162992
۱۰ تیر ۱۳۹۷
مدیر باغ موزه دفاع مقدس:

موزه کودک و نوجوان دفاع مقدس راه‌اندازی می‌شود

نشست رسانه‌ای مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس با اعلام برنامه‌های تابستان این موزه همراه بود.

به گزارش کودک پرس ، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب ودفاع مقدس در نشست رسانه ای که صبح امروز دهم تیرماه در ساختمان شهدای این موزه برگزار شد، به فعالیت های تابستان امسال اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین اتفاقات همزمان با شروع فصل تابستان در موزه دفاع مقدس اضافه شدن شیفت شب و تغییر ساعت کاری موزه از ۹ صبح تا ۱۰ شب است. همچنین نزدیک به ۱۰۰ نفر از سرداران، امرا، جانبازان و پیشکسوتان دفاع مقدس به موزه دعوت شده اند تا روایتگر جنگ باشند. حضور این افراد در موزه افتخاری است و هفته ای دو یا سه نفر از پیشکسوتان به روایتگری می پردازند.

 

مدیر موزه انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به فعالیت های دیگر موزه در فصل تابستان گفت: مجموعه آب نمایش ما که از مدرنترین مجموعه ها است و به پخش تصاویر مربوط به جنگ روی پرده آبی می پردازد، آغاز به کار خواهد کرد. همچنین تصویرهای سه بعدی بر مسجد خرمشهر منعکس می شود و علاقه مندان می توانند بیننده این تصاویر باشند. ۱۰ گروه تئاتر خیابانی به اجرای ۱۰۰ اجرا در پردیس سوسنگرد و خیابان سرو می پردازند. همچنین برنامه سه شنبه های کتاب اجرا می شود که این هفته به نقد کتاب «دختر لوطی» نوشته شهریار عباسی می پردازد. علاوه بر آن، جلسات مرتب نقد کتاب و همچنین نقد فیلم با حضور منتقدان برجسته به اجرا در می آید. «شب های شعر و خاطره» با حضور شاعران و پیشکسوتان دفاع مقدس از دیگر برنامه های ما در فصل تابستان است.

جعفری در ادامه بیان کرد: جشنواره «طعم جبهه» از هفدهم تیرماه به مدت ۶ هفته برگزار می شود و دانش آموزان با حضور در این جشنواره در برنامه های فرهنگی شرکت می کنند. برگزاری نمایشگاه کاریکاتور با عنوان «پایان یک توهم» که در گالری فکه دایر می شود و مجموعه ای از کاریکاتورهای برگزیده جهان درباره داعش را به نمایش می گذارد، همچنین جشنواره موسیقی حماسی اقوام که پایان مردادماه به اجرا درمی آید و انتشار نشریه فرهنگی-هنری سرو و ۲۰ عنوان کتاب جدید در حوزه دفاع مقدس از سوی انتشارات موزه از دیگر برنامه های ما در تابستان جاری است.

 

وی همچنین به راه اندازی نخستین کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: این کتابخانه با بیش از هزار عنوان کتاب مرتبط با حوزه دفاع مقدس راه اندازی شده است. علاوه بر این، اتوبوس گردشگری و موزه سیار دفاع مقدس هم با همکاری اتوبوسرانی تهران آغاز به کار می کند. همچنین برنامه تلویزیونی «روبروی ماه» در قالب ۱۰۰ برنامه با همکاری شبکه آموزش به نقد کتابهای دفاع مقدس می پردازد. علاوه بر همه اینها، فروشگاه های عرضه کالا متناسب با شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است در فضای بیرونی موزه شکل می گیرد.

جعفری در بخش دیگری از گفته های خود به ساخت ۵ بخش جدید در موزه انقلاب و دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: تا اسفند ۱۳۹۵ مجموعه باغ موزه دفاع مقدس شکل گرفت. از اسفند آن سال به این طرف و با تاکید مقام معظم رهبری، بخش انقلاب هم به موزه دفاع مقدس اضافه شد. همچنین رهبری به نمایش بخش های مربوط به تهران از جمله نقش مردم این شهر در جنگ و حضور یگان های رزمی تهران تاکید داشتند. در نتیجه یکی از بخش هایی که به موزه انقلاب و دفاع مقدس اضافه می شود، نقش رزمندگان و مردم تهران در ۸ سال دفاع مقدس است. بخش مربوط به انقلاب هم که از اسفند ۹۵ به این سو به موزه اضافه شده است. بخش دیگر موزه مقاومت است که این بخش هم در حال شکلگیری است و همزمان با دهه فجر افتتاح می شود. چرا که ما امروز شاهد هجوم تروریست ها به جهان اسلام و نقش ایران در نابودی داعش بوده ایم.

 

مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس همچنین به اضافه شدن بخش کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: ما نمی توانیم مخاطب مهمی چون کودک و نوجوان را نادیده بگیریم. از این رو قرار است موزه کودک و نوجوان راه اندازی شود تا خانواده هایی که به موزه انقلاب و دفاع مقدس مراجعه می کنند کودکان خود را به موزه کودک بسپارند و با خیال راحت و با فراغ بال از بخش های مختلف موزه دیدن کنند. ضمن اینکه کودکان این فرصت را دارند تا در قالب قصه، بازی و نمایش با داستان های مربوط به جنگ آشنا شوند. همچنین قرار است راویانی در موزه کودک و نوجوان حضور داشته باشند تا جنگ را با ذهن و زبان کودکان امروز روایت کنند. بخش مربوط به زنان هم یکی دیگر از بخش های موزه است که به نقش و تاثیر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بانوان ایرانی در طول ۸ سال دفاع مقدس اشاره می کند.

 

جعفری با اشاره به تعداد راویان موزه دفاع مقدس گفت: در حال حاضر ۴۰ روایتگر جوان که ۲۰ نفر از آنها آگاه و مسلط به زبان فرانسه، انگلیسی و یا عربی هستند، بخش های مختلف موزه انقلاب و دفاع مقدس را برای گردشگران روایت می کنند. اما همان طور که پیش از این هم گفته شد، همزمان با فصل تابستان، ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس در موزه حضور می یابند و به روایت جنگ می پردازند. از امروز هم فراخوانی را ابلاغ کرده ایم که جوانانی که دوره روایت گری دیده اند می توانند به موزه بیایند و فعالیت خود را آغاز کنند.

مدیر موزه انقلاب و دفاع مقدس به راه اندازی بخش شبانه موزه اشاره و بیان کرد: در راستای جذب بیشتر گردشگران به ویژه گردشگران خارجی، بخش شبانه را همزمان با فصل تابستان به موزه اضافه کرده و از تورها و راهنمایان گردشگری خواسته ایم تا موزه را به مقاصد گردشگری خود اضافه کنند. همچنین از تورها و راهنمایان گردشگری از یک سو و شورای شهر و شهردار تهران از سوی دیگر خواسته ایم تا موزه انقلاب و دفاع مقدس را به مقاصد گردشگری خود در شهر تهران اضافه کنند.

 

جعفری از طراحی فضایی مجازی به نام «خانه شهید» خبر داد و افزود: یکی دیگر از امکانات ما در فضای مجازی طراحی خانه شهید است. در این خانه ما زندگینامه، وصیتنامه، خاطرات شهید و هرآنچه که مرتبط با شهدای ۸ سال دفاع مقدس است را آورده ایم. همچنین برای هر خانه خادمی در نظر گرفته ایم تا به صورت افتخاری اطلاعات مربوط به هر شهید را به روز رسانی کند.

وی همچنین از شکل گیری کافه کتاب خبر داد و گفت: امکاناتی فراهم آورده ایم که مخاطبان و گردشگران بتوانند ضمن بازدید از موزه از اینترنت رایگان هم استفاده کنند. علاوه بر این، نزدیک به ۵۰ فیلم مستند کوتاه سه دقیقه ای ساخته ایم و تلاش کرده ایم تا علاوه بر انتشار کتاب، راه اندازی کافه کتاب، نمایش و نقد فیلم، تئاتر خیابانی به عکس و هنرهای تجسمی در حوزه دفاع مقدس هم توجه کنیم.

 

جعفری به اعزام هیئتی به فرانسه برای مذاکره در ارتباط با بازگرداندن برخی اشیاء موزه ای اشاره و بیان کرد: ما بر آن هستیم بخشی از اشیاء موزه ای که در اختیار ما نیست را به موزه برگردانیم. برای مثال دلمان می خواهد ها ماشین بلیزری که ایشان را از فرودگاه به بهشت زهرا منتقل کرد را به موزه انقلاب و دفاع مقدس برگردانیم. حتی هفته گذشته هیئتی را به فرانسه اعزام کردیم تا قسمتی از وسایل نوفل لوشاتو را به ایران و شهر تهران بیاورند.

مدیر موزه انقلاب و دفاع مقدس این موزه را مدرنترین موزه در غرب آسیا دانست و افزود: ما در میان موزه های مشابه، مدرنترین در غرب آسیا به لحاظ تکنولوژی، ظرفیت های فنی و چیدمان های موزه ای هستیم. تا پایان دهه فجر هم ۶ موزه جدید دفاع مقدس در ۶ استان تهران راه اندازی می شود و پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ شمسی در هر استان یک موزه دفاع مقدس داشته باشیم. این موزه ها باید به روز شوند و نسل جوان را با گذشته پرافتخار خود آشنا کنند.

 

جعفری همچنین از انتشار ۵ فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس خبر داد و گفت: ما در سال گذشته برای نخستین بار ۳۰ عنوان متن در حوزه تئاتر دفاع مقدس منتشر و به استان های خود ارسال کردیم تا در اختیار علاقه مندان به تئاتر قرار گیرد. همچنین جشنواره تئاتر خیابانی دفاع مقدس را در آبادان و خرمشهر برگزار کردیم و برای دومین بار در جشنواره تئاتر فجر بخشی به دفاع مقدس اختصاص داده و از ۳ اثر برتر در این زمینه تجلیل شد.

مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس به قیمت ورودیه موزه همزمان با فصل تابستان اشاره و بیان کرد: هزینه بلیت ها همزمان با فصل تابستان نیم بها شده است. البته به دانش آموزان تخفیف بیشتری خواهیم داد. خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز می توانند رایگان از موزه دیدن کنند.

 

در پایان این نشست، ساسان والی زاده معاون فرهنگ –هنری موزه دفاع مقدس به برنامه «چهل شاهد» اشاره و بیان کرد: عنوان این برنامه برگرفته از نام گروهی مستندساز است که به دنبال مستندکردن تصاویر دفاع مقدس بوده اند. قرار است ۴۰ نشست تخصصی در قالب این برنامه برگزار و به بررسی هنر و ادبیات دفاع مقدس بپردازد. تاکنون ۹ نشست از این ۴۰ برنامه با حضور چهره های ماندگار این حوزه برگزار شده و به بررسی این چهل سال پرداخته است.

 

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار