موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
163232
۱۱ تیر ۱۳۹۷
در ديدار مديرعامل خانه كتاب با اعضاي انجمن ناشران كتاب كودك قم مطرح شد؛

خانه کتاب، حلقه وصل هم‌افزایی انجمن‌های حوزه نشر است

نیکنام حسینی‌پور، در دیدار با اعضای انجمن ناشران کتاب کودک قم، گفت: برای افزایش کیفی و کمی آثار تولید شده در حوزه کودک و نوجوان می‌توان با انجمن‌های تصویرگری، انجمن نویسندگان و ناشران هم‌افزایی ایجاد کرد و خانه کتاب می‌تواند حلقه وصل این هم‌افزایی باشد.

به گزارش کودک پرس ، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اعضای انجمن ناشران کتاب کودک قم دیدار و درباره فعالیت‌های مشترک در حوزه کتاب و استفاده از ظرفیت‌های موسسه خانه کتاب برای ارتقاء کمی و کیفی کتاب‌های کودک و نوجوان گفت‌و‌گو کردند. در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم، رضا کریمی؛ مدیر انتشارات نسیم حیات، ابراهیم خانه زرین؛ مدیر انتشارات مشهور، سید علیرضا طباطبایی؛ مدیر انتشارات جامعه القرآن الکریم حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار، حسینی پور با بیان اینکه دغدغه ما در حوزه کتاب کودک و نوجوان بسیار جدی است، گفت: آمار کتاب های منتشر شده در حوزه کتاب کودک نشان دهنده شیب تند ترجمه نسبت به تالیف است. در کتاب کودک و نوجوان، تصویر حرف اول را می زند چرا که مفاهیم را با سرعت بیشتری منتقل می کند؛ این امر حکایت از اهمیت ویژه تصویرسازی در این کتاب ها دارد.

وی اظهار کرد: علت اینکه چرا ناشران به سمت انتشار کتاب‌های ترجمه‌ای می‌روند باید مورد پژوهش قرار بگیرد و علل آن بررسی شود. آیا این موضوع به دلیل صرفه اقتصادی است یا به سیاستگذاری‌های کلان و مسائل کپی‌رایت بر می‌گردد. چرایی این مساله باید روشن شود.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: مولفان و نویسندگان را باید برندسازی کنیم تا از این طریق آن‌ها را به جامعه معرفی کنیم. همچنین موسسه خانه کتاب این ظرفیت را دارد که نویسندگان جوان و تصویرگران را از طریق خبرگزاری کتاب ایران«ایبنا» و فصلنامه‌های نقد کتاب معرفی کند و حتی می‌توانیم برای آن‌ها کارگاه‌هایی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانند در آن تدریس کنند.

وی با اشاره به ظرفیت خبرگزاری کتاب ایران«ایبنا» گفت: ایبنا به‌صورت تخصصی و دغدغه‌مند به همه مسائل مربوط به کتاب و نشر می‌پردازد. از دیگر ظرفیت‌های موسسه خانه کتاب، جشنواره نقد کتاب است که در آن کتاب‌های تخصصی حوزه کودک و نوجوان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

حسینی‌پور عنوان کرد: برای افزایش کیفی و کمی آثار تولید شده در حوزه کودک و نوجوان می توان با انجمن‌های تصویرگری، انجمن نویسندگان و ناشران هم‌افزایی ایجاد کرد و خانه کتاب می‌تواند حلقه وصل این هم‌افزایی باشد.

وی بیان کرد: استان قم در طرح‌هایی فصلی موسسه خانه کتاب(عیدانه کتاب، تابستان کتاب، پائیزه کتاب و…» پیشتاز بوده و نسبت به جمعیتش سهم زیادی از یارانه را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به بهاء دادن به کتاب های تالیفی نسبت به کتاب های ترجمه ای گفت: توجه به کتاب های تالیفی، تولید علم را به همراه می آورد و در مولف انگیزه ایجاد می کند. در طرح های فصلی موسسه خانه کتاب بنا داریم بین کتاب های تالیفی و ترجمه به لحاظ تخفیف قیمتی، تفاوت قائل شویم.

مدیرعامل خانه کتاب عنوان کرد: موسسه خانه کتاب  به منظور توجه به زیبایی‌شناسی کتاب‌ها، جشنواره دو سالانه نشان شیرازه را برگزار می‌کند.

در ادامه این دیدار، سبحانی‌نسب با بیان اینکه کیفیت کتاب دینی منتشر شده در قم در سال‌های گذشته نسبت به سه سال اخیر تفاوت چشم‌گیری داشته است، گفت: دیدگاه مردم نسبت به کتاب‌های دینی کمی تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته کتاب های دینی از زیباشناسی، تصویرسازی و… مناسبی برخوردار نبودند اما امروزه برای انتشار یک کتاب با کیفیت تلاش زیادی صورت می گیرد؛ بنابراین امید داریم در سال‌های آینده شاهد افزایش کمی و کیفی رشد کتاب‌های دینی باشیم. یکی از اقداماتی که در زمینه شکلی انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان انجام دادیم داشتن مدیر هنری برای کتاب‌های کودک و نوجوان است؛ به‌طوری ناشران جدی در حوزه کتاب کودک برای کتاب‌های کودک خود به دنبال مدیر هنری هستند.

سبحانی‌نسب بیان کرد: ما از عرضه کتاب‌های مستقیم فرار نکردیم چرا‌که این دسته از کتاب‌ها نیاز جامعه است و ما ضمن حفظ کتاب‌های مستقیم به طرف کتاب‌های غیر مستقیم هم می‌رویم. ناشران زیادی به سمت انتشار کتاب‌های غیرمستقیم رفتند. یکی از اقداماتی که باید در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان انجام دهیم نیازسنجی و درست کردن درخت‌واره خلاء‌ها است. ما در بعضی از حوزه‌ها خلاء محتوا داریم این در صورتی است که ناشران در بعضی موضوعات به کررات آثاری را منتشر می‌کنند.
 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار