17279
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

گفتگویی با یکی از طنزپرداز حوزه کودک و نوجوان

برای بچه‌ها طنز نوشتن بیشتر به قصد سرگرم کردن و شوخی با جهان پیرامونشان است. به قصد بازی با قراردادهای ثابت و همیشگی زندگی و به چالش کشیدن ذهن خیال‌انگیزشان. همچنین میزان غلظت و رقت طنز هم کارکردهای خاص خودش را دارد. گاهی به شکل رگه‌هایی خوانش یک اثر را شیرین می‌کند و گاهی هم کل اثر را دربر‌می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس، سعید طلایی شاعر و طنزپرداز جوان کشور ضمن اشاره به سختی‌های کار در حوزه نوجوان اظهار کرد: کار برای نوجوانان مرز بسیار باریکی دارد. زیرا اگر مطالب خیلی جدی باشد و در رده سنی نوجوان نباشد مخاطب را پس می‌زند و از سوی دیگر اگر سطح مطالب پایین باشد مخاطب نوجوان احساس می‌کند جدی گرفته نشده است.
نویسنده کتاب «از جلو نظام» گفت: در یکی از جلسات «در حلقه رندان» با آقای قربانی سردبیر مجله رشد جوان صحبت کردم و قرار شد به همراه گروهی از طنزپردازان، سرویس طنز مجلات رشد جوان را راه‌اندازی کنیم و پس از آن نیز همین سرویس را در مجلات رشد نوجوان راه‌اندازی کردیم. سال گذشته نیز امید مهدی‌نژاد تصمیم گرفت با همکاری حوزه هنری تهران، مجموعه ۱۰ جلدی طنز نوجوان منتشر کند و من نیز با گردآوری و ویرایش مجدد آثار منتشر شده‌ام در رشد نوجوان، ۳ کتاب از این مجموعه ۱۰ جلدی را تألیف کردم.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: هنوز تکلیفم با رده سنی نوجوان مشخص نشده است و درک این تفکیک برایم بسیار سخت است. به هر حال کسی که برای نوجوان می‌نویسد کار دشواری در پیش دارد؛ چراکه هم باید ساده ننویسد و هم خیلی سخت ننویسد. برای کشف خواسته‌ها و افکار نوجوانان مدتی به مدرسه راهنمایی رفتم و با آن‌ها هم‌صحبت شدم.

این طنزپرداز در ادامه گفت : روراست بگویم که آنچه ما در دنیای بزرگسالان به عنوان طنز به آن می‌پردازیم در دنیای کودک و نوجوان به آن مفهوم گسترده و کلاسیکش وجود ندارد. همان طنزی که تعریفش برمی‌گردد به استفاده از زبان کنایه و اغراق برای طرح مسائل و ناهنجاری‌های جامعه به قصد اصلاح و از این‌جور تعریف‌ها. برای بچه‌ها طنز نوشتن بیشتر به قصد سرگرم کردن و شوخی با جهان پیرامونشان است. به قصد بازی با قراردادهای ثابت و همیشگی زندگی و به چالش کشیدن ذهن خیال‌انگیزشان. همچنین میزان غلظت و رقت طنز هم کارکردهای خاص خودش را دارد. گاهی به شکل رگه‌هایی خوانش یک اثر را شیرین می‌کند و گاهی هم کل اثر را دربر‌می‌گیرد.
وی تأکید کرد: طنز نوجوان نسبت به کودکان به واقعیت‌های تلخ و گزنده زندگی نزدیک‌تر است. در عوض طنز کودک با فضای خیال و فانتزی درآمیختگی بیشتری دارد. طنز کودک باید بیشتر به تصویر نزدیک باشد تا ملموس‌تر باشد. حال آنکه در طنز نوجوان می‌توان بر کلام و بازی با واژگان هم حساب کرد. طنز کودک چنانچه همراه با کشف همراه باشد لذت بیشتری به او خواهد داد.
طلایی با تأکید بر اینکه تلاش کرده‌ام برای نوجوان بنویسم، گفت: برخی از اشعاری را که در مجلات رشد نوجوان چاپ شده بود با سرچ در فضای مجازی در وبلاگ‌های شخصی دانش‌آموزان پیدا می‌کردم و می‌دیدم که شعر برایشان جذاب بوده و آن را تایپ کرده و بازنشر داده‌اند. البته با تمام این تفاسیر معتقدم نتوانسته‌ام آن‌طور که باید موفق باشم و به دلیل سختی‌هایی که در کار ادبیات نوجوان وجود دارد، مدتی است دیگر در رشد نوجوان نمی‌نویسم و تنها مطالبم را برای جوانان ارائه می دهم.
این شاعر در پایان تأکید کرد: با برگزاری جشنواره‌های متعدد به قصد کشف استعدادهای تازه و آموزش استعدادها. با توجه ویژه و خرید کلان کتاب‌های طنز و توزیع در مدارس می‌توان طنز نوجوان را رونق داد. همچنین با راه یافتن متون طنز نویسندگان این گروه سنی به کتاب‌های درسی. با ساخت برنامه‌های طنز برای معرفی این مقوله در رادیو و تلویزیون و از سوی دیگر با آموزش طنزنویسی برای آن‌هایی که استعدادش را دارند به توسعه طنز‌نویسی نوجوان می‌انجامد.

منبع : شیرین طنز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار