25049
۰۳ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی خبر داد؛

پیری گسترده در انتظار استان مرکزی/ سالمند آزاری سومین دلیل تماس‌های اورژانس اجتماعی

بهروز رفیعی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از پیری رو به افزایش در این استان خبر داد و گفت: بعد از کودک‌آزاری و همسر‌آزاری، سالمندآزاری بیشترین دلیل تماس با اورژانس اجتماعی است.

به گزارش کودک پرس ، بهروز رفیعی اظهار داشت: ۱۴۱ هزار سالمند در استان مرکزی ساکن هستند و این استان جزو استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود در واقع استان مرکزی در این زمینه رتبه دوم یا سوم کشور را دارد.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از جمعیت استان در شرایط میانسالی قرار دارند افزود: هشت و سه دهم درصد جمعیت استان مرکزی سالمند هستند و در دهه‌های آینده با هجوم وسیعی از جمعیت سالمندی مواجه می‌شویم.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: پیش بینی می‌شود جمعیت سالمند استان در سال ۲۰۲۵ به ۱۶ درصد افزایش پیدا کند که این یک فاجعه است البته از یک بعد با افرادی با تجربه مواجه خواهیم بود و از طرف دیگر این افراد سالمند به رسیدگی نیاز دارند.

 

وی افزود: همانطور که طب کودکان داریم باید طب سالمند و پرستار سالمند نیز داشته باشیم، حمایت از سالمندان فقط وظیفه بهزیستی نیست، این نهاد دبیر شورای سالمندان است که نیاز به همکاری و حمایت همه نهادها به خصوص شهرداری و دانشکده علوم پزشکی به ویژه دانشکده علوم پزشکی خمین دارد.
رفیعی نیازهای اساسی افراد سالمندان را نیازهای حمایتی، بهداشتی و درمانی، روحی و روانی دانست و تاکید کرد: اگر این سه گروه از نیازها تامین شود بسیاری از مشکلات قشر سالمند رفع خواهد شد.

 

وی با اشاره به فعالیت هشت خانه سالمند در استان گفت: تعدادی از این خانه سالمندان روزانه و تعدادی نیز شبانه روزی هستند و البته بهزیستی تشویق به سپردن افراد سالمند به خانه سالمندان نمی‌کند چراکه خانه سالمندان برای نگهداری سالمند بی‌سرپرست، بدون همسر و فرزند و مجهول الهویه مناسب است.
رفیعی با ابراز تاسف از حضور سالمندانی که دارای فرزندان بسیاری هستند در خانه سالمندان ادامه داد: از لحاظ عاطفی و اخلاقی این کار درست نیست چراکه افراد سالمند سبب قوام خانواده می‌شوند. خوشبختانه ظرفیت خانه سالمندان استان پر نشده و این امر نشان می‌دهد فرزندان بیشتر تمایل دارند سالمندان را در کنار خود نگه دارند.

 

وی تصریح کرد: هم اکنون ۲ مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در استان فعال است که در این مراکز خدمات توانبخشی، حمایتی، عاطفی و وعده‌های غذایی ارائه می‌شود، این مراکز نسبت به خانه سالمندان شبانه روزی بهتر هستند و بهزیستی استان برای راه اندازی چنین مرکزی در صورت وجود داوطلب در شهرستان خمین اعلام آمادگی می‌کند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه به منظور تکریم سالمندان، این قشر را در بهزیستی شهروند ارشد می‌نامند گفت: این لقب برای تکریم جایگاه سالمند است زیرا مادران و پدرانی که امروز به سن سالمندی رسیده‌اند برای رشد و پرورش فرزندان زحمت فراوان متحمل شده‌اند و امروز باید مسائل آنها را در خانه تحمل کرد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه آمار سالمند آزاری در کشور بالا است، خاطرنشان کرد: بعد از کودک آزاری و همسر آزاری، سالمند آزاری بیشترین دلیل تماس با اورژانس اجتماعی است کاهش سالمند آزاری نیاز به فرهنگ سازی دارد و هرکس باید از خودش شروع کند.

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار