251927
۱۴ اسفند ۱۴۰۲
کتاب و ادبیات

رزمنده‌ها از ما می‌خواهند خاطرات زمان جنگ را با زبان طنز بنویسیم

نویسنده کتاب «جنگ پرملات: خاطرات طنز از زندگی پرملات حسین ملات» گفت: رزمنده‌ها در مواجهه و مصاحبه‌ای که با آن‌ها داشتیم این درخواست را از منِ نویسنده داشتند که «خاطرات زمان جنگ را با زبان طنز بنویسید». ادبیات جهان در حوزه کودک و نوجوان نیز، سال‌هاست که آمیخته با طنز شده است؛ یعنی بچه‌ها طنز را دوست دارند و دنبال می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه تقی‌زاده درباره نگارش کتاب «جنگ پرملات: خاطرات طنز از زندگی پرملات حسین ملات» گفت: شخصیت حسین پاینده همیشه به طنازی معروف بوده و عموماً خود او به بهانه‌های مختلف و در برنامه‌ها خاطرات طنزش را بازگو می‌کرد که با بازخورد بسیار خوبی مواجه بود. او شخصیت بی‌نظیری دارد و بعد از حضورش در یکی از برنامه‌های روایتگری انتشارات کتاب جمکران، تصمیم بر این شد که زندگی‌نامه طنز این شخصیت نوشته شود.

او درباره جذابیت و اثرگذاری نوشتن زندگینامه و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس به روش داستانی برای مخاطب نوجوان بیان کرد: نسل جدید فارغ از هر شیطنت و رویاپردازی که دارد، تشنه دانستن و کشف‌کردن ماجراهاست. اینکه چطور تاریخ نه‌چندان دور کشور و وقایع اتفاق‌افتاده توسط قهرمانان شهید و جانباز را برای این نسل بازگو کنیم بسیار مهم است. قطعاً اگر با زبانی متفاوت و پسندیده برای این نسل باشد، جذاب و تأثیرگذار هم خواهد بود.

این نویسنده ضمن ابراز علاقه به نوشتن اثر نوجوانانه دیگری در حال‌وهوای رزمندگان گفت: جالب اینجاست که خود رزمنده‌ها در مواجهه و مصاحبه‌ای که با آن‌ها داشتیم این درخواست را از منِ نویسنده داشتند که «خاطرات زمان جنگ را با زبان طنز بنویسید».

فاطمه تقی‌زاده در پاسخ به این سوال که «جوایزی مثل جایزه کتاب سال دفاع مقدس چه ظرفیتی دارد تا مؤلفان را به تألیف کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدسی تشویق کند؟» توضیح داد: جوایز تخصصی قطعاً تأثیرگذار هستند. اینکه در یک رقابت سالم و تخصصی آثار بررسی و داوری می‌شوند، برای نویسنده بسیار جذاب است. از لحاظ دیده‌شدن کار و معرفی در یک الگوی کشوری هم خیلی خوب است؛ اما به نظر من این حوزه آنقدر جای کار دارد که باید فارغ از جشنواره‌ها و جوایز، هر نویسنده خودش را متعهد بداند که هنرش و توانمندی‌اش را با کیفیت مطلوب برای ماندگارترکردن تاریخ شفاهی و دفاع مقدس صرف کند.

او درخصوص بخش مستند کتاب «جنگ پرملات: خاطرات طنز از زندگی پرملات حسین ملات» گفت: خاطرات حسین پاینده در جلسات متعدد روایت‌گری و مصاحبه ضبط و جمع‌آوری شد و در مرحله آخر به صورت مکتوب و بدون هیچ دخل و تصرفی در خاطرات، به نگارش درآمد.

تقی‌زاده در پایان درباره اینکه «چرا نیاز است فضای جنگ، مبارزه و رشادت شهدا و رزمندگان را باز طنز بیامیزیم و به مخاطب کودک و نوجوان ارائه دهیم؟» عنوان کرد: ادبیات جهان در حوزه کودک و نوجوان، سال‌هاست که آمیخته با طنز شده و به سمتی می‌رود که تمام مباحث و آموزه‌های اخلاقی و روان‌شناسی را هم دارند با زبان طنز به گروه کودک و نوجوان ارائه می‌دهند. این یعنی بچه‌ها طنز را دوست دارند و دنبال می‌کنند. قطعاً اگر در این مورد تدبیر شود و مباحث سخت و سنگین روزهای جنگ را آمیخته با طنز به بچه‌ها ارائه دهیم، ناخودآگاه درس‌آموزی‌ها و عبرت‌گیری‌ها و الگوسازی‌هایی که می‌خواهیم اتفاق می‌افتد و تأثیرگذارتر هم است.

او درباره تجربه نوشتن فضای جبهه به صورت طنز نیز این‌چنین گفت: نگارش متن طنز برای هر جریانی شیرین است؛ اما در حوزه دفاع مقدس این مسئله سختی‌های خودش را دارد. اینکه مجبور هستی مسائلی را که به‌خاطر جنگ، تخریب، جراحت و شهادت، تلخ و درناک هستند با زبان طنز ارائه دهی بدون اینکه بی‌احترامی صورت بگیرد، بدون اینکه ارزش کار را پایین بیاروی و همزمان فاخر و جذاب و تأثیرگذار هم بنویسی، سخت است و البته شیرین.

چاپ چهارم کتاب «جنگ پرملات: خاطرات طنز از زندگی پرملات حسین ملات» را انتشارات کتاب جمکران با تصویرگری کوثر رضایی در ۱۰۴ صفحه و به بهای ۵۵ هزار تومان منتشر کرده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار