18305
۲۹ خرداد ۱۳۹۶
مصاحبه خبرگزاری کودک با مریم رعایایی مربی با سابقه مهدهای قرآن؛

اگر اقدام آتش به اختیار در مناطق محروم نداشته باشیم تنزل فرهنگ قرآنی خواهیم داشت

بنده مکانهایی را میشناسم که حتی برای برگزاری کلاس و تامین نیروی انسانی برای آموزش قرآن و بسیاری از فعالیتهای مهم فرهنگی دچار مشکل هستند و متاسفانه پاسخگویی قابل توجهی در این زمینه نشده و خیلی از این مکانها با هزینه کم خیرین محترم یا نذورات مردمی و گاهی صدقات جهت انجام کار فرهنگی اداره میشود.

به گزارش کودک پرس، این روزها بحث مربوط به مهدهای قرآنی در بین خانواده ها داغ است و بسیاری برای ثبت نام فرزندان خود در اینگونه مهدها به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد مهدهای قرآنی هستند. بدین منظور کودک پرس به سراغ یکی از فعالان با سابقه در این حوزه رفته و به همین بهانه گفتگویی با این مربی کارکشته انجام داده است.

 

  • لطفا به طور خلاصه خودتان برای مخاطبان معرفی کنید و سوابق فعالیت های خود را بفرمایید

بنده مریم رعایایی هستم. از دوران نوجوانی در زمینه آموزش قرآن فعال بودم و حدود ۱۳ سال هم سابقه آموزش متمرکز برای رده های سنی خردسال و کودک و نوجوان در نهادها و ارگانها و سازمانهای مختلف قرآنی و همینطور آستان مقدس امامزادگان و مساجد و مدارس مختلف را دارم. در سال ۱۳۸۴ بعد از گذراندن دوره دو ساله حفظ ویژه قرآن کریم موفق به حفظ کل قرآن کریم در مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) شدم.

استاد بنده در این زمینه سرکار خانم دکتر فاطمه حسینی علایی حافظ روشندل و مدرس دانشگاه بودند که بهترین الگو و مشوق من و دوستانم برای به ثمر نشاندن نهال امید در زمینه حفظ قرآن و فعالیت های قرآنی بودند،که  از همین جا دست پر مهرشان را به نشانه تقدیر بوسه میزنم. رشته تحصیلی بنده کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است.

 

  • به نظر شما سیستم آموزشی کشور تا چه حد در فراگیری آموزه های قرآنی موفق عمل کرده است؟

از نظر بنده سیستم آموزشی کشور در فراگیری آموزه های قرآنی در حد متوسط عملکرده است و در کلاسها بیشتر به بحث روخوانی قرآن کریم پرداخته میشود. با توجه به معانی و مفاهیم بلند قرآنی و داستانهای آموزنده در این کتاب انسان ساز جای تامل و درنگ بیشتر از سوی مؤلفین محترم کتب درسی است؛ که به فرموده قرآن کریم: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻣﻨﺖ ﻧﻬﺎﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﺎﻯ ﻓﻜﺮﻯ ﻭ ﺭﻭﺣﻰ ] ﭘﺎﻛﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻣﻮﺯﺩ ، ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﺁﺷﻜﺎﺭﻯ ﺑﻮﺩﻧﺪ .» (164) آل عمران

از این آیه مبارکه هدف رسالت مهم انبیاء الهی و لزوم تزکیه در کنار تعلیم استخراج میشود و اینکه اکثر اوقات تزکیه مقدم بر تعلیم است که ان شاالله در تدوین برنامه های آموزش و پرورش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

بنده در نظر سنجی کتب پیش دبستانی به طور تفصیل نظر خود را مبنی بر ارتقاء سطح آموزشی کتاب رنگین کمان (قرآن پیش دبستان) از نظر محتوا و طراحی جذابتر توسط کارشناسان محترم این حوزه به مسئولین مربوطه تقدیم کردم.

انسان سازی از اصول مهم کار ما معلمین است که باید در کنار آموزشهای مختلف در هر حال خدا را متذکر شد. و بر هیچکس پوشیده نیست که قرآن کریم لبریز از علوم مختلف پزشکی؛ ستاره شناسی و نجوم؛مباحث روانشناسی و…. می باشد که چه زیباست ما در هر زمینه ای که تدریس میکنیم هدفمان نزدیکتر کردن مخاطبمان به خداوند رحمان باشد و مصداق ‌*برگ درختان سبز در نظر هوشیار / هر ورقش دفتریست معرفت کردگار* باشیم.

 

  • به عنوان یک فعال با سابقه در حوزه مربی گری قرآنی برای کودکان جای چه اقداماتی از سوی دولت مردان دراین حوزه را خالی می دانید و چه انتظاراتی از آنها دارید؟

بنده سالهاست که مربی قرآن هستم و به این حرفه نه فقط به چشم شغل توجه نمیکنم بلکه با تمام وجود عاشق این کار هستم و برای ترویج فرهنگ قرآنی و انس کودکان و نوجوانان عزیز از هیچ کاری در حد توانم دریغ نکردم. موسسات و مراکز و کانونها و دارالقرآنهای متعددی در سطح کشور فعالیت میکنند که اکثرا به صورت خودگردان فعال هستند و متاسفانه بودجه مناسبی به این امر خطیر تعلق نگرفته.

در مناطق محروم اگر اقدامات جهادی و یا به فرموده اخیر رهبر عزیزمان اقدامات آتش به اختیارانه نباشد به صورت چشمگیری شاهد تنزل فرهنگ و مفاهیم قرآنی و مذهبی خواهیم بود.

بنده مکانهایی را میشناسم که حتی برای برگزاری کلاس و تامین نیروی انسانی برای آموزش قرآن و بسیاری از فعالیتهای مهم فرهنگی دچار مشکل هستند و متاسفانه پاسخگویی قابل توجهی در این زمینه نشده و خیلی از این مکانها با هزینه کم خیرین محترم یا نذورات مردمی و گاهی صدقات جهت انجام کار فرهنگی اداره میشود!

جای تامل است که کاش ما نیز مانند خیلی از کشورهای غربی که به آموزش های مختلف از سنین کودکی توجه خاص و ویژه دارن میتوانستیم سرمایه گذاری حساب شده و بهتری در زمینه نهادینه کردن مفاهیم بلند اسلامی در کودکانمان داشته باشیم، چرا که به فرموده پیامبر اکرم(ص): آموختن در کودکی مانند،حک کردن بر سنگ است(که نشانه عمق اثرپذیری در سنین کودکی است). امید است مسئولین محترم به انجام فعالیتهای قرآنی و فرهنگی در مناطق محروم عنایت بیشتری داشته باشند.

 

  • به نظر شما آیا با وجود منابع غنی مثل سیره ائمه اظهار علیهم السلام و آموزه های قرآنی ، نظام آموزشی کشور نیازی به اسناد خارجی مثل سند 2030 دارد؟ نظر شما در این زمینه چیست؟

پیامبراکرم (ص) در حدیث شریف ثقلین فرمودند: همانا من دو امانت گرانبها را در میان شما به یادگار گذاشتم. کتاب خدا و اهل بیتم؛ مادامی که به این دو تمسک جویید گمراه نخواهید شد. می دانیم دین مبین اسلام کاملترین دین است که تمام دستورات انسان ساز در قرآن و احادیث آمده و سیره اهل بیت (علیهم السلام) سرشار از آموزه های بلند ترببتی، اخلاقی و رفتاری در زمینه های مختلف اعم از تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، روابط زناشویی، روابط والدین و فرزندان و در سایر زمینه‌هایی که لازمه رشد و شکوفایی باشد بیان شده است.

و با توجه به اینکه سند تحول آموزش و پرورش تدوین شده در جمهوری اسلامی ایران که بر اساس فرهنگ غنی اسلامی ایرانی تدوین شده در دسترس ماست نیازی به سندهای بیگانه که مغایرتهای زیادی با فرهنگ اسلامی و فرهنگ این مرز و بوم دارد ؛ نخواهیم داشت.

با کمی دقت در آیات و روایات و احادیث میتوانیم تمام نیازهایی که لازمه تربیت نسلی فهیم و مقتدر و با سواد هست را در نظام آموزشیمان چه در خانواده و چه مدرسه استفاده کنیم و به فرموده رهبرمعظم انقلاب اسلامی ما اجازه نمیدهیم غربیها برای تربیت نسل ما برنامه ریزی کنند.

 

  • آیا سازمان امور مساجد با مهدهای قرآنی ارتباط گیری کرده است؟ به نظر شما این سازمان چه نقتشی در حمایت از این گونه مهدها می تواند ایفا کند؟

سازمان امور مساجد با مهدهای قرآنی مرتبط با خود سازمان ارتباط خوبی دارد البته نه در تمام مساجد. انتظار می رود این سازمان برنامه ریزی نظامندتری در این زمینه داشته باشد و طی یک برنامه منسجم تمام مساجد فعال در تهران و شهرهای اطراف آن و شهرستانها را تحت حمایت قرار دهد.

 

  • و سخن پایانی؟

در آخر از طریق این رسانه از مخاطبان عزیز تقاضا دارم که اوقات فراغت تابستان را غنیمت شمرده و به هر صورت که در توان دارند در زمینه گسترش فرهنگ قرآنی فعالیت کنند. خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار