موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
239704
۱۰ شهریور ۱۴۰۰

لزوم موکول شدن بازگشایی مدارس به بعد از آذرماه

یک فوق تخصص عفونی کودکان درباره بازگشایی مدارس با توجه به عدم تکمیل واکسیناسیون بیشتر افراد جامعه اظهار داشت: اگر واکسیناسیون با همین سرعت انجام شود پیش بینی می کنم تا سه ماه دیگر ۷۰ درصد از جامعه واکسینه شوند ضمن اینکه تعداد بالایی ابتلا داشتند و حتی اگر واکسینه نشده باشند نیز باز بیش از ۵۰درصد از مردم مبتلا شده اند و ایمنی ایجاد شده است. البته نباید زمان دقیقی اعلام کرد چون ممکن است وضعیت واکسیناسیون متغیر باشد و بازگشایی مدارس به سرعت واکسیناسیون وابسته است اما اگر با همین سرعت پیش برود و شرایط به این نحو باشد شاید تا آذرماه بتوانیم مدارس را باز کنیم.

به گزارش کودک پرس،دکتر علیرضا فهیم آزاد، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که گفته می شود از مهر و آبان تعدادی از مدارس بازگشایی می شوند. این درحالی است که وضعیت کرونا در کشور ما مبهم است آیا بازگشایی مدارس در این شرایط صحیح است؟ گفت: خوشبختانه واکسیناسیون سرعت خوبی گرفته است و ما نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر را در طول روز واکسینه می کنیم. اگر واکسیناسیون با این سرعت ادامه پیدا کند ماهی ۲۰  میلیون نفر واکسینه خواهند شد تا اینجا هم این تعداد هموطن واکسینه شده اند و شاید تا دو سه ماه آینده به قابلیتی برسیم که بیش از ۷۰درصد از جمعیت ما واکسینه شده باشند. با توجه به این موضوع اگر مدارس با تاخیر بازگشایی شوند بهتر خواهد بود یعنی بازگشایی را با توجه به زمان اتمام واکسیناسیون سراسری به بعد از آذر ماه موکول کنیم، چون شدت بیماری در اطفال بالا است ولی امروز مشکلاتی از نظر آموزشی، رفتاری و اخلاقی برای بچه ها ایجاد شده که به نظر من باید به سمت شروع بازگشایی مدارس برویم و امسال را از دست ندهیم.

بازگشایی مدارس به سرعت واکسیناسیون وابسته است

باید به این سمت برویم که بچه ها را هم واکسینه کنیم

وی در خصوص اینکه بسیاری از بچه ها ممکن است ضمن ابتلا، اعضای خانواده خود را مبتلا می کنند. با این فرض که دوز اول ایمنی ایجاد نمی کند و افراد باید دوز دوم واکسن را بزنند هنوز افراد زیادی دوز دوم نزده اند و بعید به نظر می رسد تا سه ماه دیگر ۷۰ درصد از جامعه موفق به واکسیناسیون شوند اظهار داشت: اگر واکسیناسیون با همین سرعت انجام شود پیش بینی می کنم تا سه ماه دیگر ۷۰ درصد از جامعه واکسینه شوند ضمن اینکه تعداد بالایی ابتلا داشتند و حتی اگر واکسینه نشده باشند نیز باز بیش از ۵۰درصد از مردم مبتلا شده اند و ایمنی ایجاد شده است. البته نباید زمان دقیقی اعلام کرد چون ممکن است وضعیت واکسیناسیون متغیر باشد و این مساله به سرعت واکسیناسیون وابسته است اما اگر با همین سرعت پیش برود و شرایط به این نحو باشد شاید تا آذر ماه بتوانیم مدارس را باز کنیم چون از این طرف مسائل و مشکلات رفتاری و فرهنگی و آموزشی برای خانواده ها ایجاد شده است و من فکر می کنم این مشکلات مهم است و باید این طرف ماجرا را دید مسلما اگر بچه ها در تماس بیشتری باشند انتقال بیشتر خواهد بود. ولی انشاالله باید به این سمت برویم که بچه ها را واکسینه کنیم. چون در دنیا هم به همین سمت می روند. اینکه مدارس با تاخیر باز شوند اشکالی ندارد ولی نباید امسال را هم از دست بدهیم.

اگر مدارس باز می شود باید به صورت یکسان و یکنواخت باشد

وی افزود: اگر مدارس باز می شود باید به صورت یکسان و یکنواخت باشد. اگر اینطور باشد که مدارس باز شود و تعدادی نیایند این اصلا به صلاح نیست. مساله سرعت واکسیناسیون تعیین کننده شرایط است.

نباید خدای ناخواسته کودکان را فدا کنیم

دکتر فهیم آزاد در خصوص اینکه اگر روزانه چه تعدادی واکسن بزنند به ایمنی ۷۰درصد می رسیم؟ گفت: در حال حاضر روزی ۷۰۰ هزار واکسن می زنیم. دولت تلاش خود را می کند و به نظر می رسد به این سمت پیش می رویم ولی اگر به روزی یک میلیون تزریق واکسن در روز برسیم در ماه سی میلیون واکسیناسیون داریم و نهایتا تا سه ماه دیگر به دوز قابل قبول می رسیم اما اگر به هر علتی وقفه ای ایجاد شود نتیجه متفاوت خواهد بود. امروز یک وقفه کوچکی به وجود آمده و خوشبختانه در تهران می زنند و گفته شده وقفه ها زودگذر است باید با سرعت واکسیناسیون حساب کنیم و نباید خدای ناخواسته کودکان را فدا کنیم. خوشبختانه این اولویت در کشور شناخته شده و عزم ملی بر این است که همه به آن سمت برویم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود والدین دانش آموزان و رانندگان مدارس و معلمین باید واکسینه شوند آیا این تصمیم درست است؟ اظهار داشت: این کار که چندان عملی نیست. کسانی که در کار مدارس هستند در اولویت هستند و اگر قرار باشد اولویتی تعیین کنیم این قشر در اولویت هستند. ولی وقتی واکسیناسیون به بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد برسد در این مرحله دیگر اولویت معنایی ندارد.

خوشبختانه مرگ و میر کودکان مبتلا به کرونا به شدت شیوع نیست

شیوع بیماری کرونا دلتا در کودکان در این دوره زیاد شده است

این فوق تخصص عفونی کودکان درباره اینکه امروز وضعیت کرونا در کودکان چگونه است؟ تصریح کرد: آمار شیوع در کودکان در این پیک بیشتر است و بخش های ما نسبتا پر است ولی خوشبختانه مرگ و میر به شدت شیوع نیست و مرگ و میر کمی داریم مگر بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که قبلا هم از این موارد داشتیم و این بیماری خوشبختانه هنوز بیماری مرگ باری در کودکان نیست و ما می توانیم بیماری را کنترل کنیم. ولی شیوع بیماری کرونا دلتا در کودکان در این دوره زیاد شده است.

وی در خصوص اینکه دوره کرونای دلتا در بزرگسالان ده روز تا دو هفته است این مدت در کودکان به چه صورت است؟ اظهار داشت: در کودکان هم همین است و حدودا سه هفته را داریم قبلا دو هفته بود اما امروز برای بیشتر کردن حاشیه امنیت سه هفته را اعلام می کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار