251031
۰۴ بهمن ۱۴۰۲
آسیب‌های اجتماعی

بیش از ۸۰ درصد کودکان کار در قسمت ناپیدای جامعه هستند

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفت: آنچه در خیابانها مشاهده می شود قسمت نمایان کار کودک است. بخش ناپیدای آن عمدتا در کارگاه‌هایی است که بیشتر بهره کشی و سوءاستفاده از کودک را فراهم کرده است تاکید ما نیز باید بر این قسمت باشد چراکه براساس آمارها بیش از ۸۰ درصد کودکان کار در قسمت ناپیدای جامعه هستند. تمام توان و تمرکزمان فقط بر پاکسازی چهره شهر نباید باشد.

به گزارش کودک پرس ، محمدحسین صادقی، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور با اشاره به احکام قانون برنامه هفتم مرتبط با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی سالانه به تعداد ۳۰۰ محله پیش بینی شده است که تحقق آن می تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد‌ همچنین در ماده ۸۴ پیش بینی شده است وزارت کشور درخصوص آسیبهای اجتماعی طرح جامع پایش و کنترل آسیب‌های اجتماعی را با تاکید بر تدوین برنامه مبتنی بر پیشگیری و کنترل اعتیاد طلاق و حاشیه نشینی و مفاسد اجتماعی اجرا کند که در فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان اولویت‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید است.

وی تصریح کرد: در بند دوم پیشگیری اولیه از آسیبهای اجتماعی از طریق اصلاح برنامه های متون درسی دوره آموزش عمومی، پیش بینی آموزش اجتماعی و ارتقای مهارت‌های زندگی با تاکید بر نظام یکپارچه پیشگیری در حوزه دانش آموزی، دانشگاهی و کارگری  مورد اشاره قرار گرفته است و  اگر برنامه های پیشگیرانه در این عرصه ها با جدیت پیگیری شود قطعا آثار مثبت و موثری در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور تصریح کرد: عرصه دانشگاه ها و دانش آموزی و فعالیت‌هایی که در مدت سربازی انجام می شود یکی از گلوگاه‌هایی است که اگر مهارت‌های اجتماعی به موقع و به جا آموزش داده شود شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود همچنین پیش بینی اجرای پیوست اجتماعی به منظور پیشگیری از ناهنجاری ها و آسیب‌های اجتماعی بر مبنای برنامه های مصوب شورای اجتماعی کشور، به روز رسانی  سالیانه اطلس ملی آسیبهای اجتماعی و گزارش ملی وضعیت اجتماعی استاندار سازی و  کیفیت بخشی به داده های تولیدی و به اشتراک گذاری داده ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی که اگر محقق شود می تواند در در حوزه نظام جامع آمار آسیب‌های اجتماعی یک مرجع واحد داشته باشیم و از تشتت و چندگانگی اختلافی که در حوزه برنامه ریزی گاهی پیش می آید جلوگیری کند. خدمات رسانی به موقع به افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری حداکثری از مشارکت‌های مردمی از جمله بحث موقعیت‌های مخاطره آمیز که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در ماده سه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین شناسایی این موقعیت‌ها و اقدامات هماهنگ و موثر می تواتد تاثیرگذاری مثبت و موثری داشته باشد.توسعه مرکز حمایت‌های اجتماعی با اولویت شهرهای متوسط و بزرگ به تناسب جمعیت و میزان گسترش آسیب‌های اجتماعی، بهره گیری مطلوب از طریق  بسط و توسعه نقش مردم و سازمان‌های مردم و  شناسایی نقاط آسیب خیز و بحران زای اجتماعی در بافت شهری  از موضوعات کلیدی است که اگر محقق شود برنامه ریزی ها هدفمند خواهد شد.

صادقی با اشاره به ماده ۸۵ گفت: بخشی از اشکالات و چالش هایی که در ارائه خدمات به آسیب دیدگان وجود دارد این است که ما با اتباع غیرمجاز مواجه هستیم که ارائه خدمات به اینها با اشکالات مواجه است اگر ساماندهی در حوزه اتباع در کشور صورت بگیرد بخش قابل توجهی از آسیب‌ها مدیریت خواهد شد. نقش اتباع بیگانه در بروز رفتارهای مجرمانه قابل انکار نیست اگر ساماندهی که در ماده ۸۵ به عنوان وظیفه وزارت کشور پیش بینی شده است محقق شود بیشتر نگرانی ها درخصوص کار کودک، تکدی گری، حاشیه نشینی و کودکان خیابان برطرف خواهد شد.

صادقی تصریح کرد: اگر در حوزه ساماندهی اتباع بیگانه و حوزه مربوط به افراد فاقد هویت و شناسنامه اقدامات جامع و فراگیر انجام شود بخشی از دغدغه‌های که در این حوزه وجود دارد برطرف خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور تصریح کرد: تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه با هم افزایی، تعامل موثر و همکاری بین دستگاهی از جمله همکاری دستگاه قضایی با سازمان بهزیستی و سازمان اجتماعی کشور امکان پذیر است و به تنهایی نمی توانیم تمامی اهداف پیش بینی شده در برنامه محقق شود.

صادقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: با تشکیل قرارگاهی در شهرداری و حضور موثر در دادستانی تهران و جدیت بهزیستی اقدامات اثربخشی آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم به صورت مداوم شاهد آثار این قرارگاه باشیم. مقابله هدفمند با کار کودک باید صورت بگیرد و از تمرکز بر کودک کار باید اجتناب کنیم مقابله با کودک کار شاید اثربخش نباشد و آنچه مهم است این است که با کار کودک باید برخورد کرد. آنجا که ممنوعیت قانونی دارند درخصوص کار کودک باید مواجهه کیفری صورت بگیرد. در سایر موارد نیز باید مدیریت دقیقی صورت بگیرد.آنچه در خیابانها مشاهده می شود قسمت نمایان کار کودک است. بخش ناپیدای آن عمدتا در کارگاه‌هایی است که بیشتر بهره کشی و سوءاستفاده از کودک را فراهم کرده است تاکید ما نیز باید بر این قسمت باشد چراکه براساس آمارها بیش از ۸۰ درصد کودکان کار در قسمت ناپیدای جامعه هستند. تمام توان و تمرکزمان فقط بر پاکسازی چهره شهر نباید باشد.

وی با اشاره به تعدد مراکز تصمیم ساز و صادر کننده مجوز در حوزه مشاوره گفت: در این حوزه نیازمند هماهنگی و یکسان سازی رویه ها است همچنین در حوزه گستردگی ماموریت‌های سازمان بهزیستی باتوجه به گستردگی جامعه هدف بهزیستی به نظر می رسد تقویت و ارتقای ساختار سازمان بهزیستی باید در دستور کار قرار  بگیرد. با توجه به بخش هایی از ماموریت‌های بهزیستی به نظر می رسد در تعریف مشاغل سخت و زیان آور می تواند جابگیرد و شامل مزایای آن شود.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفت: در حوزه انجام‌ ماموریت‌های کارگزاران در سازمان بهزیستی به نظر می رسد جای تدوین منشور اخلاق حرفه ای خالی است و باید یک ساختار مدون داشته باشیم که افرادی  که در این مراکز نگهداری انجام وظیفه می کنند چارچوب رفتار حرفه ای داشته و برمبنای استاندارد رفتار حرفه ای عملکرد آنها مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سهم معلولان در قانون جامع حمایت باید به درستی و با جدیت دنبال شود و دادستان ها در این زمینه به عنوان مدعی العموم باید مطالبه گر باشند و با مدیرانی که ترک فعل دارند باید برخورد شود سهم معلولان  از سبد اشتغال دیده و رعایت شود و سهم معلولان از  دسترسی آسان باید دیده شود دستورالعمل حمایت از افراد معلول و سالمند در فرایند دادرسی نشان دهنده عزم دستگاه قضا برای ورود به این عرصه جدی است در ماده ۱۳ این دستورالعمل با هدف پیشگیری از معلولیت، معاونت پیشگیری قوه قضائیه با همکاری دادستانی کل کشور اقداماتی را باید انجام دهند. در بند یک ماده ۱۳ نظارت بر مناطقی که مین های زمینی و مهمات منفجر نشده دارند برای کاهش معلولیت پیش بینی شده، نظارت بر کاهش ازدواج پرخطر برای  پیشگیری از تولد افراد معلول در نظر گرفته شده است همچنین رصد عوامل منجر به سوانح حوادث ترافیکی و زمینی و دریایی و هوایی که منجر به معلولیت می شود از دیگر برنامه های این دستورالعمل است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار