موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل/کودک پلاس
17955
۲۴ خرداد ۱۳۹۶

پیشنهاداتی برای نجات کودکان یمن

به گزارش کودک پرس، نزدیک به شش سال از آغاز امیدوار شدن مردم یمن برای رهایی از علی عبدالله صالح دیکتاتوری که بیش از دو دهه در یمن حکمرانی کرد، می‌گذرد. شش سالی که فرآیند و فراز و نشیب‌های فراوانی را نصیب فقیرترین کشور عربی نمود. یمن با داشتن سابقه طولانی مدت تمدنی و فرهنگی […]

به گزارش کودک پرس، نزدیک به شش سال از آغاز امیدوار شدن مردم یمن برای رهایی از علی عبدالله صالح دیکتاتوری که بیش از دو دهه در یمن حکمرانی کرد، می‌گذرد. شش سالی که فرآیند و فراز و نشیب‌های فراوانی را نصیب فقیرترین کشور عربی نمود. یمن با داشتن سابقه طولانی مدت تمدنی و فرهنگی در جهان عرب و اسلام، به واسطه تسلط طولانی مدت استعمار و حاکمان دیکتاتور امروزه در فقر فرهنگی و اقتصادی به سر می‌برد.

فاجعه انسانی در یمن

جنگ ویرانگر سعودی‌ها و ائتلاف عربی علیه یمن در حالی در سومین سال خود قرار دارد که بر اساس آمار بیش از 35 هزار نفر کشته و زخمی شده‌اند که از بین آن‌ها، ۱۰ هزار کودک و زن و ۲۵ هزار نوجوان‌اند. ائتلاف عربی ضد یمن به سرکردگی عربستان، از آغاز تجاوز خود به یمن بیش از ۲۵۲۴۳۸۰ موشک زمین به هوا، بمب‌های خوشه‌ای، فسفری، حرارتی و غیره استفاده کرده و همه آن‌ها برای اهدافی مسکونی و انسانی استفاده شده است.

ائتلاف عربستان بر اساس آمار منتشر شده، ۱۰۵ هزار حمله هوایی در آسمان یمی داشته که شامل روزانه ۱۵۰ حمله هوایی است. البته مطابق گزارش‌های وزارت دفاع آمریکا و انگلیس تاکنون ۱۷۰ هزار حمله هوایی علیه یمن صورت گرفته است، یعنی چیزی حدود ۲۴۰ حمله هوایی در روز.

یمن طی دو سال که شاهد جنگ نابرابر علیه خود بود، تحت شدیدترین محاصر‌ه‌ها قرار گرفته است و مردم آن در نتیجه محاصره دریایی، زمینی و هوایی در شرایط اسف‌باری به سر می‌برند. ۲۰ میلیون نفر نیازمند دریافت کمک‌های انسانی فوری هستند. ۲ میلیون کودک یمنی از آموزش محروم شدند. ۳ میلیون کودک از سوءتغذیه رنج می‌برند. ۱۰ میلیون کودکی یمنی به مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند. ۸ هزار کودکی یمنی روزانه بر اثر نبود دارو و شیوع بیماری‌های کشنده جان خود را از دست می‌دهند. ۳ میلیون شهروند یمنی آواره و بی‌سرپناه شده‌اند و ۱۵ میلیون در حالت گرسنگی به سر می‌برند. همچنین «استفان اوبرین» مدیر امور کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل در نیمه اسفند ۱۳۹۵ از خطر جدی قحطی در یمن خبر داد و گفت: «اگر جامعه بین‌الملل بودجه و مسئولیت خود را افزایش ندهند و طرفین درگیری‌ها همچنان دسترسی کمک‌های انسان دوستانه را محدود کنند، با خطر جدی قحطی در یمن روبرو هستیم.» وی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ۱۹ میلیون نفر از جمعیت ۲۶ میلیون نفری یمن در حال حاضر به کمک‌های انسان دوستانه نیازمند هستند و هفت میلیون یمنی نمی‌دانند که وعده غذایی بعدی آن‌ها از کجا تأمین خواهد شد. هم‌چنین سازمان ملل خواستار کمک ۲٫۱ میلیارد دلاری به یمن شده است.

وظیفه پرچم‌داران انقلاب مستضعفین

1- سطح رسمی و دولتی

یکی از وظایف نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، حمایت از مستضعفین در سراسر جهان و جهان اسلام است. دولت مستقر در صنعا که در ایران به دولت انصارالله مشهور شده است، از جهاتی مشروعیت سیاسی و مردمی هم برخوردار است. البته هرچند برخی تحلیل گران در شیوه کنار گذاشتن شدن عبدربه منصور هادی و فرار وی به عدن، سوالات حقوقی مختلفی مبنی بر صحیح نبودن رفتار دولت صنعا و انصارالله مطرح می‌نمایند، اما آنچه مسلم است آن است که حتی اگر دولت عدن را مشروع بدانیم، شیوه حضور و عملکرد دولت سعودی ولو با درخواست دولت عدن کاملاً منطبق بر یک جنایت تمام‌عیار جنگی است؛ لذا به نظر می‌رسد از دولت جمهوری اسلامی توقع می‌رود رفتاری بسیار فراتر و دقیق‌تر از وضعیت کنونی را دنبال نماید که برخی از آنان عبارت‌اند از:

– پیگیری حقوقی جنایات سعودی و ائتلاف عربی در مجامع حقوقی و سیاسی بین‌المللی

– اقدامات وسیع سیاسی و دیپلماسی فعال صلح با دیگر کشورهای جهان به‌منظور تشدید فشار بر سعودی و کمرنگ‌تر کردن تأثیر حمایت یا سکوت برخی کشورهای غربی چون آمریکا و انگلیس از حملات سعودی

– تلاش سیاسی برای تقویت وجهه سیاسی و مشروعیت سیاسی دولت ملی صنعا

– مطرح کردن موضوع یمن در کنفرانس‌ها و همایش‌های منطقه‌ای با تمرکز بر راه حل مردم سالاری و عدم دخالت قدرت‌های خارجی

– مستندسازی حقوقی جنایات سعودی برای ارائه به سازمان‌ها و ثبت در تاریخ

2- سطح غیررسمی و دیپلماسی عمومی

جدا از وظایف و خواسته‌هایی که در بالا گفته شد، بخشی از اقداماتی که از آن غافل شده است، خارج از سطح رسمی است. متأسفانه بحران یمن هم تحت تأثیر دیگر تحولات یمن بسیار با ادبیات فرقه‌گرایی، نبرد شیعی-سنی و همچنین رقابت ایران- سعودی روایت شده است. این روایت بخشی از آن هم ناشی از اشتباه برخی رسانه‌ها و دلسوزان داخلی ایران هم می‌باشد.
باید در این خصوص سعی شود با انسانی نمودن وضعیت یمن و رفع برخی سوتفاهمات مانند شیعی دانستن تمام طیف مخالفان سعودی، از تکرار اشتباه روایت فوعه و کفریا و …جلوگیری شود. درصورتی که در روایت داخلی و منطقه‌ای رسانه‌های مقاومت بر وجهه مذهبی تاکید شود نه تنها در پازل کلان منطقه‌ای استکبار در منطقه بازی کرده‌اند، بلکه کاملاً در انجام رسالت خویش یعنی حمایت از مستضعفین رفوزه خواهند شد. لذا برخی اقدامات برای رفع این سو تفاهم و انجام رسالت در حمایت از مردم یمن عبارت‌اند از:

– تلاش برای تبدیل موضوع یمن به یک سوژه انسانی و زدودن وجهه فرقه‌گرایی آن

– فعالیت رسانه‌ای برای جهانی کردن موضوع فاجعه‌بار انسانی یمن

– تبیین و توضیح وضعیت یمن برای مخاطبین داخلی جمهوری اسلامی ایران

– ارتباطات گیری در جهان اسلام و جلب توجه فعالین این عرصه به موضوع یمن

– کمرنگ کردن وجهه مذهبی و فرقه‌گرایی حامیان جمهوری اسلامی در موضوع یمن

– پوشش دادن وضعیت انسانی مردم تحت حمایت دولت عدن که تحت تأثیر جنگ در وضعیت بغرنجی به سر می‌برند.

به امید آنکه جبهه فرهنگی و جمهوری اسلامی بیش از پیش بر مسئله یمن حساسیت و توجه نشان دهد و رسالت خود را در قالب یک دولت و هم‌چنین یک رسانه‌ی عمومی در بحران یمن را عملی سازد. وضعیت امروزی و اقدامات انجام شده نشان می‌دهد که عملکرد قابل دفاعی متأسفانه صورت نگرفته است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار