23445
۲۲ شهریور ۱۳۹۶

چشم بَثینه چشمان جهان را در برابر جنگ فراموش شده یمن خواهد گشود

بَثینه که همه اعضای خانواده خود را از دست داده هنگام مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی یمنی تلاش کرد تا چشم مجروح خود را با کمک انگشتانش باز کند.

به گزارش کودک پرس ، “بَثینه المیری” کودک 5 ساله یمنی که در یکی از حمله های اخیر ائتلاف سعودی به یمن از ناحیه چشم و صورت به شدت زخمی شد، با تصویری از خود که در تلاش برای گشودن یکی از چشمانش است بار دیگر جهان را درباره فجایع جنگ یمن بیدار کرد.

تصویر این کودک در حین تلاش برای بازکردن چشمش که حکایت از درد و رنج های هزاران کودک یمنی و میلیون ها متضرر از جنگ سعودی علیه یمن بود به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد. همزمان کاربران این شبکه ها با انتشار هشتگ #لعیون_بثینه (به خاطر چشم های بثینه) خواستار توقف جنگ در یمن شدند.


در حمله ۲۵ آگوست (3 شهریور ماه) جنگنده های ائتلاف سعودی به یمن، پدر و مادر و ۶ خواهر و برادر «بثینه» کشته شدند و خود این کودک مجروح به درمانگاه منتقل شد.


بثینه_عین_الانسانیه به معنای «بثینه چشم انسانیت»، «من به جای بثینه حرف می‌زنم» و «برای چشمان بثینه» هزاران بار استفاده شده است.


از داخل یکی از اتاق های بیمارستان در صنعاء پایتخت یمن صدای ترانه ها و موسیقی کودکانه شنیده می شود. بثینه پنج ساله در حال بازی کردن است و می خندد اما پس از اندکی اشک از چشمان متورمش جاری می شود. سعی می کند تصویر خانواده اش را نقاشی کند.


تنها نجات یافته و بازمانده از حملات کشنده و ویرانگر موشک های ائتلاف عربی به رهبری عربستان. بثینه در این حمله همه اعضای خانواده خود را از دست داد و اکنون عمو و عمه اش از او مراقبت می کنند در حالی که او نمی داند تمام خانواده اش را از دست داده هیچ کس به او هیچ یک از پرستاران و پزشکان به این کودک اطلاعی درباره اینکه چه بر سر خانواده اش در جنگی که تقریبا از یادها رفته است،آمده نداده است. بثینه زمانی که در تلاش بود چشمانش را بازکند نمی دانست که تلاش او به رمزی از محنت ها و رنج های امروز ملت یمن تبدیل خواهد شد.


سازمان دیده بان حقوق بشر از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته خواست ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی به دلیل نقض حقوق کودکان در درگیری های مسلحانه، فورا به لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان و لیست ننگ سالانه این سازمان بازگردانده شود.


درگزارش سازمان دیده بان حقوق بشر آمده است: از سال 2015 ائتلاف عربی منازل ، بازارها ، بیمارستان ها، مدارس و مساجد را هدف قرار داده و درهمین سال دستکم 785 کودک یمنی کشته شده اند که 60 درصد آن توسط ائتلاف صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار