249086
۱۱ آبان ۱۴۰۲
اورژانس اجتماعی

کودک آزاری در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی‌

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در شش ماهه ابتدای سال‌جاری بیش از ۱۱ هزار تماس مرتبط با خط تلفن ۱۲۳ برقرار شده که در این میان بیش از دو هزار تماس مربوط به کودک آزاری بوده است.

به گزارش کودک پرس ، مسعود فیروزی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه خدمات سیار اورژانس اجتماعی نیز در نیم‌سال اول، حدود 3 هزار و 500 ماموریت توسط خودروهای خدمات سیار انجام شده که یک هزار مورد آن مربوط به کودک‌آزاری است.

وی افزود: در حوزه خدمات مداخله در بحران ( درمان سرپایی ) در مجموع 2هزار و 650 پرونده تشکیل شده که از این بین 550 مورد مربوط به کودک آزاری است.

فیروزی با بیان اینکه کودکان آزاردیده و یا در معرض آسیب مهم‌ترین گروه هدف خدمت گیرنده از خدمات اورژانس اجتماعی هستند، گفت: اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی فعالیت می‌کند و مقابله با کودک‌آزاری یکی از وظایف خطیر آن است. بر این اساس و با توجه به شرایط مخاطره آمیز، اقدامات لازم برای کودک و نوجوان نیازمند کمک و همچنین افزایش آگاهی‌ عموم مردم و فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌دهد.

مداخله فوری برای رفع بحران

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: مددکاران اورژانس از طریق بازدید از منزل، مصاحبه با کودک و اعضای خانواده، ارزیابی شرایط و… نسبت به طبقه بندی نوع و شدت آسیب اقدام می‌کنند و به فراخور نیاز کودک، اقدامات متعددی از جمله ارجاع به منابع برون‌سازمانی، ارجاع به منابع درون‌سازمانی، اخذ دستور قضایی و جداسازی کودک و انتقال به مراکز تحت نظارت بهزیستی، ارجاع به مرکز سرپایی اورژانس اجتماعی ( مداخله در بحران ) جهت دریافت مشاوره و انجام مداخلات ضروری را انجام می‌دهند.

فیروزی گفت: بیشترین گزارش‌های حوزه کودک‌آزاری مربوط به غفلت و مسامحه بوده است که طیف وسیعی از رفتارهای آسیب زننده از قبیل بازماندگی از تحصیل، بی‌توجهی به بهداشت، تغذیه و… را شامل می‌شود. غفلت از کودکان از مصادیق کودک‌آزاری است که به فراخور نیاز مراجعین و میزان همکاری سرپرستان، خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روانشناسی، روانپزشکی، تربیتی و … به آنها ارائه می‌شود. در حوزه آزارهای جسمی و جنسی به دلیل حساسیت‌های موجود، خطر شدید و قریب الوقوع، اقدامات لازم به منظور جداسازی کودک از محیط پرخطر و انتقال به مراکز ویژه نگهداری از کودکان صورت می‌گیرد.

وی افزود: اورژانس اجتماعی در راستای ارتقای سطح دانش کارشناسان مددکاری، روانشناسی و حقوقی خود در رابطه با قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هر ساله نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور صاحب‌نظران و متخصصین اقدام می‌کند. مدرسین این دوره‌ها از مراجع قضایی هستند که به دلیل اشرافشان به قانون مذکور توان انتقال مفاهیم را دارند و به اقدامات صحیح در این حوزه منجر می‌شوند.

آموزش کارشناسان اورژانس اجتماعی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری علاوه بر آموزش، یک آزمون کتبی از قانون مذکور از همه کارشناسان شاغل در برنامه اورژانس اجتماعی گرفته شد، گفت: ما معتقدیم این نوع فعالیت‌ها به آگاهی و دقت نظر بیشتر کارشناسان فعال در اورژانس اجتماعی درخصوص مسائل مرتبط با حقوق کودکان و نوجوانان در حیطه کاری آنها منجر می‌شود.

فیروزی با بیان اینکه اقدامات اورژانس اجتماعی در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی به‌منظور مقابله با آسیب اجتماعی بسیار گسترده است، یادآور شد: اورژانس اجتماعی از سال 1396 نسبت به راه‌اندازی 11 مرکز در سطح استان اقدام کرده که در حال‌حاضر تعداد شهرستان‌های دارای این فعالیت به 20 مرکز افزایش یافته است.

به گفته وی، همه افراد به صورت خودمعرف و ارجاعی در تمامی ساعات شبانه‌روز می‌توانند با خط 123 تماس گرفته و از خدمات تلفنی، مراجعه تیم‌های سیار، خدمات مداخله در بحران به صورت سرپایی و خوابگاهی بهره‌مند شوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار