249792
۱۰ آذر ۱۴۰۲
اینترنت کودک و نوجوان

اینترنت 456 کودکان چیست ؟

در اواخر تابستان ۱۴۰۱، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با همکاری وزارت ارشاد و برخی نهادهای فرهنگی دیگر، از طرحی با عنوان اینترنت کودک یا طرح ۴۵۶ رونمایی کرد

به گزارش کودک پرس ، اینترنت و فضای مجازی به خودی خود نقشی مثبت در زندگی ما، کودکان و نوجوانان دارد. ارائه آموزش مجازی مدارس یا آموزش هایی که از طریق دیگر در اختیار این قشر قرار می گیرد، نمونه هایی از مزایای فضای مجازی به شمار می آید. با این حال، استفاده محافظت نشده از اینترنت می تواند موجب رو به رو شدن کودکان و نوجوانان با صحنه های خشن و نامناسبی شود که در این سن به آن ها آسیب وارد می کنند. اینترنت کودک و نوجوان قصد دارد با محافظت از این قشر حین استفاده از اینترنت، آن ها را خطرهای احتمالی دور نگه داشته تا فقط به منابع مفید دسترسی داشته باشند.
قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که استفاده از طرح مذکور اختیاری بوده و خانواده ها در صورت صلاحدید خود می توانند این طرح را برای کودکان و نوجوانان شان فعال سازی کنند. نکته دیگر این است که خانواده ها می توانند از اینترنت کودک ایرانسل و همراه اول استفاده کنند و محدودیتی از نظر اپراتور برای فعال کردن این طرح وجود ندارد
مدتی بود که وزارت ارتباطات به منظور ایجاد فضایی امن برای حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، وعده ای را درباره راه اندازی پروژه اینترنت کودک ونوجوان داده بود.
سرانجام در شهریورماه سال گذشته این طرح رونمایی و راه اندازی شد، چراکه در ایران و در دولت های گذشته نیز بارها بر این موضوع تاکید شده بود که اخلاق، اینترنت کودکان و آینده جوانان و حراست از آن بسیار مهم است. بنابراین یکی از طرح هایی که برای کاهش آفات فضای مجازی در دستورکار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت، اینترنت کودکان بود.

با استفاده از این اینترنت، والدین می توانند از چند روش دسترسی فرزندان خود را به سایت های مختلف مدیریت کنند. با راه اندازی سرویس اینترنت کودک ونوجوان (سرویس456)سه امکان برای خانواده به منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم شد. نخست با شماره گیری #456*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق اپلیکیشن456 این امکان برای خانواده ها ایجاد شده است تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هرکدام تعریف و مدیریت کنند.
به این منظور چهار سطح دسترسی و در قالب چهار رنگ تعریف شده است که فعلا رنگ سبز(برای کودکان زیر 5سال) دراپراتورها فعال است و به زودی سایر دسترسی ها نیز تعریف خواهد شد. البته طبق گفته وزیر ارتباطات، کار دیگری هم که به مرور تکمیل می شود و نمونه آن هم در کشورهای اروپایی فعال شده است، فراهم کردن دسترسی ایمن به خدمات پایه و مهم مثل موتورهای جست وجو و دانشنامه هاست تا از طریق آن کودک در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرد. البته هنوز بسیاری از خانواده ها از این امکان مطلع نیستند و دولت و وزارت ارتباطات باید راهکاری در این خصوص در نظر بگیرند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار