2558
۰۲ خرداد ۱۳۹۵

مشکلات تنفسی در نوزادان سزارینی

همان طور که می دانید عمل سزارین تنها برای مادرانی لازم است که به دلیل وجود مشکلات مختلف در مادر و یا جنین (با تشخیص پزشک متخصص زنان)، مادر امکان زایمان طبیعی را نداشته باشند.

به گزارش کودک پرس     اما امروزه به دلایل مختلفی که مهم‌ترین آنها، ترس از زایمان طبیعی و درد ناشی از آن است، عمل سزارین با درخواست خود مادر انجام می گیرد، در حالی که عواقب آن را در نظر نمی گیرند.

نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می آیند، مشکلات بیشتری نسبت به نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، دارند.

یکی از این مشکلات، ناراحتی‌های تنفسی در نوزاد می باشد. دلایل قطعی بروز مشکلات تنفسی در نوزاد کاملا معلوم نیست، اما تحقیقات حاکی از آن است که تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بدن مادر و جنین طی زایمان طبیعی، برای رشد و تکامل ریه های نوزاد ضروری است. بروز درد زایمان در مادر سبب آزادسازی هورمون هایی می شود که منجر به رشد ریه های نوزاد خواهد شد.

اما این تغییرات، طی زایمان سزارین انجام نمی گیرد. باید در نظر داشت که سن بارداری (هفته چندم بارداری) در زمان انجام سزارین بسیار مهم می باشد.

یکی از مشکلات شایع تنفسی در نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می آیند، نوعی تنفس غیرطبیعی تند است که در طی چند روز اول پس از تولد ایجاد می شود و ناراحتی های تنفسی را برای نوزاد به همراه خواهد داشت

طی تحقیقی در دانشگاه آرهوس دانمارک، ارتباط بین مشکلات تنفسی نوزاد و نوع زایمان مادر مورد آزمایش قرار گرفت. طی این بررسی، بیش از 34 هزار نوزاد بدون نقص که طی هفته های 34 تا 41 بارداری به دنیا آمده بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند.

این نوزادان را به دو بخش سزارین و زایمان طبیعی تقسیم بندی کردند. محققین عواملی مانند سیگار کشیدن مادر، مصرف الکل و مواد مخدر در دوران بارداری که نتایج آزمایش را تحت تاثیر خود قرار می داد را در نظر داشتند و تاثیر این عوامل را از نتیجه گیری قطعی خود حذف کردند.

نتیجه بررسی نشان داد نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا آمده بودند، در مقایسه با نوزادانی که به روش زایمان طبیعی به دنیا آمده بودند، خیلی بیشتر دچار مشکلات تنفسی بودند.

میزان این خطر در عمل سزارینی که در هفته 37 بارداری انجام می گیرد، حدود چهار برابر بیشتر است و در هفته 38 بارداری، سه برابر می باشد و در هفته 39 بارداری به دو برابر می رسد.

نتایج این تحقیق نشان داد که در هفته 37 بارداری، 8/2 درصد از نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا آمدند به مشکلات تنفسی مبتلا بودند، در حالی که 10 درصد از نوزادانی که با سزارین به دنیا آمدند، به مشکلات تنفسی دچار شدند.

در هفته 38 بارداری، این میزان برای زایمان طبیعی 7/1 درصد و در زایمان سزارین 1/5 درصد بود و در هفته 39 بارداری 1/1 درصد برای زایمان طبیعی و 1/2 درصد برای سزارین بود .

یکی از مشکلات شایع تنفسی در نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می آیند، نوعی تنفس غیرطبیعی تند است که در طی چند روز اول پس از تولد ایجاد می شود و ناراحتی های تنفسی را برای نوزاد به همراه خواهد داشت.

همچنین این گونه نوزادان پس از تولد، درون دستگاه های خاصی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان(NICU)  نگهداری می شوند و تا زمانی که بتوانند با شرایط نفس کشیدن در دنیای خارج از رحم مادر تطابق پیدا کنند، در این دستگاه خواهند ماند.

مادران عزیز باید توجه داشته باشند که اگر بدون دلیل، عمل سزارین را قبل از هفته 39 بارداری انجام دهند، خطر ابتلا به مشکلات تنفسی در نوزادشان بسیار زیاد خواهد بود

گاهی اوقات، پزشک به دلیل وجود مشکلات پزشکی در مادر و یا جنین (برای حفظ جان هر دو و یا یکی از آنها) عمل سزارین را زودتر از هفته 40 بارداری انجام می دهد. اما متاسفانه امروزه برخی دلایل و علایق شخصی والدین در زمان زایمان دخیل شده اند که بسیار به ضرر جنین می باشد، مثلا برخی موارد مشاهده می شود که به دلیل علاقه مادر و پدر به تاریخ تولدی خاص، آنها ترجیح می دهند که زایمان را زودتر انجام دهند (مثلا یکی شدن تاریخ تولد نوزاد با تاریخ تولد پدر یا مادر) و یا دلایل شخصی که گاهی منجر به آسیب های دائمی و غیرقابل جبران در نوزاد خواهد شد.

 

نکته مهمی که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که جنین طی 40 هفته، به بلوغ کامل می رسد و می تواند بدون دستگاه و مراقبت های خاص، در خارج از رحم مادر زندگی کند. پس لطفا این حق را از نوزاد کوچک و دوست داشتنی خود نگیرید و بگذارید تا چهل هفتگی در رحم مادر به رشد خود ادامه دهد تا بتواند بدون مشکل خاصی، زندگی خود را در دنیای ما شروع کند.

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار