موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
202836
۲۲ مرداد ۱۳۹۸

بیش از ۱۱۰۰ کودک کار در پایتخت به والدِ درمانی نیاز دارند

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به پایش سلامت ۱۱۰۰ کودک کار در پایتخت گفت: وضعیت سلامت برخی از این کودکان در حالت هشدار است و این افراد نیاز به والد درمانی دارند.

به گزارش کودک‌پرس ، شرکت شهر سالم شهرداری تهران 16 سال پیش در پایتخت به منظور فراهم آوردن همه زمینه‌های لازم و تهیه امکانات جهت ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی به پرسنل شهرداری تهران، به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های حوزه مشاور پزشکی شهرداری تهران تأسیس شد.

 

 

این شرکت هرچند ابتدا فقط برای نیروهای شهرداری راه‌اندازی شد ولی اکنون بخش زیادی از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه‌های شرکت شهر سالم را شهروندان عادی تشکیل می‌دهند. در حال حاضر این مراکز درمانی در پایتخت توسعه یافته و تقریباً در همه مناطق یک درمانگاه دایر است. کودکان کار نیز از خدمات این درمانگاه‌ها بهره‌مند شده‌اند و پایش سلامت آنها سالانه رایگان انجام می‌گیرد.

درباره برنامه‌ها و اولویت‌های این درمانگاه‌ها با حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران که از پاییز سال 96 عهده‌دار مسؤولیت در این شرکت شده است، به گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح زیر است:

 

شرکت شهرسالم چند درمانگاه دارد و چه خدماتی از طریق آن به بیماران ارائه می‌شود؟

چوبینه: در حال حاضر 18 مرکز درمانی فعال داریم که 4 مورد از این مراکز در 4 قسمت از شهر تهران به صورت شبانه‌روزی دایر است، برخی از مراکز به دلیل اینکه در مناطق کم‌برخوردار تهران قرار دارد، ساعات زیادی در آن برای ارائه خدمت به بیماران و اهالی محل در نظر گرفته شده است.

 

 

راه‌اندازی درمانگا‌ه‌های جدید تا پایان سال

دو مرکز تا پایان پاییز به بهره‌برداری می‌رسد که در منطقه 11 و 10 قرار دارند و تلاش می‌کنیم در فضایی شکیل و وسیع بتوانیم به بیماران ارائه خدمت دهیم. در منطقه 9 و 18 نیز ساختمان‌هایی در حال آماده‌سازی است که برای درمانگاه اختصاص دهیم که تا پایان سال 98 تلاش می‌کنیم این موضوعات محقق شود.

 

هزینه‌های درمانی چگونه است؟

چوبینه: در این درمانگاه‌ها قیمت تمام شده خدمات برای نیروهای شهرداری رایگان و برای شهروندان عادی بسیار مناسب بوده و تقریباً نصف قیمت بخش خصوصی است، همچنین خدمات ارائه شده نیز از کیفیت و استاندارد خوبی برخوردار است.

 

شهر سالم حامی بیماران

تلاش کرده‌ایم بسته خدمتی را در درمانگاه‌ها تکمیل کنیم و این اتفاق خوشبختانه تا حدودی ایجاد شده است، کمبودها رفع شده و سرویس‌دهی به بیماران به صورت کامل‌تری انجام می‌گیرد. کیفی کردن خدمات در کنار توسعه خدمات انجام گرفته و پزشکان جدیدی که به تیم‌هایمان افزوده شده‌اند پیوست‌های لازم برای ارائه خدمت را دارند و نظارت بر کار آنها با دقت زیادی انجام می‌گیرد.

 

شرکای شرکت شهر سالم چه کسانی هستند؟

چوبینه: شرکای ما متخصصین و پزشکان در حوزه‌های مختلف هستند. به طور مثال  آزمایشگاه به صورت فراخوان جلب همکاری انجام می‌دهد. استانداردهای ما را می‌پذیرند و آنها را اغناء می‌کنیم که تعهداتی که نسبت به ما دارند انجام و کار باکیفیت‌تری به مردم ارائه شود.

 

 

راه‌اندازی دفاتر مشاوره،  تکریم و حمایت از بیماران  به کجا رسید؟

چوبینه: دفتر مشاوره،  تکریم و حمایت از ذی‌نفعان‌مان را ایجاد کرده‌ایم که بیماران‌ را به عنوان ذی‌نفع می‌شناسیم همچنین این دفتر‌ جهت راهنمایی بیشتر به بیماران راه‌اندازی شده و حتی گلایه‌مندی‌های آنها را مورد توجه قرار داده تا حقوق‌شان هر چه بیشتر رعایت شود.

مشاوره رایگان بیماران و پیگیری درمانی پس از ترخیص

با این هدف بیمار از طریق از حالت سردرگمی حین درمان خارج شده و می‌تواند مشاوره‌های لازم را دریافت کند و به دنبال آن هستیم که حتی پس از دریافت خدمات و یا ترخیص بیمار پس از جراحی پیگیر وضعیت جسمانی آن باشیم و رضایت‌مندی لازم هر چه بیشتر فراهم شود.

با دانشگاه فردوسی مشهد قراردادی داشتیم و این افراد به صورت کاملاً غیرمحسوس شماره‌های بیماران ما طی 6 ماه را دریافت کردند و انتخابی از این افراد آمارگیری کردند. در نظرسنجی به عمل آمده نتایج خوب بود و دریافت‌کنندگان خدمت طی 6 ماه اول عید نوروز نمره عالی و خیلی خوب داده بودند؛ البته هنوز جای توسعه فعالیت‌ها و ارتقاء آن وجود دارد.

 

در اعتبارسنجی‌های انجام گرفته درمانگاه‌های شرکت شهرسالم چه نمره‌ای دارند؟‌

چوبینه: اعتبارسنجی الزام برای بیمارستان‌ها است ولی ما در این زمینه پیش‌رو بوده و داوطلبانه قصد داریم اقداماتی انجام دهیم. تیم‌هایی برای این کار اختصاص داده شده علیرغم اینکه الزامی از جانب وزارت بهداشت نداشته‌ایم و تنها برای بهبود عملکرد آن را انجام داده‌ایم.

 

توریست‌ها به شهر سالم می‌آیند

به حوزه توریسم‌درمانی وارد شده‌اید و آیا اقداماتی صورت گرفته است؟

چوبینه: هنوز به این مسئله ورود نیافته‌ایم ولی تمایل داریم برنامه‌هایی در این راستا انجام دهیم، زمانی که مجوز را از هیأت مدیره بگیریم در گام بعدی اقدام خواهیم کرد. بسترها که استانداردسازی‌تر شود، قطعاً با همکاری مراجع ذی‌صلاح برنامه‌هایی برای توریسم‌درمانی خواهیم داشت.

 

سالانه از طریق درمانگاه‌های شهرداری چقدر خدمت به بیماران ارائه می‌شود؟

چوبینه: بیش از 6 میلیون نفر حدوداً در همه درمانگاه‌های شرکت شهرسالم سالانه از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند می‌شوند.

 

 

70 درصد مراجعان به شهر سالم مردم عادی‌اند

 بیشترین مراجعه در مرکز 5 بوده که 3500 خدمت در روز تنها از طریق این مرکز انجام می‌گیرد. 30 درصد مراجعات پرسنل شهرداری و بازنشستگان آن هستند و 70 درصد خدمت‌گیرندگان شهروندان در مناطق مختلف تهران است.حتی در ایام تعطیل که بسیاری از درمانگاه‌ها ممکن است خدمات جامعی به بیماران ارائه ندهند، ما این موضوع را مدنظر قرار دادیم.

 

پایش سلامت 1100 کودک کار

در زمینه درمان کودکان کار آیا ورود پیدا کرده‌اید؟

چوبینه: برنامه حمایت از سلامت همکاران را به دو صورت انجام می‌دهیم،‌ یکی از طریق کلینیک‌های شهرسالم که خدمات کامل به صورت رایگان انجام می‌گیرد و دیگری از طریق قرارداد با مراکز درمانی تهران که شامل 1700 مرکز درمانی،‌ داروخانه و … است، صورت می‌گیرد. در واقع خرید خدمت صورت می‌گیرد تا پشتیبانی بهتری برای نیروهای شهرداری اعم از نیروهای آتش‌نشانی‌ و … انجام دهیم و این افراد دغدغه درمانی اندکی داشته باشند.

فعالیت‌های دیگرمان از جنس مسؤولیت‌های اجتماعی است و برای غیر از نیروهای شهرداری انجام می‌گیرد. کودکان کار نیز در همین راستا مورد توجه قرار دارند و سال گذشته چندین بار برای آنها پایش سلامت انجام گرفت، ما آنها را همچون فرزندان خود می‌دانیم، این افراد یا پدر و مادر از لحاظ فیزیکی نداشته و یا از حمایت خانوادگی محروم هستند بنابر این توجه به آنها اهمیت دارد.

 

بیش ساز 1100 نفر سال گذشته از کودکان کار پایش سلامت گروهی شدند برخی را توسط همکاران اداره کل سلامت شهرسالم شناسایی شدند و برخی در مراکز پرتو بوده و از طریق آنها به ما اسامی‌شان اعلام شد. دسته دیگر را خودمان به سراغ‌شان رفتیم و شامل افرادی بوده که در محدوده کوره‌های آجرپزی سکونت داشتند.

روزانه نیز اعلام کردیم که هر مرکز ما 5 کودک کار را رایگان پایش سلامت آن را انجام دهند. البته برخی از این کودکان یا اطلاع پیدا نمی‌کنند و یا کسی آنها را به ما ارجاع نمی‌دهد و ضرورت دارد که خیرین و سمن‌ها به این زمینه ورود یابند. نقش رسانه‌ها در این راستا حائز اهمیت است.

 

وضعیت هشداری در سلامت کودکان کار

وضعیت پایش سلامت کودکان کار چگونه بود؟

چوبینه: در بررسی‌هایی که سال گذشته از 1100 کودک کار انجام دادیم وضعیت برخی از آنها هشداری بود و در زمینه برخی از بیماری‌های عفونی بررسی شدند. آن را به سازمان مسئول گزارش دادیم. در جلسه‌ای که با معاون وزیر بهداشت داشتیم این موضوعات را مطرح کردیم و قرار شد این افراد به سازمان‌های مربوطه معرفی شوند.

البته نمی‌گوییم آمار کودکانی که بیماری‌های عفونی در آنها محرز شد،‌ زیاد بود ولی باید توجه داشت که حتی یک مورد هم می‌تواند عواقب زیادی برای جامعه داشته باشد و می‌توان گفت حتی تعداد اندک این موارد هم خوب  نیست.

آزمایش ایدز از این کودکان انجام نگرفت ولی آزمایش هپاتیت را در کودکان کار شناسایی‌شده انجام دادیم، چرا که آزمایش ایدز جزو برنامه‌های پایش سلامت نیست و فرد باید خود داوطلبانه درخواست چنین موضوعی را از ما داشته باشد تا بتوانیم آزمایش ایدز انجام دهیم از طرفی ما نیز دستگاه مسؤولی در این زمینه نیستیم و سازمان‌های دیگر وظیفه اصلی در این راستا دارند و در صورتی که همه ما با یکدیگر همکاری کنیم، قطعاً پیشگیری از آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

 

نیاز کودکان کار به والدین درمانی

همچنین در جلسات مختلف بحث والدین درمانی را مطرح کرده‌ایم که از این طریق می‌توان با همکاری بهزیستی و کمیته امداد و … برای هر کودک کار والدین درمانی در نظر گرفت تا مداوای درمانی برای آنها انجام گیرد.

 

پایش سلامت رانندگان اتوبوس بین شهری

پایش سلامت رانندگان اتوبوس بین‌شهری را انجام داده‌اید، نتیجه چگونه بود؟

چوبینه: شهرداری تهران در ایام نوروز و تعطیلات میزبان مسافران است و شهرداری تلاش می‌کند بستر شهر را برای مسافران فراهم کند. بر همین اساس 40 نوروزگاه توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شد و ما 4 نوروزگاهسلامتی در قالب نوروزگاه‌های اصلی راه‌اندازی کردیم و فعالیت‌هایی را در بدرقه و استقبال از مسافران مدنظر قرار دادیم.

از آنجایی که در هر اتوبوس مسافربری حداقل 40 مسافر حضور دارد پایش سلامت رانندگان اتوبوس بین‌شهری حائز اهمیت است بنابر این پایگاه‌هایی را ایجاد کردیم تا سنجش سلامت آنها را انجام دهیم. این اقدام در کاهش بروز تصادفات بسیار حائز اهمیت است. تست سلامت روان، بینایی، شنوایی‌شناسی و … از جمله موضوعاتی بود که در رانندگان مورد بررسی قرار گرفت. این برنامه به احتمال زیاد در شهریورماه مجدد اجرایی خواهد شد تا شاهد کاهش هر چه بیشتر تصادفات باشیم.

 

حمایت از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی تولید داخل

در حال حاضر آیا با کمبود تجهیزات در دستگاه‌های مورد نیاز با توجه به تحریم‌ها مواجه نیستید؟‌

چوبینه: در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تجهیزات و کالاهایی که نیاز داشته‌ایم را تأمین کرده‌ایم، تجهیزات عمر طولانی داشته و ناگهانی کل خدمات ما زیر سؤال نمی‌رود. از طرفی دانش فنی در کشور ما برای تولید بسیاری از تجهیزات پزشکی وجود دارد و ما از این تجهیزات داخلی استقبال می‌کنیم.

وضعیت سلامت کارگران شهرداری را چقدر پیگیر هستید؟

چوبینه‌: پایش سلامت کارگران و کارمندان شهرداری تهران از وظایف اصلی ماست که عهده‌دار آن هستیم، کارگران شهرداری از جمله کارگران فضای سبز از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و ما سالانه باید پایش سلامت آنها را زمانی که توسط پیمانکاران به ما معرفی شدند انجام دهیم.

 

 

بررسی سلامت 17 هزار کارگر شهرداری

سال گذشته به صورت گروهی بیش از 17 هزار از این کارگران را پایش سلامت کردیم که 2500 نفر از آنها نیاز به ارجاع درمانی داشتند. از این تعداد نیز 4 نفر جراحی سنگین نیاز داشتند که ما اقدامات لازم را جهت حمایت‌ از آنها را انجام دادیم.40 هزار نفر از شهروندان شهر که از پرسنل شهرداری بودند، نیز پایش سلامت شدند.

برنامه‌های شرکت‌ شهرسالم برای اربعین و زائران حسینی به چه صورت خواهد بود؟

چوبینه:‌ما تابع سیاست‌های شهرداری تهران هستیم در اربعین شهرداری به صورت داوطلبانه از این اجتماع عظیم معنوی حمایت می‌کند. بر همین اساس سال گذشته خدمات درمانی به زائرین حسینی در نجف، کربلا و عمود 707 ارائه کردیم. تیم‌های تخصصی درمانی حضور یافتند و تنها در عمود 707،  حدود 27 هزار نفر اقدام درمانی برای آنها در پیاده‌روی اربعین انجام گرفت.

امسال نیز برنامه‌هایی در همین راستا اجرایی خواهیم کرد و در کنار سازمان‌هایی همچون اورژانس و هلال‌احمر در زمینه‌های مختلف همچون حوادث سیل، زلزله و … نیز هستیم.

مراکز جامع خدمات سلامت چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

چوبینه: قرار بود با سازمان بازنشستگی شهرداری تهران اقداماتی در این راستا انجام دهیم و آنها ساختمانی در این زمینه به ما اختصاص دهند تا مرکز جامع تشخیص و پیشگیری از سرطان را راه‌اندازی کنیم.

 

راه‌اندازی مراکز جامع خدمات سلامت برای پیشگیری از سرطان

به دلیل مشکلاتی این موضوع محقق نشد ولی به دنبال اجرایی شدن این مسئله هستیم تا شاهد کاهش هر چه بیشتر سرطان و پیشگیری از آن باشیم. البته غربالگری سرطان را در زمینه پایش سلامت انجام می‌دهیم که البته هر چند جامعیت ندارد، ولی گام‌هایی در این راستا به شمار می‌رود.

رشد سرمایه‌ای شرکت به چه صورت بوده است؟

چوبینه: در واگذاری‌ها فراخوان‌هایی انجام داد‌ه‌ایم که این مسئله در جهت انتخاب شریک همکار و به نوعی انتخاب پیمانکار برای ارائه خدمت بوده است. 18 مرکز درمانی داریم که گروه‌های مختلف درمانی در آنها مستقر هستند. بخشی از آنها با مشارکت بخش خصوصی ارائه خدمات به بیماران انجام می‌دهند که استانداردهای وزارت بهداشت و استانداردهای ما را رعایت می‌کنند.

رشد 300 درصدی سرمایه‌ای در شهر سالم

برای این منظور به بخشی از شرکا ساختمان اجاره‌ای و مشارکتی ارائه می‌کنیم همچون داروخانه‌ها که مجوز برای پزشک داروساز است و فضا از جانب ما تأمین می‌شود. بیماران نیز از جانب ما به سمت آنها ارجاع می‌شوند. سال گذشته شفافیت‌های خوبی در زمینه واگذاری‌ها و مناقصات داشتیم. افراد زیادی در این زمینه رقابت داشتند که کشف قیمت‌های مناسبی انجام گرفت و نسبت به سنوات قبل از آن 300 درصد رشد در واگذاری‌ها داشت. بنابر این درآمد حاصل از این نوع  خدمت برای شهرداری افزایش یافت.

با کمبود پزشک در مراکز درمانی مواجه هستید؟

چوبینه:‌ در برخی از حوزه‌ها با کمبود پزشک مواجه بودیم که فراخوان انجام دادیم و برای توسعه نیاز به همکاری‌های بیشتری داریم. البته برخی از درمانگاه‌ها در تعدادی از مناطق با ازدحام جمعیت و در برخی از مناطق با کسری جمعیت همراه هستند و ما به این زمینه پیش می‌رویم که برخی از تخصص‌ها که بیماران بیشتر نیاز دارند را افزایش دهیم.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار