موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
173065
۰۶ شهریور ۱۳۹۷
مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

پوشش تحصیلی ۸۱ درصدی دختران در دوره متوسطه دوم

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش گفت: پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی ۹۸ درصد، در دوره متوسطه اول ۹۲ درصد و در دوره متوسطه دوم ۸۱ درصد است که لزوم افزایش جذب دختران در دوره متوسطه دوم را نشان می‌‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، فرحناز مینایی‌پور مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری هفته دولت که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در یک ساله اخیر که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، افزود: در برنامه‌ریزی کلان کشور، وزارتخانه‌ها به سه دسته «وزارتخانه‌های حساس به جنسیت مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت»، «وزارتخانه نیمه حساس به جنسیت مانند وزارت ارشاد» و «وزارتخانه غیر حساس به جنسیت مانند وزارت نیرو و وزارت راه» تقسیم می‌شوند.

مینایی‌پور ادامه داد: تنها وزارتخانه‌هایی که دفتر امور زنان دارند، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش هستند و مابقی وزارتخانه‌ها، مشاور زنان دارند.

 

وی با بیان اینکه یک میلیون کارمند خانم در دولت فعالیت می‌کنند که نیمی از آنها در آموزش و پرورش هستند ، گفت: ۶.۵ میلیون دختر دانش‌آموز در آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش گفت: در راهبرد کلان این دفتر، توجه و حساس کردن برنامه‌ریزان به جنسیت در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر است؛ ضمن اینکه اهداف کار این اداره‌کل شامل محرومیت زدایی، عدالت محوری، توسعه شایستگی‌ها و توسعه شغلی زنان و دختران است.

 

وی به پوشش تحصیلی دانش‌آموزان دختر اشاره کرد و افزود: پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی ۹۸ درصد، در دوره متوسطه اول ۹۲ درصد و در دوره متوسطه دوم ۸۱ درصد است که لزوم افزایش جذب دختران در دوره متوسطه دوم را نشان می‌‌دهد.

مینایی‌پور درباره برنامه‌هایی در جهت افزایش میزان توانمندی‌های زنان برای حضور در پُست‌های مدیریتی، گفت: با توجه به مصوبه دولت مبنی بر حضور ۳۰ درصدی بانوان در پُست‌های مدیریتی، سعی کردیم آموزش‌های خاصی را برای بانوان مستعد داشته باشیم تا پُست‌های زنان در آموزش و پرورش ارتقا یابد.

 

وی به انجام برنامه‌هایی برای ارتقا و بینش و مهارت‌های دانش‌آموزان دختر اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا آموزش حقوق به دانش‌‌آموزان دختر داشتیم و در حالت تدوین کتاب حقوق شهروندی هستیم تا بتوانیم آموزش‌ها را گسترش دهیم.

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش از برگزاری دوره‌های ارتباطی برای اولیا و دانش‌آموزان خبر داد و اضافه کرد: تهیه بسته‌های بهداشتی و آموزش بلوغ و توزیع این بسته‌ها در مناطق محروم از دیگر اقدامات ما بوده است.

وی به برپایی کارگاه‌هایی در جهت نشاط دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری، آموزش مهارت‌های خوب زیستن را اجرا می‌کنیم.

 

مینایی‌پور، شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های دختران دهه ۸۰ را از دیگر اقدامات این اداره‌کل ذکر کرد و افزود: مدل نگرشی آنها متفاوت است و برنامه‌ریزان به آن کمتر توجه کردند که برنامه‌هایی در این راستا داریم.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های دیگر ما، گفتوگو است زیرا میزان گفت‌وگو در خانواده‌ها کم شده است و باید خانواده‌ها وقت بیشتری برای گفت‌وگو بگذارند و کارگاه‌های مختلف در این راستا برگزار شود.

 

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواستیم بررسی نقش و سیمای زن در کتب دوره ابتدایی را انجام دهد که البته قبلاً این کار انجام شده بود ولی چون اکنون کتاب‌ها جدیدالتألیف است، درخواست پژوهش جدید داشتیم.

وی در حوزه زنان فرهنگی به گردهمایی زنان مدیر در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های مهارت گفت‌وگو برای زنان فرهنگی برگزار می‌شود ضمن اینکه در راستای تحقق ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه، برای تحکیم بنیان خانواده، چند سلسله نشست‌ ویژه زنان فرهنگی برگزار کردیم.

 

مینایی‌پور به طرح بشری اشاره کرد و افزود: این طرح برای آموزش بلوغ به دختران و ارائه بسته‌های بهداشتی است که در سال‌های گذشته در پایه هفتم اجرا شد و امسال در نظر داریم آموزش‌ها را به پایه ششم ببریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص میزان حضور زنان در پُست‌های مدیریتی آموزش و پرورش، افزود: در حال حاضر از ۳۰ نفر عضو شورای معاونان وزیر، ۳ نفر از بانوان هستند؛ یک معاون وزیر، یک رئیسمرکز، ۳ مدیرکل، یک مدیرکل استانی، ۱۴ معاون مدیرکل  و ۲۴ رئیس منطقه، ۱۲ رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۹ رئیس ادارات استثنایی از بانوان هستند البته ۶۰ درصد مدیران مدارس از بانوان هستند و به طور کلی تقریبا ۶ درصد زنان در پست‌های کلان مدیریتی حضور دارند.

 

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در خصوص عدم اجرای طرح استتار یا شاداب‌سازی مدارس دخترانه گفت: طرح استتار در سال‌های گذشته انجام می‌شد که در تعدادی از مدارس هم اجرا شد اما بلندمرتبه‌سازی ساختمان‌ها اجازه اجرای این طرح را نمی‌داد و تنها راه این بود که روی حیاط مدرسه سقف ایجاد شود که این موضوع باعث می‌شد دانش‌آموزان از نور خورشید محروم شوند و در نتیجه این طرح اجرا شد؛  پیشنهاد ما این است که سازمان نوسازی مدارس کشور، در طرح ساخت مدارس دخترانه به طرح «حیاط‌مرکزی» توجه کند.

وی به برنامه‌ریزی برای پرداخت حق مهدکودک به زنان فرهنگی اشاره کرد و افزود: پرداخت حق مهدکودک منوط به تأمین بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

مینایی پور درباره برنامه ریزی در حوزه ورزش زنان فرهنگی اظهار کرد: موافقت وزیر آموزش و پرورش را گرفته‌ایم تا فرهنگیان زن که در ادارات حضور دارند بتوانند سه ساعت در هفته از زمان خود را به حضور در باشگاه‌های ورزشی اختصاص دهند و در حال تهیه پیش‌نویس بخشنامه آن هستیم.

وی ادامه داد: مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت انجام دادیم تا فرهنگیان زن را در حوزه غربالگری زنان تحت پوشش قرار دهیم که در ابتدا در ستاد اجرا شده و سپس در سطح استان‌ها اجرا می‌شود.

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در خصوص زنان سرپرست خانوار نیز گفت: اردوهای آموزشی برای این گروه داریم البته زنان سرپرست خانوار یک پدیده اجتماعی هستند که همه دستگاه‌ها درگیر آن هستند و هر وزارتخانه بر حسب مأموریت‌هایش به این حیطه توجه دارد و ما نیز به اندازه وسع و بودجه خود ورود می‌کنیم؛ در بحث تسهیلات ویژه نیز رایزنی می‌کنیم که بانوان به صورت ویژه دارای اولویت باشند.

 

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار