242625
۱۰ بهمن ۱۴۰۰

لزوم برگزاری نمایشگاه مجازی مستقل برای کودک و نوجوان

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان گفت: با توجه به فراوانی مخاطب، ارزانی کتاب و دسترسی نداشتن مخاطب کودک و نوجوان به کتاب ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کودک و نوجوان مستقل احساس می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،عبدالعظیم فریدون ،مدیر انتشارات محراب قلم و رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان؛ با اشاره به پیشنهاد برگزاری نمایشگاه مجازی مستقل برای کودکان و نوجوان عنوان کرد:‌ به لحاظ فراوانی مخاطب، ارزانی کتاب و دسترسی نداشتن مخاطب کودک و نوجوان به کتاب نیاز است یک نمایشگاه مجازی کتاب مستقل برای گروه کودک و نوجوان در سطح کشور برگزار شود.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان با بیان این که پیشنهاد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مستقل ازسوی این انجمن مطرح شده است، عنوان کرد: ظاهرا معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک مصاحبه‌ای نسبت به برگزاری این نمایشگاه مستقل مجازی اعلام موافقت کرده است.

وی با بیان این‌که هنوز به صورت رسمی این موافقت به ما ابلاغ نشده است، عنوان کرد: این مساله فقط طرح موضوع شده اما درباره کم‌ و‌ کیف برگزاری آن هنوز دستورالعملی مطرح نشده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با این مساله موافقت کند تا مقدمات اجرای آن فراهم شود.

فریدون با بیان این که انجمن ناشران کودک و نوجوان می‌تواند سازو کار برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب کودک و نوجوان مستقل را فراهم کند، گفت: برگزاری این نمایشگاه مستقل نیازمند همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ناشران کودک و نوجوان، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان در پاسخ به این پرسش که در نمایشگاه مجازی کتاب کودک و نوجوان هم والدین باید با توجه به شرایط سنی برای آن‌ها خرید کنند، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب مستقل با وارد کردن مدارس باعث می‌شود، والدین همکاری بیشتری در این زمینه کنند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی مستقل کودک و نوجوان باعث می شود در انتخاب موضوع و نوع کتاب عرضه شده برای این گروه سنی تخصصی‌تر وارد شد. در عین حال با همکاری معلمان مدیران مدرسه و کتابخانه‌های مدارس می‌توان کار بزرگ‌تری برای حضور این گروه در نمایشگاه کتاب کرد. در حال حاضر، والدین صرفا بر اساس یک علاقه در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت و برای کودکان و نوجونان خود کتاب خریداری می‌کنند.

وی افزود: حضور مدارس باعث مشارکت بیشتر دانش آموزان در نمایشگاه مجازی کتاب می‌شود زیرا آن‌ها مدرسه، همکلاسی‌ها و معلمان و مدیران خود را درگیر این فعالیت می‌بینند و قطعا برای خرید کتاب بیشتر تشویق می‌شوند.

فریدون افزود: شاید مناطق کم برخوردار امکان خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران را نداشته باشند، یعنی به اینترنت دسترسی نداشته باشند یا به دلیل محرومیت؛ تلاشی برای حضور در نمایشگاه مجازی نکنند، اما دانش‌آموز با حضور در مدرسه و دیدن امکانات لازم برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب،نسبت به خرید و حضور در نمایشگاه مجازی کتاب ترغیب شود.

مدیر انتشارات محراب قلم درباره دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران و حضور ناشران کودک و نوجوان گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک اتفاق بسیار خوب در حوزه نشر کشور است و این نمایشگاه را به شدت حمایت می‌کنم زیرا نمایشگاه مجازی کتاب در فروش و توزیع مناسب کتاب در کشور بسیار موثر است.

وی با بیان این‌که در بسیاری از استان‌ها و شهرهای محروم کتابفروشی و کتابخانه نداریم، گفت: نمایشگاه مجازی امکان دسترسی به کتاب را در این شهرها و استان‌ها برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌کند.

فریدون با بیان این که متاسفانه ناشران کودک و نوجوان به دلیل محدودیت ویترین کتاب، امکان عرضه و ارئه کتاب کمی در کشور دارند، عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک ویترین خوب برای نمایش آثار ناشران است.

فریدون با پیشنهاد تجهیز کتابخانه‌های مدارس و مشارکت در نذر کتاب برای تهیه کتاب برای کودک و نوجوان کشور اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، آموزش و پرورش باید با مشارکت فعالانه و به واسطه تجهیز کتابخانه‌های عمومی و مدارس برای کودکان و نوجونانی که امکان خرید ندارند ، ازطریق همین نذر کتاب یا از طریق کمک خیران، امکان دسترسی آن‌ها به کتاب را فراهم کند.

وی دراین‌باره افزود: کودکان و نوجوانانی که امکان خرید کتاب را ندارند؛ به واسطه نذر کتاب و مشارکت خیران می‌توانند صاحب کتاب شوند. همچنین تشکیل انجمن خیران کتابخانه ساز و کمک به کودکان و نوجوانان برای دسترسی به کتاب؛ یک ضرورت بزرگ است زیرا با کمک آن‌ها می‌توان کتابخانه‌های عمومی و مدارس را تجهیز کرد.

وی پیشنهاد داد: کتابخانه‌های مدارس اگر مکان مشخصی به نام کتابخانه ندارند با ایجاد کتابخانه‌های کلاسی، می‌توانند دسترسی کودکان و نوجونان به کتاب را در مدارس فراهم کنند. مطالعه کتاب غیر درسی باعث می‌شود خلاقیت در کودکان و نوجونان رشد پیدا کند .خواندن کتاب ‌های داستان و شعر می‌تواند باعث افزایش عمق مطالعات دانش آموزان و کمک به پرورش خلاقیت در آن‌ها شود.

فریدون با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان با محوریت کتاب‌های نگارش شده با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این جشنواره قرار است 10 بهمن ماه برگزار شود و به برندگان و نویسندگان برتر این کتاب‌ها جوایزی اهدا می‌شود.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان در چهارمین روز نمایشگاه مجازی کتاب با حضور در پاویون و استودیو نمایشگاه مجازی کتاب در پویش ملی نذر کتاب هم شرکت کرد. فریدون با اهدای 114 جلد کتاب کودک و نوجوان از انتشارات محراب قلم به مدارس شهرستان تفت از استان یزد؛ شهرستانی که شهر پدری این ناشر است، در این پویش ملی شرکت کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار