موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
174100
۱۲ شهریور ۱۳۹۷

پاسخ کلیشه‌ای‌ سینماگران برای بهبود ‌وضعیت “سینمای کودک”/ مسئولان حمایت کنند

سینمای کودک که بر پایه تخیل، سرگرمی، ماجرا و اندیشه شکل گرفته، جدای سینمای کشور نیست اما عدم استقبال سینمای کودک و نوجوان منزوی کرده است و دغدغه فروش گیشه را برای سینماگران این حوزه ایجاد کرده است.

به گزارش کودک پرس ،ژانر کودک یکی از ژانرهای مهم و البته حساس در سینمای ایران است، ژانری که مخاطب خاص خود را دارد و تاثیرگذاری آن در جامعه فرهنگی قابل توجه است.

سینمای کودک که بر پایه تخیل، سرگرمی، ماجرا و اندیشه شکل گرفته، جدای سینمای کشور نیست اما عدم استقبال سینمای کودک و نوجوان منزوی کرده است که در همین زمینه با برخی از هنرمندان و فیلم سازان این حوزه صحبت کردیم.

در همین زمینه وحید نیکخواه آزاد به خبرنگار تسنیم می گوید:  ارزان تمام شدن ساخت فیلم سینمایی دلیل شکست آن در گیشه نیست، اظهار داشت: اگر ما فیلمی بسازیم که پخش‌کننده و سینمادار آن را بخواهد، برگشت سرمایه تضمین می‌شود.

وی افزود: ما متأسفانه سینما را به 2 دسته با ارزش بدون مخاطب و مبتذل با مخاطب دسته‌بندی کردیم، باید این انحصار شکسته شود.

کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه همواره برای من این سؤال در سینما کودک مطرح بود که اگر سینمای کودک ما آنقدر مفلوک است چرا وارد این عرصه شدیم، گفت: نباید همواره گفت که دهه شصت دوره طلایی بود زیرا تغییرات زیادی در تمام حوزه‌ها در سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رخ داده و اکنون صاحب سینما اکران فیلم را معلوم می‌کند.

 

وی با بیان اینکه باید به دنبال راهکار برای رفع مشکل اکران بود، افزود: ما با 2 مشکل مواجه هستیم یکی اینکه فیلم‌های خوبی در حوزه کودک نداریم و دوم اینکه نظام مشخصی برای اکران و عرضه این فیلم نداریم.

 

ضرورت تشکیل اتاق فکر برای سینمای کودک

گوهر خیراندیش، بازیگر سینما و تلویزیون ایران نیز با اشاره وضعیت سینمای کودک به خبرنگار تسنیم گفت: پژوهش علمی و مطالعه دقیق در تولید فیلم‌های کودکان و نوجوانان وجود ندارد و این یک ضعف محسوب می‌شود زیرا هیچ آسیب شناسی‌ در این مورد نشده جایی ندیده‌ام که برای بهبود فیلم کودک و نوجوان و جذب آن‌ها توسط کارشناس تحقیق علمی شود.

وی افزود: برای اینکه وضعیت سینمای کودک و نوجوان بهتر شود باید هم‌فکری در قالب یک اتاق فکر برای تولیدات ایجاد کنند تا محتواهای خوبی که پیشنهاد می‌شود با توجه به نوع سوژه مورد ارزیابی قرار گیرد تا تولید خوبی بیرون بیاید.

بازیگر سینما و تلویزیون ایران گفت: از این نظر به فیلمنامه تاکید می‌کنم زیرا زمانی ما درسینما یک اثر ماندگار داریم که سال‌ها در زذهن مخاطب می‌ماند که پشت آن یک فیلمنامه قوی باشد و برای اینکه سینمای کودک و نوجوان ایران رونق یابد و رشد کند نیاز به توجه  مسئولان و بودجه‌های لازم را می‌طلبد.

 

سینمای کودک نیازمند نگاه جدی است

امیر حسین صدیق نیز دراین باره به خبرنگار تسنیم می گوید برخی‌ها فکر می‌کنند ساخت فیلم کودک ونوجوان ساده است و این در حالی است که ساخت فیلم کودک برخلاف تصور ساده نیست و پیچیده است.

این هنرمند سینما و تلویزیون افزود: برای اینکه سینمای کودک ونوجوان رونق بگیرد نیاز به برنامه‌ریزی دقیق از ابعاد  مختلف است و باید این را نیز اشاره کنم که ما برای کودک در کشور ظرفیت بسیار خوبی داریم و می‌توان کار خوب انجام داد اما در زمان کوتاه و با برنامه‌ریزی کوتاه مدت نمی‌توان این کار را انجام داد.

وی افزود: اگر برای رشد فیلم کودک و نوجوان برنامه‌ریزی کرد و حمایت شود در نوع خود یک کار بزرگ فرهنگی در کشور انجام شده زیرا هم نسل‌های آینده با سینما آشنا می‌شوند و هم با توجه به تاثیرگذاری زیاد این فیلم‌ها نقش زیادی در شخصیت کودکان و نوجوان دارد.

 

خواستار رفع مشکلات اکران هستیم

غلامرضا آزادی کارگردان سینمای کودک نیز دراین باره بیان کرد: یکی از ضعف‌های سینمای کودک به دلیل نداشتن اکران این است که به‌جای تبدیل ‌شدن به سریال در تلویزیون به فیلم‌های سینمایی تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها با سینما بهتر می‌توانند زندگی کنند، افزود: ما در گذشته ژانرهای مختلف حوزه کودک داشتیم اما در طول سال‌های گذشته سینمای بزرگ‌سال با ترفند سینمای کودک را نقد کرد.

کارگردان سینمای کودک با بیان اینکه درباره دورنمای اکران فیلم کودک گفت: ما دلمان برای کودکان می‌سوزد و به همین دلیل برای کودک فیلم تولید کردیم و فکر می‌کنم برای رفع مشکل اکران ، از شورای صنفی سهم خواهی کنیم و پخش را طلب کنیم.

 

توسعه فضاهای سینمایی زمینه رشد سینمای کودک

داریوش بابائیان، کارگردان سینمای ایران نیز در این باره می گوید: توسعه فضاهای سینمایی جدید سبب رقبت بیشتر مردم به سینما می شود و چه خوب که در این سینماها فیلم های کودک نمایش داده شوند.

این کارگردان سینمای ایران گفت: زمانی که جشنواره کودک در اصفهان است باید پایگاه خوبی برای رشد سینمای کودک باشد و از کودکان و نوجوانان اصفهانی در ساخت این فیلم ها استفاده شود همانطور که اکنون هنرمندان فعال سینمای کودک امروز کودکان و نوجوانان دیروز اصفهان بودند.

هوشنگ حریرچیان، بازیگر سینما و تلویزیون ایران به خبرنگار تسنیم درباره رشد سینمای کودک می گوید: فیلم  سازان هرسال تلاش می کنند که کارهای خوبی بسازند و امیدواریم که تبلیغات خوبی انجام شود تا خانواده ها بتوانند از این ژانر موثر و فرهنگی بهره  ببرند.

وی معتقد است که باید حمایت های همه جانبه از سینمای کودک انجام شود تا شاهد رشد این ژانر سینمایی در کشور باشیم.

تنها با فراهم آوردن شرایط مُساعدی، می توان به سینمای کودک به عنوانِ «سینمای آینده» اُمید داشت و فردای روشن تری را برای این شاخه پُرجاذبه در عرصه هنر صنعت سینما و فیلمسازی، انتظار داشت.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار