144440
۱۴ اسفند ۱۳۹۶
سرپرست شبکه بهداشت دیر:

طرح پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک در شهرستان دیر اجرا شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر از اجرای طرح پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، احمد آخوندی امشب  در نشست با مسئولان اجرایی شهرستان دیر با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری ایدز اظهار داشت: پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به نوزاد یکی از راهبردهای مهم و استراتژیک در پیشگیری از انتقال HIV و بیماری‌های آمیزشی در برنامه‌های ملی است که در این طرح اصولی مدنظر قرارگرفته است.

وی افزود: پیشگیری از ابتلا به HIV و بیماری‌های آمیزشی در زنان سنین باروری با آموزش و مشاوره، پیشگیری از حاملگی‌های‌ ناخواسته در زنان آسیب‌پذیر و زنان مبتلابه HIV ، پیشگیری از انتقال HIV و سفلیس از مادران باردار مبتلابه ایدز به نوزادان، ارائه درمان ضد رتروویروس برای کلیه مادران باردار مبتلابه ایدز و تأمین نظام مراقبت و درمان لازم برای مادران و نوزادان مبتلابه ایدز و عفونت‌های آمیزشی ازجمله اصول مدنظر است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با بیان اینکه اجرای این طرح برای کلیه مادران باردار الزامی است، تصریح کرد: در این طرح، برای تمام مادران باردار مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و بیمارستان‌ها توسط مراقبین سلامت، تست اچ آی وی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی گفت: ارزش و صحت تست اچ آی وی با توجه به حساسیت بالای کیت‌ها، بسیار بیشتر از انجام آزمایش در آزمایشگاه‌هاست و نیازی به تکرار آزمایش در آزمایشگاه نیست.

 

آخوندی افزود: همه مراکز خدمات جامع سلامت ، پایگاه‌های سلامت و بیمارستان امام هادی(علیه‌السلام) دیر، به تست‌های سریع انجام اچ آی وی مجهز شده‌اند و مراقبین سلامت دوره‌دیده شاغل در این مراکز آماده انجام آن به مادران باردار هستند.

وی در خصوص چگونگی انجام تست اچ‌‌ای‌وی گفت: تست اچ آی وی در دو نوبت انجام می‌شود که مادران نوبت اول را در سه ماهه اول بارداری و در روز تشکیل پرونده بارداری می‌بایست انجام ‌دهند و همچنین در هفته 31 تا 34 بارداری نیز این تست تکرار خواهد شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با بیان این که بارداری و برخی عفونت‌ها می‌تواند یک آزمایش مثبت کاذب ارائه دهد، بیان کرد: در صورت واکنش مثبت تست اچ آی وی، بانوی باردار به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ارجاع داده می‌شود.

وی یادآور شد: در صورتی‌ که این مراقبت‌ها به‌صورت مطلوب انجام گیرد احتمال انتقال اچ آی وی از مادر به جنین از 30 تا 45 درصد به 3 تا 5 درصد کاهش می‌یابد.

 

آخوندی گفت: با توجه به اهمیت عدم انتقال ایدز از مادر به جنین این زنان باردار به روش سزارین زایمان می‌کنند و از همان آغاز نوزاد با شیر خشک تغذیه می‌کند.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار