252548
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
دنیای مجازی و کودکان

سوء استفاده و استثمار جنسی آنلاین بزرگترین تهدید کودکان در فضای مجازی است

نتایج مطالعه جدید چندین سازمان غیردولتی از ۴۸۳ کودک از ۱۵ کشور جهان نشان می‌دهد: در حالی که سوء استفاده و استثمار جنسی آنلاین بزرگترین تهدید برای کودکان در فضای مجازی است، اغلب کودکان هنگام مواجهه با این تهدید‌ات فضای مجازی، تنها به غریزه خود اتکا می‌کنند و ترجیح می‌دهند با والدین یا بزرگترهایشان در مورد خطرات دنیای آنلاین، صحبت نکنند.

به گزارش کودک پرس ، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اغلب کودکان هنگام مواجهه با تهدید‌ات فضای مجازی، مانند محتوای خشونت‌آمیز یا مطالب جنسی تنها به غریزه خود اتکا می‌کنند.

این یافته‌ها همچنین حقیقتی ناخوشایند را آشکار می‌کنند که چگونه کودکان هنگام ورود به دنیای دیجیتال به حال خود رها می‌شوند و در معرض خطرات مختلفی قرار می‌گیرند.

سازمان‌های غیردولتی «ECPAT» ،«Eurochild» و «Terre des Hommes» در این مطالعه، ۴۸۳ کودک از ۱۵ کشور مختلف از جمله ۱۰ کشور در اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار دادند.

بسیاری از این کودکان می‌گویند که ترجیح می‌دهند با والدین یا بزرگترهایشان در مورد خطرات دنیای آنلاین، صحبت نکنند و تعدادی دیگر گفته‌اند که تهدیدهایی که در دنیای مجازی با آن روبه‌رو می‌شوند را از والدین و سرپرست‌هایشا پنهان می‌کنند.

این آسیب‌ها شامل آزار و اذیت سایبری، محتوای خشونت‌آمیز یا تجربیات منفی سلامت روان است. به گفته محققان در تمام ۱۵ کشور مورد مطالعه، سوء استفاده و استثمار جنسی آنلاین بزرگترین تهدید برای کودکان بوده است.

اوا نوته، مشاور فنی در مورد استثمار کودکان از سازمان «Terre des Hommes» هلند گفت که در تحقیقات متوجه شده‌اند که کودکان برای تضمین امنیت خود در برابر سوء استفاده جنسی و استثمار کودکان، احساس تنهایی می‌کنند.

او در ادامه افزود: «آنها سعی می‌کنند مراقب خطرات باشند، اما فاقد ابزار و اطلاعات لازم در دنیای آنلاین هستند».

این گزارش در حالی منتشر شده است که اتحادیه اروپا در حال بررسی قانون جدید (CSAM) مبارزه با استثمار آنلاین و سوء استفاده جنسی کودکان هنگام استفاده از فناوری‌های نوظهور است.

این قانون با مخالفت شدید طرفداران حریم خصوصی دیجیتال روبرو شده، که ادعا می‌کنند بررسی محتوای پلتفرم‌ها، نقض جدی حق حفظ حریم خصوصی آنلاین است.

اما سازمان‌های غیردولتی در رابطه با کودکان می‌گویند نظارت بر فضای مجازی و تصویب قوانین در این زمینه برای حفظ امنیت کودکان در دنیای مجازی لازم است.

فابیولا بس پالومارس، از مسئولان سازمان «Eurochild»، با تاکید بر لزوم وجود چارجوب‌های نظارتی در دنیای آنلاین می‌گوید: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که کودکان در برابر سوء استفاده جنسی آنلاین محافظت می‌شوند»

این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای تولید مطالب جنسی از کودکان به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.

به گفته مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا، بخشی از این محتوای جنسی توسط خود نوجوانان تولید می‌شود و این امر نشان می‌دهد که کودکان نیز باید در مورد خطرات انتشار و ایجاد چنین محتوایی آموزش ببینند.

با انتشار این گزارش در بروکسل، سازمان‌های غیردولتی از پلت‌فرم‌های دیجیتال خواستند تا در مبارزه با محتوای غیرقانونی که امنیت کودکان را به خطر می‌اندازد، تلاش کنند.

توماس هارتمن، مدیر ارشد سیاست عمومی در شرکت «Snap» به یورونیوز گفت که اپلیکیشن اسنپ چت که حدود ۱۰۲ میلیون کاربر ثبت شده در اتحادیه اروپا دارد، آماده ایفای نقش خود در مبارزه با استثمار جنسی آنلاین از کودکان است.

هارتمن با اشاره به سیستم‌های این اپلیکیشن برای محافظت از نوجوانان، گفت: «ما به خوبی می‌دانیم که برنامه ما توسط بسیاری از جوانان استفاده می‌شود و به همین دلیل است که ایمنی و حریم خصوصی کاربران به ویژه برای افراد زیر سن قانونی را در اولویت قرار داده‌ایم».

او همچنین گفت که پیش‌نویش قانون «CSAM» اتحادیه اروپا در خصوص مقابله با مواد سوء استفاده جنسی از کودکان برای اسنپ چت «بسیار حیاتی» است و توضیح داد: «ما فناوری‌های قابل اعتمادی برای انجام این کار داریم، از جمله «photo DNA» برای بررسی عکس‌ها و «CSAI Match» برای بررسی فیلم‌ها».

برنامه اسنپ چت که عمدتا توسط کاربران جوان برای به اشتراک گذاشتن تصاویر استفاده می‌شود. فرق این اپلیکیشن با پلتفرم‌های دیگر این است که پیام‌ها بعد از دیده شدن پاک می‌شوند.

اسنپ چت دارای شرط سنی ۱۳ سال است و تنظیمات حریم خصوصی اضافی برای کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله دارد.

کمیسیون اتحادیه اروپا نوامبر گذشته از اسنپ چت و شرکت متا، خواست اطلاعاتی در مورد اقداماتی که برای «انطباق با تعهدات خود در رابطه با حمایت از کودکان» انجام می‌دهد، در اختیار آن‌ها قرار دهند.

یکی از نگرانی‌ها در خصوص استفاده کودکان از اسنپ چت، ربات «هوش مصنوعی من» در این اپلیکیشن است که توسط «ChatGPT» مایکروسافت پشتیبانی می‌شود. اسنپ چت در وب سایت خود نوشته است که این ربات «ممکن است حاوی محتوای مغرضانه، نادرست، مضر یا گمراه کننده باشد».

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار