر با کودکان به نکات زیر توجه کنیم.

به گزارش کودک پرس ، مسافرت با کودکان، سختی‌ها و شرایط مخصوص به خود را دارد. به همین خاطر اغلب والدین ترجیح می‌دهند تا در چند سال ابتدایی از تولد فرزند خود، قید سفر را به کلی بزنند. اما این تصمیم درستی نیست؛ چون کودک نیز به مانند افراد بزرگسال، از ماندن در خانه و تکراری بودن محیط اطرافش خسته می‌شود.

حتی یک کودک نیز دوست دارد تا جاهای جدید را تجربه کرده و گاهی اوقات آزادی عمل بیشتری برای بازیگوشی‌های خود داشته باشد. این موضوع به قدری مهم است که حتی در برخی اقامتگاه‌های معروف مانند هتل هما 2 مشهد، مکانی برای سرگرمی کودکان در نظر گرفته‌اند. اما برای اینکه سفر خانوادگی ما تبدیل به فاجعه نشود، باید در زمان سفر با کودکان به نکات زیر توجه کنیم.

در زمان سفر با کودکان به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

۱ – حرف زدن با کودک

اولین کاری که قبل از شروع سفر باید انجام داد، حرف زدن با کودک است. مثلاً برای کودک ۳ تا ۶ ساله خود، از جذابیت‌های مقصد و جزئیات سفر پیش روی خود بگویید. اینکه قرار است به کجاها رفته و چه سرگرمی‌هایی را تجربه کنید. عکس‌هایی از مقصد را به او نشان داده و از زیبایی‌های سفر و استفاده از وسایل نقلیه برایش تعریف کنید. به او وعده خرید سوغاتی‌های شهر مقصد را بدهید. مثلاً اگر راهی بندرعباس هستید، به او قول خرید لباس محلی یا یک وسیله سرگرمی خاص را بدهید. این توضیحات شاید به ظاهر لازم نباشد، ولی باعث سازگاری بیشتر کودک شما در حین سفر می‌شود.

 

۲ – وسایل مورد نیاز کودک فراموش نشود

کودک شما برای سفر، به یک سری وسایل متناسب با سن و سال خود نیاز دارد. پس قبل از هر کاری، چمدان وسایل کودک خود را ببندید تا مشکلی در طول سفر برای شما پیش نیاید. فقط برای اینکه چیزی از قلم نیفتد، از قبل یک چک لیست تهیه کرده و تمام وسایل کودک را در آن بنویسید. مثلاً برای یک نوزاد، وسایلی مانند پوشک، پتو، پد زیرانداز، پستانک اضافی، شیر خشک، کیسه‌های پلاستیکی، بطری آب و دستمال مرطوب را باید حتماً به همراه داشته باشید.

ولی شاید وسایل کودک شما متناسب با سن و سالش، کمی فرق داشته باشد. مثلاً یک کودک دو ساله به وسایل دیگری مانند ظرف غذای کودک و لیوان‌های نی دار نیاز دارد. البته اگر اتاق خود را در هتلی مانند هتل هما دو مشهد رزرو کرده باشید، دیگر جای نگرانی ندارد. چون موقعیت این هتل به گونه است که دسترسی راحتی به تمام بازارهای شهر مشهد دارد و هر چی لازم باشد را می‌توان تهیه کرد.

 

۳ – به همراه داشتن اسباب بازی

کودک شما در حین سفر، به وسایلی برای بازی و سرگرمی نیاز دارد. چون شاید بازدید از جاذبه‌های گردشگری برای بزرگسالان جالب باشد؛ ولی برای یک کودک که به دنبال بازیگوشی است، هیچ فرقی ندارد. به همین خاطر یا باید اتاق خود را در هتلی رزرو کنید که حیاط و وسایل بازی داشته باشد. یا اینکه تعدادی از اسباب بازی‌های کودک را با خود به سفر ببرید. بردن اسباب بازی‌های کوچک که جای زیادی از شما نگیرد به مراتب بهتر است. یا اینکه یک سری اسباب بازی‌های ساده را می‌توان در همان شهر مقصد تهیه کرد.

 

۴ – توقف بیشتر در طول مسیر

سفر با کودکان آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت و غیرممکن نیست؛ البته به شرطی که والدین کمی انعطاف به خرج دهند. مثلاً والدین باید بداند که کودک از نشستنهای طولانی در یک جا و نداشتن فعالیت، بیزار است. پس برای اینکه حوصله او سر نرود، حتماً چند ساعتی از طول روز را برای سرگرمی و بازی کودک اختصاص دهید. یا برای سرگرم شدن او در حین سفر، چند فیلم کارتونی در گوشی خود داشته باشید. یا مدتی در مسیر توقف داشته و اجازه دهید تا کودک شما با دفترچه نقاشی و مداد رنگی‌های خود مشغول شود. همین توقف‌های کوتاه باعث می‌شود تا کودک شما احساس خستگی نکرده و بهانه گیر نشود.

 

۵ – به امنیت کودک اهمیت دهید.

هدف از سفر، خوشگذرانی و تجربه زندگی در محیطی تازه است. پس قرار نیست که این سفر باعث آسیب دیدن کودک یا مریض شدن او شود. به همین خاطر باید تمامی نکات ایمنی را در خصوص کودک خود رعایت کنید. نکاتی مانند به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه مخصوص کودکان که شاید در طول سفر لازم باشد. اگر قرار به مسافرت با خودروی شخصی باشد، باید از سالم بودن صندلی مخصوص کودک مطمئن شوید. یک کارت حاوی مشخصات و نشانی خود را در داخل کیف یا جیب کودک خود قرار دهید. عکسی از کودک را در گوشی خود داشته باشید. برای پنجره‌ای از خودرو که صندلی کودک شما در کنار آن قرار دارد، پرده نصب کنید.

 

۶ – به همراه داشتن خوراکی و تنقلات

فراموش نکنید که سیستم گوارشی کودک شما حساس بوده و مصرف غذاهای ناسالم میان راهی، می‌تواند سفر شما را تبدیل به فاجعه کند. به همین خاطر یک سری خوراکی‌های سالم مانند میوه، آب میوه، سبزیجات و بیسکویت را قبل از سفر آماده کرده و با خود ببرید. بدین ترتیب هم در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کرده و هم از بروز مشکل برای کودک جلوگیری شده است. چون بدن کودک گاهی اوقات دچار کم آبی می‌شود و حتی شاید غذای هواپیما را دوست نداشته باشد. پس بردن یک سری خوراکی و تنقلات سالم برای میان وعده‌های کودک، تمام این نگرانی‌ها را رفع خواهد کرد. ضمنا برای تمیز کردن دست و صورت کودک، دستمال مرطوب هم فراموش نشود.

 

۷ – دیگر نکات ضروری

علاوه بر نکات قبلی، باید به فکر موارد زیر هم برای همسفری با کودک خود باشید:

تخت خواب مناسب

انتخاب مقصد متناسب با شرایط کودک

امنیت اقامتگاه برای کودکان

فراهم بودن شرایط خوشگذرانی برای کودکان

کلام آخر

مسافرت و رفتن به شهری دیگر نه تنها برای کودک، بلکه برای تجدید روحیه مادر نیز مناسب است. چون تکراری بودن محیط زندگی و کارهای روزانه، به خودی خود خسته‌کننده است. به همین خاطر نباید صرفاً به خاطر داشتن کودک در خانه، قید سفر را زد. چون با کمی برنامه‌ریزی و رزرو اتاق در اقامتگاهی مجهز، بیشتر نگرانی‌های شما برای سفر با کودک خردسال از بین می‌رود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار