252533
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
طالبان:

۲۰ هزار کودک بدون سرپرست افغان در سال گذشته از ایران اخراج شدند

مقام‌های محلی طالبان در ولایت نیمروز گفته‌اند که ایران در یک سال گذشته بیش از ۲۰ هزار کودک افغان را از طریق مرز این ولایت به افغانستان رد مرز کرده است.

به گزارش کودک پرس ، محمد هارون واحدی، مسئول مرزی اداره مهاجران گفته است که این کودکان بدون والدین‌شان به افغانستان بازگردانده شده‌اند و در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند.

او گفت: «در سال گذشته بیست‌هزار کودک اخراج شده نزد ما ثبت است و موسسات همکار در مرز ابریشم در بخش‌های بهداشتی، انتقال و سایر بخش با ‌آن‌ها هم‌کاری می‌کنند.»

آقای واحدی افزوده است که روزانه حدود ۴۰ کودک از ایران از طریق مرز میلک به افغانستان بازگردانده می‌شوند که بسیاری از این کودکان که خانواده‌های شان هنوز در ایران است با سرنوشت ناروشن روبه‌رو هستند.

علاو‌الدین امیری، یک مسئول ریاست کار و امور اجتماعی طالبان نیز گفته است که در یک سال گذشته موفق به پیدا کردن خانواده‌های نزدیک به «۳ هزار کودک بدون سرپرست فرستاده شده از ایران به نیمروز» در ولایت‌های مختلف شده و این کودکان به خانواده‌هایشان سپرده شده‌اند.

مقامات ایرانی تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.

اما اخیرا مسئولان شهرداری تهران به طرحی در مورد جمع‌آوری و اخراج کودکان کار و زباله‌گرد «غیرمجاز افغان» اشاره کرده بودند.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران به رسانه‌های ایران گفت: «به موازات طرح جامع برای جمع آوری معتادان متجاهر، طرحی هم در کنار آن برای کودکان کار و خیابان، زباله‌گردی، پیمانکاران پسماند را داریم که هر کدام جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرند.»

آقای محمدخانی در واکنش به اینکه مدیریت شهری می‌خواهد برای کودکان زباله‌گرد که اغلب کودکان زیر ۱۵ سال هستند، چه کند، به بازگرداندن کودکان کار و زباله‌گرد «غیرمجاز اتباع افغانستانی» به کشورشان اشاره کرد.

اخراج کودکان کار افغان از ایران پیش از این نیز مطرح شده بود. رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران در اواخر ماه حوت/اسفند پارسال اعلام کرد که کودکان کار کشورهای دیگر که در ایران به گونه غیرقانونی فعالیت دارند، جمع‌آوری و به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند.

ایران در ماه‌های گذشته صدها هزار پناهجو و مهاجر افغان را از این کشور اخراج کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

هفته گذشته عبدالله ریاض، رئیس مهاجران و عودت‌کنندگان اداره طالبان در ولایت نیمروز از «بازگشت اجباری» ۱۲۰ هزار پناهنده افغان از ایران خبر داد.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی نیز عبدالرحمان راشد، معاون وزارت مهاجران طالبان اعلام کرد که در سه اخیر سال حدود ۳۵۰ هزار پناهنده افغان از ایران اخراج شده‌اند.

مقامات ایران جمعیت مهاجران افغان در این کشور را حدود «پنج میلیون نفر» اعلام کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار