موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
17082
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

انتقال 20 هزار کتاب کودک به «باغ کتاب» تهران

محمدتقی حق‌بین، از اعضای هیئت مدیره انجمن در ادامه این جلسه به چگونگی تجهیز باغ کتاب اشاره کرد و گفت: در مجموع بلوک A در طبقه همکف حدود 6 هزار متر است که حدود چهار هزار و 800 متر فضای قابل استفاده دارد و بزرگترین فروشگاه و نمایشگاه کتاب کودک در کشور محسوب می‌شود که گنجایش عرضه حدود 25 هزار جلد کتاب کودک دارد.

به گزارش کودک پرس، در ابتدای نشست اطلاع‌رسانی شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری «دنیای ماه‌پیشونی» در زمینه بهره‌برداری بخش کودک و نوجوان باغ کتاب که با حضور اعضای هیئت مدیره این موسسه و جمعی از ناشران کودک و نوجوان برگزار شد، محمدرضا توکل صدیقی، عضو هیئت مدیره شرکت «دنیای ماه‌پیشونی» با اشاره به لغو آیین افتتاحیه بخش کودک و نوجوان باغ کتاب تهران، که قرار بود دهه نخست اردیبهشت ماه برگزار شود، دلیل برگزار یاین نشست را پاسخ به پرسش‌های سهام‌داران و ناشران عنوان کرد.

وی در ادامه به چگونگی تاسیس «دنیای ماه پیشونی» اشاره کرد و گفت: بر اساس دعوتی از سوی علی‌اکبر اشعری، سال 1389، مبنی بر همکاری برای فعال کردن بخش کودک و نوجوان باغ کتاب، دو نشست برگزار شد. بعد از مدتی وقفه، با همکاری مصطفی رحماندوست دوباره ارتباط برقرار شد و کارگروه پنج نفره‌ای برای پیگیری این مسئله تشکیل شد. در آن زمان طرح و ایده‌پردازی‌های خوبی از سوی مصطفی رحماندوست مطرح شده بود که طرح جامع و کاملی بود.

توکل صدیقی توضیح داد: با توجه به فرصت و ظرفیتی که در باغ کتاب برای مطرح شدن کتاب کودک و نوجوان و افزایش دسترسی به آن وجود دارد، انجمن کودک و نوجوان راغب شد از این فرصت استفاده کند. بر این اساس پیشنهاد شد که بخش کودک و نوجوان باغ کتاب به انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک واگذار شود که به دلیل ماهیت فرهنگی این انجمن و ممنوعیت انجام فعالیت‌های اقتصادی، میسر نشد. بعد از آن، 12 ناشر تخصصی کودک و نوجوان به عنوان شخصیت حقیقی و شرکت تعاونی انجمن ناشران کودک به عنوان شخصیت حقوقی بر آن شدند که شرکت سهامی خاص توسعه محصولات فرهنگی هنری «دنیای ماه‌پیشونی» را با هدف تهیه و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی هنری تاسیس کنند و نخستین جلسه هیئت مدیره ماه‌پیشونی آذر 1391 تشکیل شد و بالاخره توانستیم اردیبهشت 95 کار ثبت شرکت را انجام دهیم.

این عضو هیئت مدیره یادآور شد: آبان‌ امسال در فراخوانی از سوی مجموعه باغ کتاب در مزایده بخش کودک و نوجوان به اتفاق ناشران شرکت کردیم که در نهایت، دی‌ماه سال جاری رسما به ما اعلام شد که شرکت «ماه‌پیشونی» انتخاب شده است. سپس با دست‌اندرکاران باغ کتاب وارد مذاکره درباره قراداد شده و بعد از پذیرفتن شرایط، قراردادی بین شرکت فرهنگی هنری «دنیای ماه‌پیشونی» و باغ کتاب منعقد شد.

به گفته توکل صدیقی، باغ کتاب فرصت مناسبی است تا کودکان و نوجوانان بیایند و از جاذبه‌های فرهنگی آنجا استفاده کنند و بعد از گشت و گذار در آنجا عضو شبکه‌ اجتماعی باغ کتاب شوند. همچنین این امکان فراهم شده تا کودکان آزاد و رها و مستقل از خانواده‌ها و بدون نگرانی در محیط آنجا تفریح کنند و به سلیقه خودشان کتاب انتخاب کنند و در لمکده‌ها و فضاهایی که برای نشستن و گپ زدن فراهم شده کتاب بخوانند و با نویسندگان و ناشران و دست‌اندرکاران این حوزه دیدار و گفت‌وگو کنند.

تاسیس ویترین برای کتاب کودک؛ آرزوی بزرگ ناشران

محسن طائب ، عضو دیگر هیئت مدیره «دنیای ماه‌پیشونی» در این جلسه بیان کرد: یکی از آرزوهای بزرگ ناشران از بدو تاسیس انجمن فرهنگی ناشران از سال 1371 تا به حال، گسترش ویترین کتاب کودک و خارج کردن آن از مهجوریت بوده است. این دغدغه استراتژیک گسترش ویترین کتاب کودک نه صرفا برای عرضه تولیدات اعضای انجمن بلکه ایجاد ویترینی برای نمایش کل آثار تولید شده کتاب و محصولات فرهنگی کودک و نوجوان بوده است. باغ کتاب با مساحتی بالغ بر چهار هزار متر فرصت مناسبی برای نمایش و عرضه 25 تا 30 هزار جلد کتاب کودک در بیش از چهار قفسه است.

طائب درباره ویژگی کتاب‌ها نیز توضیح داد: ما برای عرضه این آثار هیچ محدودیت و ممیزی از نظر کیفیت در نظر نگرفته‌ایم و ناشران می‌توانند همه آثارشان را در این حوزه اعم از تالیفی، ترجمه، چاپ نخست و تجدید چاپی برای ما ارسال کنند.

وی درباره سهامداران این شرکت نیز توضیح داد: با توجه به بزرگی پروژه، باغ کتاب یک نمایشگاه بزرگ محسوب می‌شود و نیاز به افزایش سرمایه دارد. بر این اساس تصمیم گرفتیم تعداد سهامداران را افزایش دهیم و حدود 33 نفر از اعضای انجمن فرهنگی ناشران به عنوان سهامدار ثبت نام کردند که در حال انجام کارهای ثبت و واگذاری سهام هستیم.

19 هزار و 800 کتاب کودک به باغ کتاب رفتند

محمدتقی حق‌بین، از اعضای هیئت مدیره انجمن در ادامه این جلسه به چگونگی تجهیز باغ کتاب اشاره کرد و گفت: در مجموع بلوک A در طبقه همکف حدود 6 هزار متر است که حدود چهار هزار و 800 متر فضای قابل استفاده دارد و بزرگترین فروشگاه و نمایشگاه کتاب کودک در کشور محسوب می‌شود که گنجایش عرضه حدود 25 هزار جلد کتاب کودک دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس طی نامه‌ای در تاریخ سوم بهمن‌ماه 1395 به حدود 300 ناشر کودک و نوجوان عضو انجمن فراخوان دادیم و از آنها خواستیم از هر عنوان از آثارشان در این حوزه یک نسخه با قید قیمت تمام شده پشت جلد برای عرضه در باغ کتاب برای ما ارسال کنند تا اطلاعات آن‌ها را در سیستم ثبت کنیم. بر اساس این فراخوان 192 ناشر ثبت نام کردند و در مجموع تا به حال 19 هزار و 800 عنوان کتاب به دست ما رسیده است که در قفسه‌ها چیده شده و پیش بینی می‌کنیم این تعداد به 23 هزار عنوان برسد و تمام تلاش ما براین است که کتاب‌ها از رُخ نمایش داده شود.

این ناشر ادامه داد: کتاب‌ها را بر اساس موضوع و گروه‌بندی سنی در 41 زیرگروه تعریف کرده‌ایم. سالن شماره یک برای گروه سنی 2 تا 9 سال و سالن شماره دو برای گروه سنی 9 تا 16 سال. همچنین پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم جشنواره‌های مختلفی که در حوزه کودک برگزار می‌شود، مانند جشنواره شهید غنی‌پور، جایزه لاکپشت پرنده، جشنواره رشد و … را در این مکان برگزار کنیم.

دنیای ماه‌پیشونی به دنبال اداره نمایشگاه کتاب تهران نیست

یحیی دهقانی، از اعضای هیئت مدیره این شرکت نیز در این جلسه به سایر فعالیت‌هایی که در اساس‌نامه شرکت سهامی خاص دنیای ما‌ه‌پیشونی مطرح شده، اشاره کرد و گفت: ما فعالیت‌های مختلفی را برای این موسسه پیش‌بینی کرده‌ایم از جمله تاسیس فروشگاه‌های مرکزی عرضه کتاب کودک، برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، انجام فعالیت‌های مجاز و … اما هیچ‌کدام از این فعالیت‌ها محدودیتی برای سایر کتاب‌فروشی‌ها یا نمایشگاه‌های کتاب ایجاد نمی‌کند. شرکت ماه‌پیشونی یک شرکت اقتصادی است اما نمایشگاهی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کار اقتصادی نیست و بخش عمده آن حاکمیتی است و موسسه‌ای که به فکر سود و زیان است خودش را درگیر این نمایشگاه نمی‌کند. از سویی دیگر بحث تاسیس شرکت ماه‌پیشونی از سال 1391 مطرح شده است، در حالی‌ که بحث واگذاری نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی دو سال است که مطرح شده، از طرفی حوزه تخصصی فعالیت ما کتاب کودک است و ما وارد سایر حوزه‌ها نمی‌شویم و در مجموع این مسائل سبب می‌شود شائبه‌ای که در زمینه اداره نمایشگاه کتاب تهران به‌ وسیله شرکت ماه‌پیشونی ایجاد شده است، از بین برود.

دهقانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت هم‌زمان برخی از اعضای هیئت مدیره شرکت ماه‌پیشونی در هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، از نظر قانونی مغایرتی ندارد، نیز بیان کرد: اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران براساس قوانین نظام صنفی اداره می‌شود و در ماده 2 این قانون فردی به نام «فرد صنفی» تعریف شده است و مشخصاتی برای فرد صنفی بیان شده است که بر اساس این مشخصات همه ما یک فرد صنفی محسوب می‌شویم و فعالیت صنفی و اقتصادی داریم. از سویی بر اساس مواد 30 و 31 اتحادیه‌ها اجازه فعالیت اقتصادی ندارند اما فرد صنفی محدودیتی برای عضویت در هیئت مدیره موسسات دیگر ندارد. بر این اساس این مسئله هیچ مغایرتی با قانون ندارد، کما اینکه من این تجربه را پیش از این در شرکت پگاه داشته‌ام و عضو هیئت مدیره این شرکت بوده‌ام.

درباره باغ کتاب

پروژه باغ  کتاب تهران بزرگترین مجموعه فروشگاهی و نمایشگاهی محصولات فرهنگی در کشور است. در این مجموعه، فضایی در چهار هزار مترمربع برای عرضه کتاب و محصولات فرهنگی کودک و نوجوان تا 18 سال اختصاص یافته است که در مقایسه با بخش خارجی و بزرگترین کتاب‌فروشی جهان در نیویورک با 15 هزار متر مربع و کتاب‌فروشی پاولز با شش هزار و 500 متر مربع در مقام پایین‌تری قرار دارد.

طبق نظر کارشناسان؛ با توجه به قرار گرفتن باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس آباد و در کنار محوطه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مجموعه تفریحی پارک آب و آتش، پل طبیعت و موزه دفاع مقدس، محل مناسبی برای عرضه و نمایش تولیدات فرهنگی کشور، به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان و استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی محسوب می‌شود.
منبع : خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار