246593
۰۱ شهریور ۱۴۰۱

در دست پیگیری بودن مدیریت پدیده کودکان کار و خیابان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در دولت سیزدهم جلسات متعددی در جلسه شورای اجتماعی کشور در رابطه با کودکان کار و خیابان داشتیم و عوامل و موضوعات مرتبط با این پدیده از جریان شناسایی تا توانمندسازی در دست پیگیری است تا کودکان کار و خیابان را مدیریت کنیم.

به گزارش کودک پرس ،علی محمد قادری روز سه شنبه در برنامه تلویزیونی افزود: پدیده کودکان کار و خیابان برگرفته از چند عامل است. یکی  از عوامل برگرفته از مهاجرت و حاشیه نشینی است. عوامل کودکان کار و خیابان، چندبُعدی است.

وی ادامه داد: طبق کنوانسیونی که حقوق کودک را دربرمی‌گیرد، فرد زیر ۱۸ سال نمی‌تواند کار کند. نگاهی براساس قوانین موضوعی در مجلس شورای اسلامی است که دستگاه‌هایی به عنوان متولی ساماندهی و توانمندسازی خانواده کودکان کار و خیابان شناخته شده است. کودکان به صورت شبکه ای ممکن است در مسیرهای کار و خیابان قرار بگیرند و این موضوع غیرقابل انکار است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تمام استان های کشور درگیر موضوع کودکان کار و خیابان نیستند و برخی استان ها درگیر هستند. بهزیستی از دستگاه های موثر در ساماندهی کودکان کار و خیابان است که با دستگاه‌های دیگر در این زمینه باید همکاری کند.

بهره‌مندی مادام‌العمر بسترگرایان از خدمات بهزیستی 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه سخنان خود به اجرای طرح غربالگری شنوایی در کشور اشاره کرد و گفت: هر ساله چند میلیون کودک در طرح‌های غربالگری بهزیستی شرکت می کنند و افرادی که در این طرح ها به عنوان “ستاره‌دار” شناسایی می شوند، تحت حمایت های بهزیستی قرار می گیرند.

قادری با  اشاره به حمایت های بهزیستی به دنبال آسیب های اجتماعی اعم از نوپدید و نوظهور براساس اشکالاتی که به وجود می آیند، افزود: بهزیستی در همه امور نقش دارد اما متاسفانه دیده نمی شود. هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد و پدری معلول بسترگرا می شود بعد از طی دوره نقاهت در بیمارستان، تا آخر عمر از حمایت های بهزیستی مانند حق پرستاری، خدمات در منزل و مستمری برخوردار می شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی از مهمترین سازمان های حمایتی است که ۷ میلیون نفر را تحت پوش دارد و گاهی نگهداری یک فرزند از یک روزگی تا آخر عمر را عهده دار است.

پوشش ۸۰ درصدی خدمات اورژانس اجتماعی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در اورژانس اجتماعی به موضوعاتی مانند کودک آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری پرداخته می شود و نگاه مداخله در بحران در اورژانس اجتماعی وجود دارد. پرسنل اورژانس اجتماعی در سراسر کشور تقریبا پوشش ۸۰ درصدی در کشور دارند.

قادری افزود: هموطنان از ابتدای تماس با شماره اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ از خدمات بهره مند می شوند و همکاران اورژانس اجتماعی مراجعه در محل دارند و در کنار سایر دستگاه ها میدان عمل را به دست می گیرند.

وی ادامه داد: همچنین هنگامی که حکم مراجع قضایی منجر به نگهداری فردی در مراکز بهزیستی می شود، آن فرد در مراکز بهزیستی از خدمات بهره‌مند می شود.

قادری در ادامه به مشاوره های بهزیستی اشاره کرد و گفت: خط ارتباطی ۱۴۸۰ موضوعات روانشناختی را پیگیری می کند و اکنون بیش از سه هزار مرکز مشاوره در سطح کشور داریم.

بهزیستی اولین دستگاه در دولت سیزدهم است که مردمی‌سازی را شروع کرد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مردمی سازی یکی از موضوعات خوبی است که در دولت سیزدهم مطرح شد و از ابتدای خدمتم اتحاد آحاد مردم را با پیکره بهزیستی برقرار کردم. بهزیستی اولین دستگاه در دولت سیزدهم است که مردمی سازی را شروع کرده است.

قادری افزود: در برنامه هایی که به عنوان پویش و طرح تحولی در سازمان بهزیستی مطرح است، دانشجویان و گروه های مردمی حضور دارند. برون سپاری خدمات به بخش غیرانتفاعی و گروه‌های جهادی انجام می شود. گروه‌های جهادی در همه عرصه‌ها از جمله در دوران کرونا در کنار کادر درمان حضور داشتند.

وی ادامه داد: در امر مردمی‌سازی، بهزیستی از این امر مستثنی نیست بلکه با سرعت بالایی افراد را در جلسات متعدد خود دعوت کرد و مدیران استانی با مردم ارتباطات را برقرار کردند و تا پایان سال گزارش خوبی در رابطه با اتصال با گروه های جهادی خواهیم داشت.

اعتیاد به صورت ناباورانه به بهزیستی سپرده شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از موضوعاتی که غیرقابل باور بود که به بهزیستی بسپارند، موضوع اعتیاد بود اما در سنوات گذشته برنامه معتادان متجاهر را به بهزیستی تکلیف کردند. اعتیاد در همه کشورها مطرح است و به تبع آن برنامه های کاهش آسیب و پیشگیری وجود دارد.

قادری ادامه داد: یکی از عوامل برونداد اعتیاد به مددکاری مرتبط است. مددکاران بهزیستی در مدیریت موردی معتادانی که در مراکز ماده ۱۶، جانمایی می شوند، حضور دارند. اما زنجیر صیانت، شناسایی و پاکسازی سیمای شهری نیز در این موضوع وجود دارد و بهزیستی تا پایان برنامه ششم توسعه این موضوعات را پیگیری کرد.

وی اضافه کرد: مردم برای ساماندهی معتادان متجاهر باید در محلات همکاری داشته باشند و لازم است انسجام محلی را در پهنه های شهری داشته باشیم. شهرداری تهران پای کار آمده است و معتادان متجاهر را مدیریت خواهند کرد.

همه دستگاه ها باید برای مناسب سازی همکاری کنند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی دستگاه ها فرهنگ مرتبط با حضور موثر معلول در اجتماع را ندارند یعنی معلولیت و سالمندی را از خود جدا می دانند در حالیکه از ما جدا نیست. همه دستگاه ها باید در حوزه مناسب سازی و حمل و نقل شهری همکاری کنند.

قادری افزود: دستگاه های که طبق قانون در حوزه افراد دارای معلولیت تکلیف داشتند اما عملکرد مناسبی نداشتند بدانند معلولیت دور از خود و خانواده آنها نیست. بهزیستی امروز با افتخار در کنار مردم قرار دارد و از مردم به عنوان حلقه های میانی در گام دوم انقلاب استفاده خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار