248155
۰۲ مهر ۱۴۰۲
مدرسه و کودکان

راه‌های غلبه بر ترس کودکان از مدرسه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزایش آگاهی والدین در زمینه پیشگیری از ترس کودکان از مدرسه را بسیار حائز اهمیت دانست وگفت: ترس از مدرسه تا حدی طبیعی است زیرا کودک هیچ تصوری از محیط جدید ندارد و رفتن به مدرسه به منزله جدایی از مادر و وارد شدن به محیط جدیدی است.

به گزارش کودک پرس ، دکتر شکیبا  بیان کرد : این نوع ترس اکثرا در روزهای اول ورود به مدرسه یا مهد کودک اتفاق می افتد و معمولا تا چند روز بعد از بین می رود.

وی ️یکی از دلایل امتناع از رفتن به مدرسه را ناشی از عدم هماهنگی کودک با محیط مدرسه، آموزگار و یا همکلاسی ها دانست.

وی خاطر نشان کرد : برای آنکه به فرزندتان بتواند استرس‌ها و ترس‌های خود را بهتر مدیریت کند، باید ارتباط مناسبی را با او برقرار کنید تا راحت تر مشکلات خود را با شما در میان بگذارد و برای حل آن‌ها نیز از شما کمک بگیرد.

دکتر شکیبا در مورد راهکارهای مقابله با مدرسه هراسی در کودکان به والدین توصیه کرد: سعی کنید در همه امور زندگی با کودک خود رابطه دوستانه ، همراه با احترام و محبت داشته باشید و تجارب خوب و لذت بخش کودکی خود را زمانی که به مدرسه می رفتید برای کودکتان تعریف کنید و از بیان خاطرات بد خودداری کنید.

وی تاکید کرد :درباره نکات مثبت رفتن به مدرسه مانند با سواد شدن، پیدا کردن دوستان خوب با کودکانتان صحبت کنید و قبل از بازگشایی مدارس، ساختمان مدرسه را به کودک نشان دهید و با او  مدت زمانی را در مدرسه بگذرانید.

وی گذراندن دوره پیش دبستانی برای کودک قبل از ورود به مدرسه را بسیار موثر و کمک کننده دانست.

دکتر شکیبا عنوان کرد: چنانچه کودکتان در روزهای اول ورود به مدرسه دچار ترس و اضطراب است چند روزی در دفتر مدرسه حضور داشته باشید و کودک را به کلاس بفرستید و پس از زمان مشخصی(برای مثال در روز اول هر ۲۰ دقیقه یکبار) کودک شما را ببیند اما به تدریج این زمان را بیشتر کنید (برای مثال در روز دوم هر ۲۵ دقیقه یکبار شما را ببیند) و این کار تا زمان برطرف شدن ترس او ادامه یابد و سعی کنید کودکتان را در مدرسه با سایر دوستانش که برای رفتن به مدرسه شوق و اشتیاق بیشتری نشان می دهند دوست و همراه کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد ؛ چنانچه علت ترس کودک به دلیل آزار و اذیت دوستان یا محیط مدرسه است، این موضوع را به مسئولین مدرسه اطلاع داده و پیگیر حل آن باشید و چنانچه کودک در برابر رفتن به مدرسه گریه و مقاومت نشان می دهد عصبانی نشوید، سرزنش نکنید، او را با دلیل و منطق آرام کرده و او را با اصرار و فشار مجبور به مدرسه رفتن نکنید. بهتر است در این شرایط موضوع را با مسئولین مدرسه در میان بگذارید.

وی عنوان کرد:از معلم ها و مدیران مدرسه به خوبی و مهربانی یاد کنید و هرگز کودکان را از معلم و مدیرانشان نترسانید. برای مثال نگویید: “اگر بچه خوبی نباشی به معلم می گویم تو را تنبیه کند”

وی گفت :در انجام تکالیف مدرسه کودکانتان را راهنمایی کنید وبه تغذیه و تنظیم خواب کودک قبل از رفتن به مدرسه توجه داشته باشید و اجازه دهید وسایل شخصی خود را با سلیقه خود برای رفتن به مدرسه انتخاب کند و هیچگاه  کودک خود را با سایر  کودکان فامیل یا دوستانشان مقایسه نکنید. برای مثال نگویید: “ببین فلانی سر کلاس می رود، تو هم برو”

وی در ادامه خطاب به مسئولین مدارس هم گفت: محیط شاد، دوستانه و صمیمی را برای دانش آموزان فراهم کنید و با دانش آموزان ارتباط خوب همراه با احترام و محبت داشته باشید ،از دادن تکلیفهای سخت و پیچیده به دانش آموزان خودداری کنید.

وی با عنوان اینکه در روزهای اول شروع مدرسه جشن خوش آمدگویی برای دانش آموزان برپا کنید گفت: به وضعیت دانش آموزانی که ترس از مدرسه دارند توجه کرده و با والدین همکاری لازم را تا برطرف شدن ترس کودک داشته باشید.

دکتر شکیبا همچنین  تاکید کرد :از تبعیض قائل شدن بین دانش آموزان خودداری کنید و از برنامه های تفریحی مانند اردوهای تفریحی-علمی و یا مسابقات جذاب و جشن ها استفاده کنید.️

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار