252336
۰۷ فروردین ۱۴۰۳
معرفی کتاب کودک

بیدار شو بیدار، بچه‌ها بهار

کتاب کودک «بچه‌ها بهار» منتخبی از اشعار نیما یوشیج است که به کوشش انتشارات میرماه برای کودکان بالاتر از پنج سال تهیه و عرضه شده است.

به گزارش کودک پرس ، «بچه‌ها بهار»، منتخب بسیار کوچکی از اشعار نیما یوشیج در کنار تصویرهای کلاژ از خطه شمال ایران است که برای کودکان تدارک دیده شده؛ اما برای هر بزرگ‌ترِ علاقه‌مند به شعر، هنر و تفکر هم دست خالی نیست. در ابتدای کتاب توضیح داده شده است که شعر بر دامنه واژگانی کودک می‌افزاید، او را از فرهنگ مشترک با جامعه‌اش برخوردار می‌سازد و توان لذت بردن از زندگی و زیبا دیدن را در او تقویت می‌کند؛ به بیان دیگر شعر فاخر، قدرت درک زیبایی را به کودک هدیه می‌دهد. همه این حرف‌ها و ادعاها زمانی محقق می‌شود که شعر از نوع ناب خود باشد.

 

یکی از اشعار کتاب:

گل‌ها واشدند / برف‌ها پا شدند / از روی سبزه‌ها، از روی کوهسار، بچه‌ها بهار / داره رو درخت، می‌خونه به گوش؛ پوستین را بکن، قبا را بپوش! / بیدار شو بیدار، بچه‌ها بهار / دارند می‌روند، دارند می‌پرند / زنبور از لونه، بابا از خونه / همه پی کار، بچه‌ها بهار

کتاب با تصویری از خودِ نیما یوشیج شروع می‌شود. تصویر پیرمردی مهربان با کوله‌ای پر از گل که یادآور بابانوروز در فرهنگ ماست. در صفحه‌های بعد تصویرهایی از کودکان را می‌بینیم که با لباس‌های محلی در کنار رود بازی می‌کنند، زنانی که در رود لباس می‌شویند، مراسم عروسی و خنچه‌بران، زنان مشغول در شالیزار، مردان در حال صید ماهی و در پایان تصویر پیرمرد شاعری که در ابتدا دیدیم در جاده‌ای به سمت غروب خورشید می‌رود.

نیما یوشیج، تحصیلاتش را در مکتب‌خانه یوش شروع کرد و در مدرسه فرانسوی سن‌لویی در تهران ادامه داد. به این ترتیب با دگرگونی‌های ادبی در جهان آشنا شد و به این باور رسید که شعر کهن در بیان بسیاری از مسائل درمانده و ناتوان است و به دگرگونی احتیاج دارد. او به خوبی قصیده و رباعی و دوبیتی می‌سرود؛ اما نمی‌خواست خود را در بند اوزان کهن نگه دارد. در سال ۱۳۰۱ شاهکار خود به نام «افسانه» را سرود که آغاز تحولی شگرف در شعر پارسی به شمار می‌آید.

هدی حدادی متولد سال ۱۳۵۵، نوشتن داستان‌های کوتاه و تصویرگری را با مجلات آغاز کرد و تا کنون در حدود ۱۵ کتاب تألیفی و بیش از ۵۰ کتاب با تصویرگری او در ایران و سایر کشورها به چاپ رسیده است. تکنیک او کلاژ یا تکه‌چسبانی است و به جوایزی هم برای تصویرگری دست یافته است.

کتاب «بچه‌ها بهار» در ۲۸ صفحه مصور و به بهای ۹۵ هزار تومان برای کودکان بالاتر از پنج سال از سوی انتشارات میرماه منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار