20654
۰۳ مرداد ۱۳۹۶
یادداشت علی ترابی سردبیر خبرگزاری کودک و نوجوان؛

شبکه امید برخی اشتباهات شبکه‌کودک را تکرار نکند

پخش تولیدات کشورهای خارجی از شبکه نوجوان فی نفسه بد نیست، اما ای کاش در ادامه کار این شبکه نوجوانان کشور شاهد سریالها و فیلمهای روز دنیا که برای نوجوانان ساخته می شود باشند، نه سریالهایی که مثل یک توپ فوتبال بین آنتن شبکه های مختلف در حال رفت و آمد هستند.

به گزارش کودک پرس، علی ترابی سردبیر کودک پرس در  یادداشتی به بررسی برخی برنامه های شبکه امید پرداخت. ترابی در این یادداشت به لزوم پرهیز از تکرار برخی از اشتباهات شبکه کودک در شبکه امید هشدار داد. در ادامه متن این یادداشت را از نظر می گذرانید.

 

 

شبکه نوجوان سیمای جمهوری اسلامی یا همان شبکه امید تا چند روز آینده رسما افتتاح خواهد. این خبر خوبی برای همه اهالی حوزه کودک و نوجوان بود. فعالان این حوزه چشم انتظار برنامه های فاخر، جالب توجه و جذاب از این شبکه بوده و با همین تصورات برنامه های شبکه امید در فاز آزمایشی را با نگاهی نقادانه دنبال کردند.

در این بین صاحب نظران و متفکران عرصه حوزه نوجوان در کشور به امید دیدن برنامه هایی مثل نیم رخ شبکه امید را می دیدند که ناگهان پخش سریال پزشک دهکده آنها را کاملا حیرت زده کرد. این سریال در سالهای بسیار دور از شبکه دوم سیما پخش شده بود و در همان زمان هم در جذب مخاطبان گوناگون دچار مشکل بود. جای تعجب دارد که به چه علتی این سریال برای چندمین بار از شبکه های مختلف پخش می شود.

پزشک دهکده یک سریال امریکایی ست که در سال 1993 یعنی چیزی حدود 24 سال پیش تولید شده است. این سریال سبک وسترن درام را دارد و ماجرای اصلی آن مربوط به پزشکی به نام مایکلا کوئین است که جین سیمور نقش آن را بازی می‌کند. مایکلا پس از طی تحصیلات پزشکی در بوستون به دهکده‌ای در کلورادو رفته و در آنجا به معالجه بیماران می‌پردازد. در همین حین با خانواده‌ای صمیمی آشنا می‌شود و بعد از مدتی مادر آن خانواده بر اثر بیماری در معرض مرگ قرار می‌گیرد و در اواخر عمرش سه فرزندش را به مایکلا می سپارد تا از آن‌ها مراقبت کند. در ادامه برای این خانواده جدید اتفاقاتی رخ می دهد و آنها را در موقعیت های مختلف قرار می دهد. با توجه به این گفته ها این سریال یک سریال کاملا خانوادگی ست و پخش آن از شبکه ای که اختصاص به مخاطب نوجوان دارد تعجب برانگیز است.

مشخص نیست مسئولان شبکه امید با وجود تعداد بسیار سریال های ویژه نوجوانان که در سراسر دنیا تولید شده است چرا ساده ترین راه ممکن را انتخاب کرده و سریالی کاملا بی ربط را از آرشیو صدا و سیما بیرون کشیده و در جدول پخش این شبکه قرار داده اند. همین چند روز گذشته علیرضا خمسه استاد با تجربه عرصه سینما و تلویزیون کشور هشدار داده بود که مسئولان بخش کودک صدا و سیما بیشتر به مفاهیم ارزشی بزرگسالان توجه دارند تا نیازهای کودکان و حالا گویی این رویه به مسئولان بخش نوجوان سازمان صدا و سیما هم سرایت کرده است و برنامه های ویژه بزرگسالان را به خورد نوجوانان می دهند.

لذا در آستانه آغاز به کار رسمی به صورت جدی نگران آن هستیم که آنچه که در شبکه کودک رخ داد این بار در شبکه امید هم تکرار شود. از جمله بی توجهی به تولیدکنندگان داخلی و توجه بیش از اندازه به تولیدات خارجی که ورشکستگی بسیاری از آنها را در پی داشت.

در پایان باید گفت پخش تولیدات کشورهای خارجی از شبکه نوجوان فی نفسه بد نیست، اما ای کاش در ادامه کار این شبکه نوجوانان کشور شاهد سریالها و فیلمهای روز دنیا که برای نوجوانان ساخته می شود باشند، نه سریالهایی که مثل یک توپ فوتبال بین آنتن شبکه های مختلف در حال رفت و آمد هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 نظر برای "شبکه امید برخی اشتباهات شبکه‌کودک را تکرار نکند"


حداقل هشدار برای کبری ۱۱ پخش میکردن

خدا به داد بچه ها برسه واقعا

چرا به پخش سریال های کره ای تو این شبکه انتقاد نمیکنید?
خیلی از نوجوون ها در اثر پخش همین سریال ها دلباخته کره جنوبی شدند.

آخرین اخبار