249834
۱۴ آذر ۱۴۰۲
نوزادان و شیرخواران

عرضه ماهانه ۱۰ قوطی شیرخشک یارانه‌ای و ۱۰ قوطی آزاد به هر نوزاد

پس از اصلاح فرآیندهای عرضه شیرخشک و رفع کمبودهای بوجود آمده این محصول طی چند ماه گذشته، از حدود ۲۰ مهرماه امسال شیرخشک‌ها با تدابیری ویژه‌تر در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند و اکنون نیز طبق اعلام سازمان غذا و دارو، تامین ماهانه ۱۰ قوطی شیرخشک یارانه‌ای و ۱۰ قوطی آزاد به ازای کد ملی هر نوزاد، قابل تامین است.

به گزارش کودک پرس ، به اذعان دکتر بهرام عین‌اللهی – وزیر بهداشت، «قاچاق شیرخشک بویژه در استان‌های مرزی به دلیل اختلاف شدید قیمتی  و مصارف نابجای شیرخشک در برخی صنایع و همچنین مصارف عمومی، منجر به کمبود آن در بازار شده بود و بر همین اساس هم از حدود ۲۰ مهرماه مقرر شد که جهت جلوگیری از قاچاق معکوس این محصول، شیرخشک با کد ملی نوزاد در داروخانه‌ها عرضه شود.»

عین‌اللهی همچنین پیش از این اعلام کرده بود که «بنا به تصمیم شورای تدابیر دارویی، مقرر شده تا شیرخشک با تعرفه دولتی فقط به کودکان زیر دو سال ارایه شود و ما بقی مصارف با قیمت واقعی شیرخشک را تهیه کنند.»

در همین راستا نیز سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که اگر کودک زیر دو  سالی دارید که شیرخشک مصرف می‌کند، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید تا به راحتی بتوانید شیرخشک مورد لزوم را با قیمت مصوب سازمان غذا و دارو از داروخانه‌ها تهیه کنید.

بر همین اساس نیز لازم است والدین جهت مراجعه به داروخانه و خرید شیرخشک، کد ملی کودک را همراه داشته باشند. به این ترتیب بعد از ثبت کد ملی در سامانه توسط داروخانه، شیرخشک را با قیمت همیشگی دریافت خواهند کرد.

همچنین اتباع هم با شناسه یکتایی که دارند می‌توانند از همین مسیر شیرخشک را تهیه کنند.

به اذعان سازمان غذا و دارو، طبق برآوردها هر کودک ماهانه به صورت میانگین هشت قوطی شیرخشک مصرف می‌کند، اما برای رفاه حال مردم ۱۰ قوطی به صورت یارانه‌ای و ۱۰ قوطی به صورت غیر یارانه‌ای برای هر کودک در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب دسترسی به شیرخشک سالم و باکیفیت برای نوزادان فراهم باشد.

در همین راستا سازمان غذا و دارو داروخانه‌ها را مکلف کرده تا اطلاعات لازم را نسبت به بهره‌مندی مصرف کننده از یارانه شیرخشک به مردم ارایه دهند.

همچنین این سازمان بر ثبت کد ملی یا شناسنامه نوزاد در داروخانه‌ها جهت رسیدن شیرخشک به دست مصرف کننده واقعی تاکید دارد و در این باره دکترسجاد اسماعیلی – سخنگوی این سازمان چندی پیش به ایسنا گفت که «در صورت تخلف هر داروخانه از این موضوع، قطعا سهمیه شیرخشک آن قطع خواهد شد.»

مصرف‌کنندگان شیرخشک جهت مشاهده داروخانه‌های مجاز عرضه شیرخشک می‌توانند به سایت معاونت یا مدیریت غذا و داروی محل سکونت خود مراجعه کنند.

همچنین افراد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرضه شیرخشک می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته یا تخلف را به معاونت یا مدیریت غذا و داروی شهر محل سکونت خود اطلاع دهند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار