157327
۰۶ خرداد ۱۳۹۷

ذخیره‌سازی بیش از ۱۷۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان همدانی

مسئول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی استان همدان از جمع‌آوری و ذخیره‌سازی بیش از ۱۷۰۰ نمونه خون بندناف نوزاد تا کنون در استان خبر داد و گفت: ذخیره‌سازی خون بندناف از سال ۸۳ در کشور و از سال ۸۶ در استان همدان آغاز شده و تا کنون بیش از هزار و ۷۰۰ نمونه خون بندناف ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش کودک پرس ،عباس وکیلیان با بیان اینکه در سالجاری نیز 75 نمونه خون بندناف از مادران باردار دریافت و برای آنها ذخیره‌سازی شده است، از رایگان شدن آزمایشات اولیه برای دریافت خون بندناف در آزمایشگاه جهاددانشگاهی خبر داد و افزود: مادران باردار برای انجام این آزمایشات در هفته 36 بارداری باید به آزمایشگاه جهاددانشگاهی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌های استان از این طرح برای مداوای بیماران استفاده نمی‌شود، ادامه داد: همه نمونه‌ها در تهران نگهداری شده و برای مداوا به بیمارستان شهید بهشتی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در بانک خون بندناف به صورت اینترنتی انجام می‌شود، تصریح کرد: هنگامی‌که نوزادی به دنیا می‌آید، بندناف او توسط پزشک بریده می‌شود که منظور از خون بندناف، خون باقیمانده در داخل جفت است که پس از قطع بندناف بیرون می‌آید.

مسئول بانک خون بندناف استان همدان اظهار کرد: امروزه پزشکان خون بندناف قطع شده در بدو تولد را نگهداری می‌کنند تا شاید این سلول‌ها در آینده برای خود نوزاد و یا اطرافیانش مورد مصرف پزشکی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: خون بندناف مملو از سلول‌های بنیادی است که اگر در آینده کودک یا اعضای خانواده او به هر علتی به این سلول‌ها احتیاج پیدا کردند، می‌توان به راحتی از آن استفاده کنند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ادامه داد: نگهداری از خون بندناف بسیار هزینه‌بر است و رقمی که از خانواده‌ها برای نگهداری گرفته می‌شود، در مقابل هزینه‌های نگهداری بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هزینه اولیه ذخیره‌سازی خون بندناف دو میلیون و 900 هزار تومان است که تا دو میلیون می‌تواند به صورت وام بدون بهره دریافت کنند.

وی افزود: سلول‌های بنیادی که از بندناف گرفته می‌شود، بسیار پرتوان هستند و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند به طوریکه با تزریق یا جایگزینی آنها در مناطقی از بدن که به صورت جدی آسیب دیده، می‌توان به بهبودی کامل دست یافت.

مسئول بانک خون بندناف استان همدان با بیان اینکه منجمد شده خون بندناف نوزاد ذخیره می‌شود تا برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان خون در بزرگسالی استفاده شود، اظهار کرد: اختلالات سلول‌های بنیادی بیماری‌هایی همچون کم‌خونی آپلاستیک، کم‌خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه(PNH)، لوسمی‌های حاد، لوسمی مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز و اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی از دیگر بیماری‌هایی است که می‌توان با کمک خون بندناف آنها را درمان کرد.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار