موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
148623
۰۹ فروردین ۱۳۹۷
​پیشنهاد مطالعه نوروزی

برانگیختن تفکر انتقادی در نوجوانان با «کودک باتلاق»

محمود برآبادی، نویسنده کودک و نوجوان، برای مطالعه نوروزی کتاب «کودک باتلاق» را به نوجوان پیشنهاد داد و گفت: خواندن این کتاب به انتخاب‌گری نوجوانان در مسائل سیاسی و برانگیختن تفکر انتقادی کمک می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، محمود برآبادی برای مطالعه نوروزی کتاب «کودک باتلاق» را پیشنهاد داد و گفت: این کتاب نوشته شیون داد نویسنده بریتانیایی است که برای نوشتن آن توانست جوایز متعددی دریافت کند. نوجوانان در این کتاب که با ترجمه بیتا ابراهیمی منتشر شده با پیچیدگی مبارزه سیاسی، آشنا می‌شوند و خواندن آن به انتخاب‌گری نوجوانان در مسائل سیاسی و برانگیختن تفکر انتقادی کمک می‌کند.

این نویسنده افزود: در این رمان، ماجرای نوجوان ایرلندی به نام فرگوس بیان می‌شود. او در باتلاق به دنبال زغال‌سنگ می‌رود که جسد دختری را پیدا می‏کند. به نظر می‏رسد کودک باتلاق چند هزار یا چند صد هزار سال پیش به قتل رسیده است.

برآبادی با بیان اینکه در رمان سه روایت به صورت موازی پیش می‌رود، گفت: کودک باتلاق که هر شب به خواب فرگوس می‏آید، ادامه‌ تحصیل و رابطه‏ فرگوس با دختر نوجوانی که همراه با مادر باستان‏شناس‏اش برای بررسی کودک باتلاق به روستا آمده و در خانه‌ پدری فرگوس ساکن شده‏اند، و برادر زندانی فرگوس که به دلیل عضویت در ارتش آزادی‏بخش ایرلند زندانی شده و اعتصاب غذا کرده است. زندانی‏ها یکی پس از دیگری به گروه اعتصابیون می‏پیوندند و روستا را وحشت و اضطراب مرگ جوانان زندانی فراگرفته است، اما زندگی هم جریان دارد.

وی در ادامه بیان کرد: فرگوس با سرباز انگلیسی دوست می‏شود، باستان‏شناس راز جسد دخترک را کشف می‏کند، فرگوس عاشق می‏شود، فرگوس می‏خواهد ادامه تحصیل بدهد، دوست برادر فرگوس با سوءاستفاده از جنبش و احساس فرگوس نسبت به برادرش کاسبی می‏کند و همه‌ی این ماجراها به هم گره می‌خواد و فرگوسن را در معرض انتخابی دشوار قرار می‌دهد.

این نویسنده و منتقد ادبی افزود: برای فرگوس هیچ فرمولی وجود ندارد. او در کشمکش‌های طولانی با خود باید تصمیم بگیرد ‌و هر تصمیمی بگیرد، هزینه دارد، هزینه‌ای که برای افرادی بیرون از جهان داستان شاید قابل محاسبه نباشد، اما باورپذیر است. همین ویژگی این داستان را از مرزهای ایرلند فراتر برده و تجربه‌ی او را در موقعیت‌های مشابه تعمیم‌پذیر کرده است.

به گفته برآبادی «کودک باتلاق» روایتی تازه و چالش‏برانگیز است که با تمام شدنش، هنوز ادامه دارد و خواننده را با پرسش‏های اساسی درگیر می‌کند، از آن جمله که «آیا فرگوس اجازه داشت به جای برادرش تصمیم بگیرد؟»، «آیا لزوما برای رسیدن به صلح باید قربانی داد؟»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار