موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
238038
۲۲ تیر ۱۴۰۰

نگرانی از افزایش کودکان کار افغانستانی در ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۸۰ درصد کودکان کار از افغانستان به ایران آمده‌اند، با توجه به شرایط فعلی، اگر تغییری در شرایط سیاسی و اجتماعی کشور افغانستان به وجود بیاید و ساماندهی و کنترل مرزها انجام نشود شاهد افزایش تعداد کودکان کار این کشور در ایران خواهیم بود.

به گزارش کودک پرس ،رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی از کاهش ۸۳ درصدی آمار فوت مددجویان مقیم مراکز توان‌بخشی بعد از واکسیناسیون کرونا خبر داد و گفت: با تلاش کمیته پیشگیری از کرونا ۹۵ هزار دوز واکسن به مددجویان تحت پوشش سازمان و مقیم در مراکز نگهداری تزریق‌شده است و ۸۰ درصد افراد واکسن را دریافت کردند. همچنین مقایسه آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ۴ ماه اول سال ۱۴۰۰ و ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که آمار فوت ۸۳ درصد و میزان ابتلا ۹۳ درصد کاهش پیداکرده است و این کاهش قابل‌توجه بعد از واکسیناسیون اتفاق افتاده است.

وحید قبادی دانا گفت: از ابتدای شیوع کرونا ۵۲۹ نفر از مددجویان مراکز نگهداری در اثر کرونا فوت کردند. این آمار در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ۴۹ نفر بوده است.

قبادی دانا افزود: نگرانی ما از عدم تخصیص واکسن برای افراد دارای معلولیت مقیم منازل است. بارها با وزارت بهداشت مکاتبه کردیم اما هنوز سهمیه‌ای برای این افراد اختصاص داده نشده است.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه در خصوص ساماندهی کودکان کار گفت: بعد از شبکه شدن نرم‌افزار و شناسایی هویت کودکان کار و خیابان از روی عنبیه چشم امکان آمارگیری دقیق‌تری از کودکان کار برای ما به وجود آمد و از آمارهای غیرواقعی پیشگیری شد. این طرح در همه استان‌ها در حال اجرا است البته چون در ۱۳ کلان‌شهر آمارگیری هنوز کامل نشده است، نمی‌توانیم آمار دقیقی از کودکان کار ارائه دهیم.

قبادی دانا به تفاوت روش سازمان بهزیستی در برخورد با پدیده کودکان کار اشاره کرد و گفت: درگذشته طرح‌های برخورد با کودکان کار ضربتی بوده است، یک روز، دو روز یک هفته با طرح‌های ضربتی کودکان کار را جمع‌آوری می‌کردند و بعد از مدتی آن‌ها را رها می‌کردند بدون ٖآنکه نتیجه قابل‌توجهی داشته باشد، اما در طرح جدید کمک به خانواده و کودک مدنظر هست. ما به‌صورت فله‌ای برای کودکان کار نسخه‌پیچی نمی‌کنیم، بلکه برخورد ما مورد به مورد متفاوت است. مثلاً کودکی را داشتیم که به دلیل ابتلای مادرش به سرطان و کمک برای تأمین مخارج او به کار در خیابان روی آورده است یا برعکس کودکی را داشتیم که در جیب او یک‌میلیون تومان پول نقد بود که البته مبلغی از این پول در جیب کودک نمی‌رفت و.پ کارفرمای مالی از کودک بهره‌کشی می‌کرد.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: تا زمانی که مرزها باز باشد، باندهای قاچاق کودکان کار فعالیت کنند تلاش‌های ما برای ساماندهی کودکان کار و جمع‌آوری آن‌ها آن‌طور که باید مثمر ثمر نخواهد بود. وزارت کشور، اداره اتباع، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی همه این نهادها و سازمان‌ها باید برای ساماندهی کودکان کار به بهزیستی کمک کنند. این نکته را اضافه کنم که ما هیچ کودک کار غیر ایرانی تنها و بدون سرپرست مؤثر را رد مرز نکردیم و گروهی از اتباع افغان برای بهبود معیشت این کودکان وارد عمل شدند.

قبادی دانا به شرایط جدید افغانستان اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد کودکان کار از افغانستان به ایران آمده‌اند، با توجه به شرایط فعلی، اگر تغییری در شرایط سیاسی و اجتماعی کشور افغانستان به وجود بیاید و ساماندهی و کنترل مرزها انجام نشود شاهد افزایش تعداد کودکان کار افغانستانی در ایران خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار