244032
۲۲ فروردین ۱۴۰۱

قزوین | تحت پوشش سازمان بهزیستی بودن بیش از ۲۰۰ کودک اتیسمی

راحله جاتن گفت: در حال حاضر ۲۴۳ کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم تحت سرپرستی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین بوده و یک مرکز روزانه و یک انجمن ویژه کودکان دارای اتیسم در سطح استان قزوین فعالیت دارد.

به گزارش کودک پرس ،راحله جاتن با اشاره به مشکلات کودکان دارای اختلال اتیسم اظهار کرد: این کودکان در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی، تعامل اجتماعی و انجام بازی‌ها مشکل دارند و به طور کلی این اختلال موجب دشواری در برقراری ارتباط با انسان‌ها و دنیای اطراف برای این کودکان می‌شود.

وی افزود: در برخی موارد رفتارهای پرخاشگرانه و گاهی خودآزاری در کودکان دارای اختلال اتیسم مشاهده می‌شود و جمیع این ویژگی‌ها تربیت و مراقبت از این کودکان را برای والدین بسیار چالش برانگیز کرده و گاهی خانواده‌ها را آشفته، خسته و دارای هیجانات و عواطف منفی می‌سازد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: باتوجه به ویژگی‌های کودکان دارای اختلال اتیسم شیوه‌های فرزندپروری، آموزش و یادگیری و تعامل خانواده با اجتماع مهم‌ترین دغدغه والدین این کودکان به شمار می‌آید.
فعالیت یک مرکز روزانه ویژه کودکان اتیسم در قزوین
 
وی ادامه داد: نحوه رفتار خانواده کودکان دارای طیف اختلال اتیسم با دیگر فرزندان خانواده و ایجاد ارتباط صحیح کودکان دارای اتیسم با سایر فرزندان از دیگر مشکلات این خانواده‌هاست؛ ازاین‌رو برای حفظ سلامت سایر اعضای خانواده نیاز به مشاوره و آموزش‌های رفتاری مناسب برای والدین دارای کودکان اختلال اتیسم ضروری است.
این مسئول عنوان کرد: توانبخشی، آموزش، درمان و حمایت‌های مالی چند کلید واژه مهم در حوزه اختلال طیف اتیسم بوده و نیازمند مشارکت و همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط جهت پاسخگویی به نیاز این کودکان است.
وی بیان کرد: آموزش تخصصی پرسنل در زمینه کار با اختلال اتیسم و ارائه خدمات حرفه‌ای به خانواده‌ها از دغدغه‌های سازمان بهزیستی بوده و اقدامات و فعالیت‌های لازم در این راستا انجام می‌شود.
جاتن عنوان کرد: هم اکنون 243 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم تحت سرپرستی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین هستند و طرح غربالگری نیز توسط این سازمان اجرا می‌شود.
معرفی 117خانواده دارای فرزند اتیسم جهت دریافت وام
 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات بهزیستی استان برای کودکان دارای اتیسم گفت: سال گذشته 67 میلیون و 550 هزار تومان مستمری به خانواده این کودکان پرداخت شد؛ همچنین طی سال 1400 مبلغ 10 میلیون تومان کمک موردی، 7 میلیون و 820 هزار تومان هزینه ایاب و ذهاب و 29 میلیون و 796 هزار تومان هزینه درمان بابت این کودکان پرداخت شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: سال گذشته 117خانواده دارای فرزند اختلال طیف اتیسم جهت دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شده و همچنین مبلغ 102 میلیون و 850 هزار تومان برای خرید خدمت و 10 میلیون تومان نیز بابت مناسب‌سازی فضاهای باز در محیط‌های آموزشی برای کودکان با اختلال طیف اتیسم هزینه شد.
وی در پایان بیان کرد: هم‌اکنون یک مرکز روزانه و یک انجمن ویژه کودکان دارای اتیسم در سطح استان قزوین فعالیت داشته و به ارائه خدمات می‌پردازد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار