موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208341
۰۶ آبان ۱۳۹۸

ابتکارات یک کانون مسجدی برای انس نسل آینده با نماز

حجت‌الاسلام امینی با اشاره به تلاش کانون فرهنگی هنری «شهید کوچکی» برای ترویج فرهنگ نماز در میان نسل جوان و نوجوان، گفت: برگزاری جشنواره هنری «نماز»، برگزاری مسابقات و تولید و توزیع نرم‌افزارهای مرتبط در این راستا انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله پایگاه‌های فعال در جوار خانه های خدا هستند که توانسته اند در جذب اقشار مختلف به فعالیت ها و برنامه های مسجدی، نقش مهم و موثر ایفا کنند. از جمله کانون های موفق کانون «شهید کوچکی» مسجد حضرت ابوالفضل(علیه‌السلام) واقع در استان مرکزی است. این کانون فرهنگی هنری از سال 80 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 85 نیز به عنوان کانون تخصصی نماز فعالیت می کند.

 

موفقیت این کانون در بخش های مختلف با مدیریت حجت الاسلام «سیدتقی امینی»، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(علیه‌السلام) گره خورده است؛ وی از همان بدو تاسیس به عنوان مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید کوچکی در دستاوردهای این کانون مسجدی نقشی مهم داشته است. از این رو، در بررسی فعالیت های این کانون با وی گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

 

کانون فرهنگی هنری «شهید کوچکی» در مسجد حضرت ابوالفضل(علیه‌السلام) که خودتان امام جماعت آن را عهده دار هستید، با چه اهدافی راه اندازی شد؟

در راستای تحقق سفارش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) که فرمودند: «مساجد، سنگر هستند»، این وظیفه را احساس کردیم که با حضور مداوم و مستمر خود در مساجد این سنگرها را رونق ببخشیم. زیرا معتقدیم که مساجد یک پایگاه فرهنگی پر رونق و موثر از  زمان صدر اسلام تاکنون بوده است و ما وظیفه احیا و تقویت کارکردهای فرهنگی مساجد را برعهده داریم. به همین جهت ایجاد کانون فرهنگی هنری در جوار  مسجد می توانست، گامی مناسب در تحقق بخشیدن این موضوع باشد.

 

کانون فرهنگی هنری شهید کوچکی به عنوان کانون تخصصی نماز در استان مرکزی شناخته می شود، ضرورت فعالیت در حوزه نماز در کانون چه بوده است؟

یکی از مهمترین کارکردهای مساجد، اقامه نماز است، لذا ما برای  گسترش حضور نوجوانان و جوانان در مساجد درصدد تقویت حضور آنها در نمازهای جماعت برآمدیم و تلاش کردیم با فعالیت تخصصی در حوزه نماز، اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد را به نماز و معنویت ترغیب کنیم.

 

لذا در کنار برنامه ها و دوره های آموزشی کانون، سعی کردیم به صورت عملی نیز نوجوانان و جوانان را تشویق به حضور در نمازهای جماعت مسجد کنیم، به همین منظور به دنبال تحقق این موضوع بودیم که روابط میان امام جماعت، هیئت امنا، بسیج و دیگر کارگزاران مسجد با اعضای کانون صمیمانه باشد، تا آنها مسجد و کانون را مامن و پناهگاه خود دانسته و حضورشان در مساجد دائمی شود، از طرفی تلاش ما در این راستا بوده است که برنامه های مسجد با وحدت میان ارکان خانه خدا برنامه ریزی و اجرا شود.

 

 

فعالیت های تخصصی که در کانون شهید کوچکی در حوزه نماز صورت گرفته شامل چه مواردی می شود؟

اجرای طرح تصحیح قرائت نماز در مناسبت هایی مانند ماه مبارک رمضان و یا ایام فاطمیه، برگزاری دوره های امام شناسی و مسابقات مختلف پیرامون نماز و احکام نماز، آشنایی کودکان و نوجوانان با آداب نماز و آداب تحیت مسجد بخشی از فعالیت های کانون شهید کوچکی در حوزه نماز بوده است.

 

 علاوه بر آن برگزاری مسابقه «مفتاح الجنه» از کتاب «پرتوی از اسرار نماز» استاد قرائتی نیز با هدف ترویج فرهنگ نماز در میان جوانان و نوجوانان، توزیع سی دی های آموزشی نماز بین اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی، انتشار ماهنامه «معراج نماز»، برگزاری مسابقه «یاران معراج» و تولید کتاب رنگ آمیزی نماز با عنوان «نسیم بهشت» در پنج هزار نسخه از دیگر اقدامات این کانون مسجدی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ نماز است.

 

 

جشنواره هنری «نماز» ویژه دانش آموزان به عنوان یکی از دستاوردهای کانون شهید کوچکی، با چه اهدافی برگزار شده و می شود؟

جشنواره هنری نماز مختص دانش آموزان استان مرکزی، یکی دیگر از برنامه های مهم کانون تخصصی نماز استان مرکزی یود که شرکت کنندگان در آن، باید بر طبق حدیث پیشنهاد شده، شعر، نقاشی و خوشنویسی به کانون ارسال می کردند. در پایان این جشنواره تخصصی، به 33 نفر از برگزیدگان جوایزی نفیس اهدا  می شد. این جشنواره با هدف گسترش فرهنگ نماز و نیایش درسطح کانون های استان مرکزی چند دوره برگزار شده است.

 

کانون فرهنگی هنری «شهید کوچکی» در ماه های محرم و صفر مجری چه طرح هایی بوده است؟

از اول محرم تا 12 محرم موکب عزاداری به همت کانون فرهنگی هنری شهید کوچکی برپا شدکه بیش از 150 نوجوان و جوان در این موکب  به سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) پرداختند؛ برگزاری ویژه برنامه «احلی من العسل» و همایش «زینبون» از دیگر برنامه هایی است که در این ایام برگزار شد. به مناسبت ماه صفر نیز مراسم سوگواری در مسجد به همت نوجوانان مسجدی تا پایان ماه صفر در حال برگزاری است.

 

کانون «شهید کوچکی در چه حوزه های دیگری فعال است؟

انتشار جزوه «گلبرگ شکوفه ها» با محور آموزش مسائل عقیدتی و دینی، برگزاری دوره های آموزشی «شکوفه های بهشتی» ویژه دانش آموزان پسر در مقطع ابتدایی، برگزاری سلسله نشست های «اخلاق اسلامی در خانواده»، برگزاری همایش دوچرخه سواری یاوران مهدی(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام)، تجليل از جوانان برتر به‌مناسبت روز جوان، برگزاری جشن های اعياد شعبانيه به همراه مسابقه انتظار، برگزاری همایش های علویون و یاوران مهدی، برگزاری نمايشگاه دستاوردهای كانون‌های مساجد، برگزاری جشنواره غذا و … نیز به همت این کانون مسجدی در طول سال دنبال و انجام می شود.

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار