242045
۳۰ آذر ۱۴۰۰

در شب یلدا با این کتاب‌ها برای بچه‌ها قصه بگویید

نویسنده کودک و نوجوان گفت: شب یلدا را با قصه‌های شیرین و حکایت‌های دیرین پاس بداریم. شمع فروزان همدلی در خانواده‌ها را روشن نگه داریم و در این جهان، نسل آینده را ایمن، هوشمند و توانمند سازیم.

به گزارش کودک پرس ،محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان اظهار داشت: ایران بزرگ ما، لبریز از مفاهیم و داشته‌ها و میراث گرانبهای فرهنگی‌ است که آن‌ها را کمتر می‌توان در میان ملل دیگر یافت و جست‌وجو کرد. یکی از این یادگاران پربها، شب یلدا یا شب چله است. طولانی‌ترین شب سال با آداب و رسوم خاص و ارزشمندی پیوند خورده است، اما قصه‌گویی در شب یلدا، جایگاهی ویژه دارد.

وی افزود: در این شب، اعضای هر خانواده و خاندان دل به سخنان دلنشین پدران و مادران و پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها می‌سپارند و با شنیدن قصه و حکایت و پند و اندرز، جانشان را از اندیشه و حکمت بزرگان  سیراب می‌کنند. در شب یلدا، احساس و اندیشه‌ها به هم نزدیک می‌شوند و در لابلای قصه‌ها و افسانه‌ها و حکایت‌ها، فرهنگ دینی و اجتماعی و اخلاقی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. فرهنگی که مردم بزرگ این سرزمین زیبا را تاکنون در برابر بزرگ‌ترین طوفان‌ها و حوادث تاریخی چون سروی بلند قامت ایستاده نگه داشته است.

میرکیانی با اشاره به اینکه در تمام سال‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در عرصه‌های گوناگون فرهنگ و رسانه تلاش کرده‌ام، یکی از دغدغه‌های همیشگی‌ام گسترش فرهنگ بومی و ایرانی در میان کودکان و نوجوان بوده و هست، گفت: نتیجه این تلاش نگارش صدها قصه در قالب چند کتاب، مدیریت و طراحی برنامه‌های گوناگون فرهنگی و رسانه با این درونمایه بوده است که از جمله آن‌ها می‌توانم به ۱۲ سال سردبیری و نویسندگی برنامه رادیویی قصه ظهر جمعه، در دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ و طراحی برنامه تلویزیونی «شب به خیر بچه‌ها» در اواخر دهه ۸۰ برای شبکه دو سیما اشاره کنم.

این نویسنده کودک و نوجوان افرود: نکته دلپذیرتر اینکه در اواسط دهه ۷۰ طرح جشنواره قصه‌گویی را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه کردم که خوشبختانه این جشنواره امروزه دامنه‌ای گسترده پیدا کرده و به یک جشنواره بین المللی ارتقا یافته است. جالب توجه آن که جشنواره‌های مراکز گوناگون فرهنگی از جمله شهرداری‌ها هم همت کردند و جشنواره‌های قصه‌گویی را برپا داشتند.

وی ادامه داد: البته طی این سال‌ها خودم چندباری در جشنواره‌ها قصه‌گویی کردم و در کلاس‌های آموزش قصه‌گویی در رسانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش تدریس کرده‌ام. در این سال‌ها، تعداد قابل‌ توجهی از آثار مکتوب من با ویژگی یک متن روایی و قصه‌گویی مورد توجه قصه‌گویان و کتابداران و آموزگاران و پدران و مادران قرار گرفت.

میرکیانی گفت: کتاب‌هایی چون «شب‌های شیرین» از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «قصه ما مثل شد» و «همیشه قصه‌ای هست» و «حکایت‌های کمال» از به نشر وابسته به آستان قدس رضوی، «قصه ما همین بود» و «روزی بود و روزی نبود» از انتشارات محراب «قلم و قصه‌های خوب ما» از انتشارات مدرسه، می‌تواند بستر قصه‌گویی ما در شب یلدا باشد. شب یلدا را با قصه‌های شیرین و حکایت‌های دیرین پاس بداریم. شمع فروزان همدلی در خانواده‌ها را روشن نگه داریم و در این جهان توفان زا که فرهنگ‌های ملی و بومی کشورها دستخوش تاراج  فرهنگ‌های بیگانه می‌شود، نسل آینده را ایمن، هوشمند و توانمند سازیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار