248791
۲۸ مهر ۱۴۰۲
اعتیاد کودکان و نوجوانان

7 راهکار کلیدی در پیشگیری از اعتیاد

اگر شما والدینی هستید که نگران کودک یا نوجوان خود درزمینه ی سوء مصرف مواد مخدر باشد راه های زیادی وجود دارد که می توانید قبل از شروع اعتیاد ازآن پیشگیری کنید.

به گزارش کودک پرس ،پ یشگیری حیاتی است: ما هنگام دوچرخه سواری یا موتور سیکلت با استفاده از کلاه ایمنی از صدمات جلوگیری می‌کنیم و با مراقبت از بدن مان از بیماری پیشگیری می‌کنیم. ما درواقع با پیشگیری، ازخودمان و کسانی که دوستشان داریم محافظت می‌کنیم.

اعتیاد بیماری است که می تواند افراد را ازهر طبقه ای (پیر،جوان، ثروتمند،فقیر) تحت تأثیر قرار دهد. افراد به دلایل مختلفی به سوءمصرف مواد می‌پردازند. برخی برای مقابله با احساسات و آسیب، برخی به دلیل سوءاستفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک برای مصرف تفریحی، برخی به دلیل استعداد ژنتیکی و برخی فقط کنجکاو هستند.

اقدامات عملی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از اعتیاد انجام دهید و انجام این اقدامات ضمن اینکه به سلامت روان شما کمک می کند. به شما در ایجاد زندگی رضایت بخش‌تر و شادتر کمک می‌کند.

1-آموزش نوجوانان وکودکان:
یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از اعتیاد، آموزش نوجوانان و کودکان درمورد خطرات و مضرات سوء مصرف مواد مخدر و الکل است. افرادی که آموزش مناسب دیده‌اند، به احتمال زیاد به موقعیت های وسوسه آمیز پاسخ مناسب می‌دهند زیرا ازخطرات رفتارهای منفی آگاه هستند.

گفتگوهای مبتنی بر پیشگیری می‌تواند ضمن آگاهی به نوجوانان و کودکان، پیوندهای عمیق‌تری بین والدین و نوجوانان و کودکان ایجاد کند. صحبت کردن درمورد عواقب سوءمصرف مواد مخدر می‌تواند به تصمیمات عاقلانه نوجوان منجر شود. این امر به والدین کمک می کند تا بر فرزندان خود تأثیر مثبت بگذارند ودرعین حال به فرزندان خود درمورد مرزها آموزش دهند.

چرا نوجوانی زمان بسیار مهمی برای پیشگیری ازاعتیاد است؟
به یاد داشته باشید استفاده زود هنگام از مواد مخدر احتمال اینکه فرد درگیر اعتیاد شود را افزایش می‌دهد. مواد مخدر مغز را تغییر می‌دهد و منجر به مشکلات جدی می شود. بنابراین پیشگیری زود هنگام می‌تواند کمک زیادی به کاهش این خطرات کند.

اهمیت پیشگیری ازسوء مصرف مواد در نوجوانان: نوجوانان دراین دوره درحال توسعه مهارت های مهم زندگی، علایق و هویت خود هستند. اگر نوجوانان برای کنجکاوی وبه دست آوردن تأیید دوستان خود شروع به آزمایش موادمخدر کنند، می‌توانند ناآگاهانه خود را برای یک عادت تهدید کننده زندگی آماده کنند.

خطر سوء مصرف مواد مخدر اغلب دردوران انتقال افزایش می یابد.برای یک بزرگسال طلاق یا ازدست دادن شغل ممکن است خطر سوء مصرف مواد مخدر را افزایش دهد. برای یک نوجوان زمان های پر خطر شامل طلاق درخانواده یا تغییر مدرسه می شود و نوجوانان برای مقابله با شرایط روحی وعاطفی ناراحت کننده تصمیم به این کار می گیرند.اگرچه برخی ازاین شرایط ممکن است موقتی باشد اما اثرات سوءمصرف مواد مخدر ممکن است تا آخر عمر باقی بماند.

  2-مهارت‌های مقابله‌ای سالم را اموزش دهید.
بسیاری از افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد برای مقابله با احساسات ناخوشایند شروع به استفاده از مواد مخدر و الکل می‌کنند، استرس، اضطراب، ترس و افسردگی تعدادی ازاین مسائل هستند. اگرچه سوءمصرف مواد ممکن است این علائم را به طور موقت تسکین دهد، اما راه سالمی برای مقابله نیست. درعوض، دانستن چگونگی کنار آمدن با احساسات به روش‌های سالم می‌تواند نقش کلیدی در پیشگیری از اعتیاد داشته باشد.

برخی از مهارت های مقابله‌ای سالم برای به کار بردن به جای سوء مصرف الکل و مواد مخدر عبارتنداز:
*صحبت کردن با فردی که به او اعتماد دارید یا یک درمانگر.
*پیاده روی در فضای باز
*تکنیک های تنفس عمیق وآرام سازی
*استفاده از نوشتن برای بیان احساسات.

3 -پرداختن و مشارکت دراموری که به آن علاقه مند هستید:
یافتن علاقه‌یتان و پرداختن به آنها به شما کمک می کند تا روی چیزهایی که واقعاً درزندگی مهم هستند متمرکز بمانید.افرادی که درزندگی به دنبال معنا هستند ،اشتیاق پیدا می کنند وسالم وشادتر زندگی می کنند وکمتر دردام اعتیاد اسیرو گرفتار می شوند.

 4- با خانواده ارتباط نزدیک وصمیمی داشته باشید.
داشتن روابط سالم برای حفظ سلامت روانی وعاطفی مهم است. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند،اینکه بتوانید درموقعیت‌های استرس زا به خانواده تکیه کنید،ازشما تا حدود زیادی در برابر روی آوردن به مواد مخدر محافظت می کند.

5-مراقبت ازخود را تمرین کنید وزندگی متعادلی داشته باشید.
خود مراقبتی چیزی بسیار ساده است اما به راحتی می‌توان ازآن غفلت کرد. مراقبت ازخود به رفتار خوب با ذهن وبدن وروح بستگی دارد. این به معنای داشتن یک رژیم غذایی مغذی ،ورزش کافی وصرف زمان برای استراحت یا مدیتیشن است. گرفتار شدن در سرعت زندگی آسان است. اما مهم است که سرعت خود راکم کنید و مطمعن شوید از مراقبت خود اطمینان حاصل می‌کنید. تمرین مهارت‌های مدیریت استرس به شما کمک می کند تا بر عوامل استرس زای زندگی غلبه کرده وزندگی متعادل وسالمی داشته باشید.

6-از وسوسه و فشار همسالان بپرهیزید.
با اجتناب ازدوستان یا اعضای خانواده که شما رابرای مصرف مواد مخدر تحت فشار قرار می دهند روابط سالمی را ایجاد کنید.اغلب گفته می‌شود ما شبیه کسانی می‌شویم که اطراف خود را احاطه کرده‌ایم. بدین معنا که اگر اطراف خودرا با افرادی احاطه کنید که مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند،احتمال بیشتری وجود دارد که این کاررا انجام دهید. فشار هم سالان بخش عمده ایی از زندگی نوجوانان وبزرگسالان است. اگر می‌خواهید که دردام اعتیاد گرفتار نشوید روشی را برای نه گفتن ایجاد کنید.بهانه ی خوبی تهیه کنید یا ازقبل برنامه ریزی کنید که ازفشار هم سالان خود داری کنید.

7-برای بیماری های روانی کمک بگیرید.
بیماری های روانی و سوءمصرف مواد اغلب دست به دست یکدیگر می دهند.اگر با یک بیماری روانی مانند اضطراب افسردگی واختلال استرس پس ازسانحه سروکار دارید باید ازیک درمانگر متخصص کمک بگیرید. یک درمانگر مهارت های مقابله ای سالم رابرای کاهش علائم شما بدون روی آوردن به مواد مخدر والکل به شما ارائه می دهد.

سخن پایانی
با توجه به آنچه که گفتیم متأسفانه سوء مصرف مواد آثار مخربی بر افراد ونزدیکان آنها دارد. وبرخی ار افراد به دلایلی مانند مشکلات افسردگی و اضطراب ،مشکلات در عزت نفس وغم ازدست دادن و راهبردهای مقابله‌ای ناکارآمد در شرایط استرس زا، به احتمال زیاد بیشتر درمعرض سوءمصرف مواد مخدر هستند..

نکاتی که ذکر شد می‌تواند به اجتناب و پیشگیری از اعتیاد کمک کرده و در ایجاد سبک زندگی سالم‌تر و عاری از اعتیاد مفید باشد. بنابراین می‌توانید آنها را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار