183408
۰۶ آبان ۱۳۹۷
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد؛

طلاق والدین و فقر مالی عوامل مهم تاثیرگذار در بازماندگی یا ترک تحصیل کودکان و نوجوان

جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از آمار نامشخص کودکان بازمانده از تحصیل انتقاد کرد و عامل اصلی این معضل را در طلاق والدین و فقر مالی آنها دانست.

به گزارش کودک پرس ، جبار کوچکی‌نژاد با بیان اینکه مطابق با “لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان” که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، خانواده‌هایی که مانع ادامه تحصیل فرزندان خود می‌شوند پیگرد قانونی خواهند شد و به بهزیستی و نیروی انتظامی معرفی می‌شوند، گفت: آموزش و پرورش باید در پی اجرای این قانون آمارهایی دقیق به مجریان درخصوص کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل ارائه داده و همکاری لازم را داشته باشد.

 

طلاق والدین و فقر مالی دو عامل اصلی بازماندگی یا ترک تحصیل در کودکان و نوجوان

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طلاق والدین و فقر مالی دو عامل اصلی بازماندگی یا ترک تحصیل در کودکان و نوجوان به شمار میایند، افزود: در پی تصویب این طرح کمیته امداد، بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها نسبت به تحصیل کودکان و نوجوانان مسئول خواهند بود.

وی با اعتقاد به اینکه یکی از نقاط قوت لایحه مذکور پرداختن به سازوکارهای پیشگیری از تضییع حقوق کودکان در عین توجه به مجازات‌های لازم برای مجرمین کودک آزاری است، ادامه داد: با این حال میزان فراهم بودن بسترهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اجرای این قانون و چالش‌های پیش‌روی آن قابل بحث است.

 

شرایطی مهیا شود که کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه علم‌آموزی و کسب مهارت بازگردند

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه بازماندن از تحصیل به دلایل فقر خانواده، کمبود امکانات و نبود اماکن آموزش در مناطق محروم، ازدواج در سنین پایین و تعصب‌های خانوادگی در ممانعت از حضور دختران در مدرسه رخ می‌دهد، اضافه کرد: اگرچه چرخه معضلات در جامعه غیرقابل انکار است اما باید شرایطی مهیا شود که کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه علم‌آموزی و کسب مهارت بازگردند.

ارائه راهکارهایی سازنده برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه در درجه نخست نیازمند اجرای یک پروژه همه‌ جانبه برای شناسایی دقیق آن‌ها و داشتن آمار شفاف در این خصوص است.

ضرورت شناسایی دقیق کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و داشتن آمار شفاف

وی اظهار کرد: ارائه راهکارهایی سازنده برای بازگرداندن دانش‌آموزان بالقوه به مدرسه در جریان اجرای این قانون در درجه نخست نیازمند اجرای یک پروژه همه‌ جانبه برای شناسایی دقیق کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و داشتن آمار شفاف در این خصوص است.

 

آموزش‌ و پرورش آماری شفاف از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل ندارد

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه داشتن آماری از جمعیت کودکان محروم از تحصیل به تفکیک جنسیت و شهر و روستا با هدف طراحی برنامه‌های مناسب برای هر گروه از کودکان محروم از تحصیل ضروری است، گفت: با این وجود وزارت آموزش‌ و پرورش که متولی اصلی ایجاد بستر‌های مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان از ۶ تا ۱۸ساله است، آماری شفاف از تعداد کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل ندارد.

 

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از گذشت چندین سال به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تصویب کلیات، تاکنون شماری از بنده‌های آن در شور دوم توسط نمایندگان تصویب شده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار