248939
۰۴ آبان ۱۴۰۲
نشست قرار هفت

«بچه زرنگ» انیمیشنی با پیام صلح

نشست «قرار هفت» از سوی حوزه هنری کودک و نوجوان همراه با اکران انیمیشن «بچه زرنگ» برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، نشست «قرار هفت» از سوی حوزه هنری کودک و نوجوان همراه با اکران انیمیشن «بچه زرنگ» و با محوریت هنر، فرهنگ و تربیت برگزار شد و کارشناسان شرکت کننده در این نشست به بررسی قهرمان و راه‌های انتقال مفهوم قهرمان به کودکان و نوجوان پرداختند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این نشست که با اکران انیمیشن «بچه زرنگ» آغاز شد، حامد جعفری تهیه کننده این اثر، عباس جواهری و جواد خدادای (روانشناس) حضور داشتند.

جواهری در آغاز این جلسه توضیحی از مفهوم «آرکتایپ» ارائه کرد و «هیرو» به معنای قهرمان را یکی از مفاهیمی دانست که همه انسان‌ها نسبت به آن حس دارند. وی در سخنانش بر این نکته تاکید داشت که همه انسان‌ها در درونشان یک قهرمان دارند که اتفاقا آن را زندگی نمی‌کنند و به همین دلیل هم وقتی فیلمی می‌بینیم که قهرمان دارد، با اینکه می‌دانیم واقعی نیست، محو آن می‌شویم. به عبارتی دیگر ما وقتی فیلمی را می‌بینیم که قهرمان دارد، حس می‌کنیم که قهرمان اثر همان قهرمان وجودی خودمان است که زندگی نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های قهرمانی، جنگیدن است اظهار کرد: با اینکه در حال حاضر بستر جنگ در زندگی‌ها وجود ندارد، اما با این حال با نمی توانم‌هایمان، استرس‌ها و… در حال جنگیدن هستیم و کسانی که یاد می‌گیرند قهرمانشان را زندگی کنند افراد قوی‌تر و جنگنده‌تری هستند و در مقابل کسانی که قهرمان درونشان را زندگی نکرده‌اند، حال بدی دارند؛ بنابراین ما نیاز داریم که آرکتایپ‌ها را در دنیای مدرن زندگی کنیم.

جایگاه انیمیشن در دنیای کودکان و نوجوانان

حامد جعفری تهیه کننده «بچه زرنگ» نیز در این نشست گفت: زمان تولید این اثر کار در حوزه کودک را بررسی کردیم و دریافتیم که موثرترین رسانه امروز در رابطه با کودکان و نوجوانمان، انیمیشن است. نکته تمایز انیمیشن نسبت به سایر رسانه‌های بصری این است که در کار‌های تلویزیونی تالیف با تهیه‌کننده است و در تئاتر کارگردان این امر را بر عهده دارد و در سینما بین کارگردان و تهیه‌کننده مشترک است، ولی در انیمیشن این کمپانی خالق اثر است که تولیدکننده محسوب می‌شود؛ بنابراین کمتر اسم عوامل شنیده می‌شود و این جنس خلق اثر باعث می‌شود رسوب تجربه در ساختار کمپانی شکل گیرد و به لحاظ فرم کیفیت افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما برای کسب این تجربه پس از ساخت آثارمان مصاحبه‌هایی با مخاطبان آثار در سینما انجام دادیم تا از هر لحاظ از محتوا گرفته تا تبلیغات عملکرد را ارزیابی کنیم.

تهیه کننده انیمیشن «بچه زرنگ» با اشاره به فضای انیمیشن «فیل‌شاه» که از تولیدات پیشین‌شان بوده درباره «بچه زرنگ» گفت: قصه این اثر درباره بچه نبود، ولی ما فکر کردیم در فرآیند شکل‌گیری نیاز به قهرمان داریم و این با ایده یک خطی و بازنویسی‌ها به این چیزی که امروز می‌بینیم رسید. ما فکر کردیم که اگر قهرمانی از جنس بچه‌ها و در فضای امروز باشد به ارتباط مخاطب با اثر کمک می‌کند.

جواد خدادادی که روانشناس حاضر در این جلسه بود، پیام «بچه زرنگ» را مفهوم اصلی قهرمان معنا کرد و گفت: بر اساس این انیمیشن، قهرمان کسی است که به درد جامعه بخورد و برای عموم سودمند باشد و من فکر می‌کنم در بخش‌های مختلف انیمیشن «بچه زرنگ» می‌توان این سودمندی اجتماعی را دید.

وی با تاکید بر اهمیت انتقال پیام به صورت غیرمستقیم و اینکه «بچه زرنگ» پیام‌ها را به صورت غیرمستقیم به مخاطب می‌رساند بیان کرد: عناصر فرهنگی در بافت «بچه زرنگ» وجود دارد و در تولید آن از شخصیت‌هایی استفاده شده که شرطی‌سازی عجیبی دارد و به تعامل با بینندگان کمک می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه بچه‌ها با پویانمایی تاثیرپذیری بیشتری نسبت به آموزش رسمی دارند تصریح کرد: قهرمان کسی است که با نظام هستی در پی صلح و دوستی پیش می‌رود، او کینه‌جو و انتقام محور نیست بلکه فضای صلح محوری در او پربارتر است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تفاوت در فضا باعث معنادارتر شدن مفهوم قهرمانی می‌شود، افزود: قهرمان فردی است که بین خیر و شر دست به انتخاب می‌زند. او در جایی به جای انتقام و تحقیر و شکست، دستگیر و نجات دهنده عموم افراد می‌شود و این اتفاق هوشمندانه‌ای است که در «بچه زرنگ» رخ داد و ما پیام صلح جهانی را از آن می‌شنویم.

ویژگی‌های قهرمانی

عباس جواهری دیگر روانشناس حاضر در این جلسه قوی بودن قهرمان را خصوصیت ثابت آن معرفی کرد و گفت: قهرمان کسی است که ابزار قوی‌تری نسبت به دیگر افراد دارد، او از یک نظر نسبت به افراد معمولی جامعه قوی‌تر است و این ویژگی می‌تواند یا جسمانی باشد یا توانایی انجام کاری ویژه متمایز از جنس قدرت جسمی دارد. یعنی کسی که خیلی باهوش است ممکن است قهرمان نباشد. قهرمانی مولفه‌هایی دارد و یکی از آن ها این است که باید با ضدقهرمان مبارزه کند.

وی ادامه داد: قهرمان باید به مردم کمک کند و این مفهومی است که همه نسبت به آن آگاهند. اتفاقی که در «بچه زرنگ» وجود دارد این است که قهرمان تمام ویژگی‌های قهرمانی را دارد و در اینجا یک تقابل بین قهرمان مدل بومی و قهرمانی که جنبه غربی دارد به‌ وجود می‌آید؛ چراکه در بیشتر انیمیشن‌ها قهرمان در آخر داستان از بین برنده است و این وجه در «بچه زرنگ» وجود ندارد و همین ویژگی نقطه تقابل با انیمیشن‌های غربی است. در «بچه زرنگ» قهرمان هم قرار است قدرتمند باشد و هم ناجی؛ و همین امر ارتباط با فرهنگ قهرمانی و بومی ما دارد.

حامد جعفری تهیه کننده «بچه زرنگ» نیز با اشاره به تغییراتی که در بازنویسی نهایی انجام شده گفت: ما در قصه «بچه زرنگ» چند نکته مهم داریم؛ از جمله اینکه قرار نیست ویژگی منحصر به فردی برای قهرمانی داشته باشیم بلکه باید نسخه خوب خود باشیم.

وی با اشاره به ارتباطی که «بچه زرنگ» در اکران جشنواره فیلم فجر با مخاطب داشته به بازخورد‌های مثبت منتقدان پرداخت.

تهیه کننده «بچه زرنگ» در سخنانش اظهار کرد: کار ساختن برای مخاطب و اینکه محل درآمد از مخاطب داشته باشیم کار پسندیده‌ای است و ما در تولید هر انیمیشن سعی کرده‌ایم یک پله به جلو برویم. در انیمیشن «شاهزاده روم» به ما گفته شد که در کنار جشنواره باشد و جایزه ویژه دبیر جشنواره به آن اعطا شد و در «فیل‌شاه» در بخش مسابقه بودیم، ولی مورد قضاوت قرار نگرفتیم و در «بچه زرنگ» در بخش مسابقه بودیم و برای اولین بار یک انیمیشن سینمایی با کار‌های سینمای رئال رقابت کرد و در تمام بخش‌ها هم کاندید شد.

فروش «بچه زرنگ»

وی همچنین به فروش ۱۸ میلیارد تومانی «بچه زرنگ» طی ۲۵ روز و جذب ۵۰۰ هزار مخاطب به سینما اشاره کرد.

در ادامه خدادادی، روانشناس این نشست یکی از دلایل ارتباط مخاطب با شخصیت «چنگیز» در «بچه زرنگ» را نوع عرضه آن دانست و افزود: مشکل ما در سال‌های گذشته، ارائه ارزش‌ها به سخیف‌ترین شکل ممکن بود و من فکر می‌کنم چگونگی عرضه در جذب مخاطب تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به خطا‌های کلیشه‌ای و مرسوم در تولیدات هنری اشاره کرد و یادآور شد که قهرمان بودن وابسته به جنسیت نیست.

این روانشناس با بیان این نکته که قهرمانی و قهرمان بودن به هر قیمت نیست، گفت: اصول الگو‌های قهرمانی ما در زندگی نشان داده‌اند که قهرمان‌ها می‌توانند خیلی از کار‌ها را انجام دهند، ولی از آن ممانعت می‌کنند. از سویی دیگر بهترین روش برای آشنایی با ارزش‌های انسانی این است که مضامین و آموزش‌ها، به صورت رقیق در متن و غیرمستقیم باشد. انتقال مفهوم به صورت مستقیم چندان تاثیرگذار نیست و با مهندسی نرم بهتر جواب می‌دهد.

استفاده از لهجه‌های گوناگون

جواهری نیز در ادامه نشست خطاب به حامد جعفری تهیه کننده «بچه زرنگ» گفت: کار شما طنز فاخری دارد و لهجه طنز مازندرانی که جملات بی‌ادبی ندارد فاخر است. استفاده از لهجه‌های گوناگون در این انیمیشن باعث بومی شدن اثر شده و المان‌ها به قدری با کار همراه شده که این اثر را برای مخاطب دلپذیر کرده است. «بچه زرنگ» از خیلی وجوه از انیمیشن‌هایی مثل «لوپتو» قوی‌تر است.

تولید «بچه زرنگ» با هزینه یک میلیون دلار

جعفری تهیه کننده «بچه زرنگ» در بخش دیگری از این جلسه به این نکته اشاره کرد که نزدیک به یک میلیون دلار برای تولید این اثر طی ۵ سال هزینه شده است و «بچه زرنگ» به لحاظ اقتصادی اثری موفق بوده است.

وی در ادامه به سودآوری صنعت انیمیشن تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد و یادآور شد که بسیاری از تولیدکنندگان آثار با توجه به اختلاف نرخ دلار، تولیدات خود را به کشور هند منتقل کردند و حالا ایران در حال جایگزین شدن است و همین امر باعث می‌شود تا تولیدکنندگان داخلی به لحاظ تکنیکی آبدیده شوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار